Skip to main content

חדשות

תכנית ממשלתית למאבק באלימות נגד זקנים

קטגוריה: Access Israel News

ועדת השרים למאבק באלימות, בראשות השר לביטחון פנים אבי דיכטר, אישרה אתמול (יום שלישי) את המלצות הועדה הבין-משרדית למאבק באלימות נגד זקנים.

ישיבת הועדה נערכה בבניין עיריית לוד ונכחו בה: השר לביטחון פנים אבי דיכטר, שר הבריאות יעקב בן-יזרי, מנכ"ל המשרד לענייני גמלאים דר' אבי ביצור, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים רני פאלק ויו"ר הוועדה הממונה של העיר לוד אילן הררי. כן השתתפו נציגי משרדי ממשלה, משטרת ישראל וגופים נוספים.

בישיבה מיום ה-23 בדצמבר 2007 החליטה ממשלת ישראל על הקמת ועדה בין-משרדית לטיפול בנושא האלימות נגד זקנים. הועדה, בראשות מנכ"ל המשרד לענייני גמלאים דר' אבי ביצור, אוישה על ידי אנשי מקצוע ממשרדי הממשלה השונים ומגופים נוספים, כדי לרכז את כל המידע הרלוונטי ולהוביל לשורה של הצעות אופרטיביות במאבק באלימות נגד זקנים ולחיזוק ביטחונם האישי. בהמשך להחלטת הממשלה, הוגש היום דו"ח ועדת ביצור לוועדת השרים למאבק באלימות והתקבל פה אחד על ידי השרים שנכחו.

השר לביטחון פנים אבי דיכטר:

"התכנית שהוצגה היא תכנית יסודית ומקיפה שנוגעת בשורשי הבעיות. הנתונים מציגים 27 אלף תלונות של אלימות כלפי זקנים ומתוכם אלפיים מקרים בהם מדובר על אלימות פיזית. לא יעלה על הדעת שקשיש לא יוכל ללכת ולקחת את הקיצבה שלו ללא הבטחה. אנחנו נטפל ונסייע על מנת שיוכלו להמשיך ולחיות בכבוד.".

מנכ"ל המשרד לענייני גמלאים, דר' אבי ביצור:

"ההתמודדות עם מקרי האלימות כלפי אוכלוסיית הזקנים בישראל היא משימה לאומית. החזון שהנחה אותנו בפעילות הוועדה הוא שזכותו של כל זקן להזדקן בכבוד, ברווחה, בשלום ובביטחון אישי, וכי חובת המדינה להבטיח זאת. התכנית הממשלתית למאבק באלימות נגד זקנים תעניק סל של שירותי הגנה, ליווי, סיוע ותמיכה לזקן על מנת להגביר את ביטחונו האישי. נעשה כל שביכולתנו כדי להבטיח שהורינו יוכלו להזדקן בכבוד".

התוכנית תפעל החל משנת 2008, בשלב הראשון ב-6 רשויות מקומיות. תוקם מנהלת ארצית המבוססת על חברי הוועדה הבין-משרדית. בנוסף, תוקם וועדת היגוי עירונית בראשות ראש היישוב שתפעל מול המנהלת הארצית לפיתוח תכנית מערכתית עירונית. בכל יישוב יופעלו תכניות בהתאם למאפייניו.

המנהלת הארצית תקבע תנאי סף לכניסת ישובים לתכנית, תקבע את סדר כניסת היישובים לתכנית ואישור תכניותיהם, תאשר את אישור תכניות הפעולה היישוביות, תקצה משאבים מותאמים לתכניות שיאושרו, תפתח פרויקטים אזוריים וארציים ותקבע את דרכי הפעלתם. כמו כן, מתפקידה של המנהלת הארצית יהיה לקבוע מדדים לבקרת התכניות ולדווח לוועדת השרים למאבק באלימות על אופן יישום התכנית ברשויות המקומית בהן היא מופעלת.

הוחלט כי הרכב המנהלת הארצית יהא:
יושב ראש: המנהל הכללי של המשרד לענייני גמלאים;
חברים: נציג משרד ראש הממשלה, נציג המשרד לביטחון פנים, נציג משרד הרווחה והשירותים החברתיים, נציג משרד הבריאות, נציג משרד המשפטים, נציג משרד החינוך, נציג משרד הפנים, נציג המשרד לקליטת עליה.

בנוסף לאלה ישתתפו בדיוני הוועדה נציגים של המוסד לביטוח הלאומי, משטרת ישראל ונציגי ציבור, כפי שיקבע על ידי המנהלת הארצית ולאחר שניתן אישור היועץ המשפטי של המשרד לענייני גמלאים כי אין מניעה למינויים.

אמות המידה לקביעת שש הרשויות המקומיות הנן: כמות ואחוז הזקנים ברשות המקומית, מצבה הסוציו-אקונומי של הרשות המקומית, רמת האלימות כלפי זקנים ברשות המקומית (תחושב לפי מספר תלונות של זקנים, תוך התחשבות במספר הזקנים המוחלט באותה רשות מקומית), יכולת ביצוע ומחויבות של הרשות המקומית. בין הערים תיכלל לפחות רשות מקומית אחת שמרבית תושביה הנם בני מיעוטים, שתיבחר בהתאם לאמות המידה הנ"ל. קביעת שש הרשויות המקומיות תובא לאישור ועדת השרים למאבק באלימות. הרחבת הפרויקט לרשויות נוספות תובא לאישור ועדת השרים.

הפרויקט יכלול את המרכיבים הבאים:

  1. הפעלת מוקד לפניות ציבור ארצי שישמש כתובת לכל פנייה הקשורה לאלימות נגד זקנים.
  2. הענקת סל שירותי הגנה וליווי לזקנים באמצעות הגורמים הבאים: שוטרים קהילתיים, בני/בנות "השירות האזרחי", חניכי תנועות הנוער, מתנדבים, "סיירת גמלאים" שתקום בכל רשות, תלמידי בתי ספר ב"מחוייבות אישית".

    הגורמים הנ"ל יהיו פרושים ברשות המקומית לפי מיפוי מוקדם של אזורים, שיוגדרו על ידי המשטרה, כאזורים בסיכון גבוה לזקנים וכן תגבור במועדים שיוגדרו על ידי המשטרה, כמועדים בסיכון גבוה לזקנים ובנוסף לכך לפי דרישה ובקשה ברשות המקומית מאנשי הרשות או בקשות פרטניות או בקשות מועדת ההיגוי המקומית.
    הגורמים הנ"ל יהיו ערוכים לתת מענה מיידי לזקנים החשים שהם נמצאים בסיכון, וזאת על פי הפניות שיבצעו זקנים לועדת ההיגוי המקומית. כמו כן, הגורמים הנ"ל יסיירו ויבצעו ביקורי בית אצל זקנים.
  3. סיוע לזקנים נזקקים בהתקנת אביזרי מיגון לבית (עינית לדלת, שרשרת, סורגים, מגנט).
  4. התקנת לחצני מצוקה אצל זקנים נזקקים המתגוררים בשכונות עתירות אלימות.
  5. מתן אפשרות לסיוע משפטי לזקנים בנושא אלימות, על ידי עו"ד מתנדבים, ללא תשלום. מתן הדרכות לזקנים על ידי השוטרים הקהילתיים בנושא התגוננות והימנעות מסכנות. לגבי טיפול בזקנים עולים חדשים – ועדות ההיגוי המקומיות יתיעצו עם המשרד לקליטת עליה.
  6. פרסומים לצורך העלאת מודעות ציבורית לנושא מניעת האלימות נגד קשישים והעלאת תחושת הביטחון בקרב הזקנים.

נתונים שהוצגו על ידי הועדה על סמך מחקרים ונתוני משטרת ישראל

בשנת 2007 הוגשו 26,432 תלונות על ידי זקנים על אלימות. 84% מהתלונות הוגשו על ידי זקנים ותיקים. 9% מהתלונות הוגשו על ידי זקנים עולים חדשים מחבר המדינות (למרות שחלקם היחסי באוכלוסיית הזקנים הוא 25%). זקנים ערבים מגישים רק כ-5% מהתלונות.

מתוך סך התלונות שהוגשו, ניתן לראות כי במחוז תל אביב הוגשו יותר תלונות מבכל מחוז אחר- 7,651 תלונות. מבחינת הגשת תלונות על פי מדד של תחנות משטרה – 2,130 תלונות הוגשות לתחנת חיפה ו-1,497 תלונות הוגשו לתחנת נתניה.

לעיון בכתבות מהעיתונות בנושא – הקליקו כאן

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן