Skip to main content

חדשות

תקנות הנגישות באינטרנט נכנסו לתוקף: כל אתר אינטרנט ויישומון חדש חייב בהתאמות נגישות!

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

סקר חדש של עמותת 'נגישות ישראל' בדק את הנגישות באתרי האינטרנט הנפוצים בישראל לקראת כניסתן לתוקף של תקנות הנגישות באינטרנט. רק 6% מהאתרים היו נגישים במידה סבירה! בין האתרים שאינם נגישים: אתר משרד התחבורה, אתר האגף לשיקום נכים במשרד הביטחון, קופות החולים, ZAP, גרופון, ארקיע ועוד.

החל מ-25 באוקטובר 2015, כל אתר אינטרנט ויישומון חדש יהיה חייב בנגישות לאנשים עם מוגבלות. קורס של 'נגישות ישראל' יציע הכשרה למעצבי ובוני אתרים כדי לעמוד בדרישות החוק.

15 שנה אחרי שהאינטרנט המהיר הגיע לישראל, האינטרנט בישראל צפוי לקפוץ מדרגה נוספת: אנשים עם מוגבלויות, ציבור המוערך בכ25% מהגולשים ומהמשתמשים הפוטנציאליים באינטרנט אמורים להיות מסוגלים להשתמש באתרים ובאפליקציות בקלות; תקנות נגישות אתרי אינטרנט נכנסו לתוקף ב-25 באוקטובר 2015 ומשמעותן היא שכל אתר ישראלי חדש העולה לרשת יהיה חייב לכלול התאמות טכניות לנגישות עבור אנשים עם מוגבלות. ההנגשה נעשית מכוח תקנה 35 לתקנות נגישות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשע"ג 2013. אתרי אינטרנט קיימים מחויבים לסיים את תהליך ההנגשה תוך שנה, עד ה-25 באוקטובר 2016. אתר אינטרנט שלא יהיה נגיש צפוי לקנס עד 60,000 ₪.

לקראת כניסת התקנות לתוקף ערכה עמותת 'נגישות ישראל' סקר מיוחד שייתן תמונת מצב של אתרי האינטרנט, נכון לאוקטובר 2015. הסקר בדק את הנגישות ב-136 אתרי אינטרנט נפוצים בישראל בתחומים שונים; אתרי ממשלה ורשויות, שירותי בריאות, אתרי קניות, חנויות ספרים, אוכל, משרדי כרטיסים, מלונות, תעופה, שירות ציבורי, ביטוח ועוד. רק 4 אתרים מתוך 136 זכו לציון של 90 ומעלה. ארבעה אתרים נוספים קיבלו ציונים בין 70 ל-90 (כמעט טוב). שאר האתרים בישראל אינם נגישים ברמה סבירה. משמעות הדבר לאנשים עם מוגבלות היא חוסר יכולת להשתמש באתרים הכי חשובים בישראל, ביניהם אתר משרד התחבורה, משרד התיירות, אתר האגף לשיקום נכים של משרד הביטחון, אתרי קופות החולים, אתר alljobs, אתר ZAP, גרופון, אתר Trivago, אתר ארקיע, אתר רשת מלונות 'פתאל', חברת הביטוח 'איילון' ועוד.

מהי נגישות אתרים ?

אתרים נגישים הם אתרים עם התאמות טכניות בהן אנשים עם מוגבלות יכולים לגלוש. כך לדוגמה עיוור יוכל לגלוש באתר בעזרת מסך ברייל או בסיוע תוכנה המקריאה טקסטים, לקויי ראיה יוכל להגדיל פונטים ולשנות צבעים, אנשים עם מוגבלות בידיים יוכלו לתפעל את האתר על ידי לוח המקשים או בסיוע טכנולוגיית מסייעות, סרטונים יכללו כתוביות לטובת לקויי שמיעה, וכל תמונה תתואר ויזואלית לטובת הקראה ללקויי ראייה ועיוורים. האתרים מונגשים לפי התקן הישראלי לנגישות, תקן 5568 המאמץ את ההנחיות הבינלאומיות WACG 2.0 – Web Content Accessibility Guide עם מספר שינויים קלים.

איזה אתרים חייבים להיות נגישים ?

התקנות הנגישות קובעות שכל אתר הנותן שירותי ציבורי או מידע אודות השירות לציבור חייב להיות נגיש, כלומר, אתרי חדשות, בידור, עסקים, שירותים ציבוריים וממשלתיים, אתרי קניות, אתרי עמותות וארגונים חברתיים, אתרי ביטוח, בנקאות, חינוך ובעצם רוב אתרי האינטרנט הנפוצים שאליהם הציבור הישראלי גולש באופן קבוע.

איך מתחילים תהליך הנגשה ?

בהנגשת אתרים מעורבים מספר גורמים: בעלי האתר, המפתחים, המעצבים והעורכים. עמותת נגישות ישראל המובילה את קידום הנגישות בישראל מציעה קודם כל ללמוד את הנושא, ואז להנגיש. המרכז ללימודי נגישות של נגישות ישראל פיתח קורס מקצועי וראשון מסוגו בישראל בו מפתחי, מעצבי ועורכי אתרי אינטרנט ואפליקציות לומדים במשך ארבעה מפגשים על אנשים עם מוגבלויות, תקנות הנגישות, WCAG 2.0, התקן הישראלי להנגשת אתרים, כיצד לבדוק נגישות ובעיקר הרבה תירגול.

יובל וגנר, נשיא עמותת 'נגישות ישראל' מסביר: "ממצאי הסקר עגומים. אנו מצפים למהפכה בתחום האינטרנט בישראל בכלל, ובפרט לטובת אנשים עם מוגבלות, אך נראה שאנו רחוקים ממנה שנות אור. חשיבות הנושא מוסכמת בעולם כולו, מאחר ו15% מאוכלוסיית העולם הינם אנשים עם מוגבלות ובמחקרים נמצא כי 25% ואף יותר מאוכלוסיית העולם מתקשים באופן משמעותי לגלוש באתרי אינטרנט. בישראל של 2015 אי אפשר להתנהל מבלי להיות מחובר לאינטרנט ולגלוש, וכאשר הזכות הזו נמנעת מאנשים חלה אפליה קשה באיכות חייהם של אלה המתמודדים עם קשיים מלכתחילה. הנגשת אתרים ואפליקציות הינה הדבר הנכון לעשות מבחינה חברתית, ערכית ועסקית. אנחנו מצפים לכניסת התקנות לתוקף ומעודדים את כל מי שרוצה ללמוד את הנושא להגיע אלינו, ללמוד ולעזור לשפר את איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות".

פרטים נוספים באתר נגישות ישראל www.aisrael.org  ובאתר www.Nagish.org.il

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן