Skip to main content

תקנות הנגישות – עוד ארוכה הדרך…

קטגוריה: חדשות העמותה

בשנת 2005 עבר פרק הנגישות כחלק מחוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. הצפי היה שתקנות הנגישות יכתבו ויאושרו בכנסת תוך שנה בלבד, קרי ב 2006.

 

עברו מאז 10 שנים ומסתבר שהדרך עוד ארוכה עד להשלמת התקנות. נכון להיום (נובמבר 2016) יש סך הכל 12 תקנות שטרם נידונו או טרם אושרו. אפשר רק לדמיין מה היה מצב התקנות ללא העתירה לבג"צ שהגישה עמותת נגישות ישראל נגד משרדי הממשלה השונים והכנסת, בהובלת עו"ד תומר רייף מפירמת עורכי הדין זיסמן, אהרוני, גייר ושות'.

חשוב להבין שככל שהזמן מתארך, כך עולה וגדלה הפגיעה ביכולתם של אנשים עם מוגבלות להשתלב בחברה בשוויון.

אין ספק שזה נמשך יותר מידי, מעל לעשור…

התקנות שנותרו לאשרור הכנסת ומשרדי הממשלה נחלקות לשתי קבוצות: תקנות שטרם היה בהם אפילו דיון אחד בכנסת ותקנות שכבר התקיימו לגביהן דיונים אך משרדי הממשלה די גורמים לעיכובן.

תקנות שטרם התקיים עליהן דיון אחד בכנסת:

  1. דרכים נגישות
  2. התאמות נגישות במוסדות על תיכוניים להשכלה תורנית או דתית
  3. נגישות בריאות – התאמות פיסיות במרפאות עצמאיות ושירות נגיש
  4. צרכים קיומיים במצב חירום
  5. נגישות שירותי בריאות בקהילה במצבי חירום
  6. נגישות לשירותי שעת חירום
  7. נגישות מסגרות לאנשים עם מוגבלות לצורך נגישות לשירותי שעת חירום
  8. נגישות אירועי פינוי אוכלוסיה וקליטתה במצב חירום
  9. מאגר מידע על אדם עם מוגבלות לצורך נגישות לשעת חירום


תקנות שהתקיים עליהן דיון בכנסת אך יש בעיות מצד המדינה:

  1. נגישות אוטובוסים בינעירוניים – היה דיון ובמסגרתו גם אנחנו וגם חה"כ אילן גילאון קבלנו על כך שאין התייחסות בתקנות אלו לנגישות חושים בתחנות האוטובוס. ביקשנו בדיון לקבל מידע ממשרד התחבורה לגבי מספר התחנות המדוברות ועלויות והסכמנו להקלות משמעותיות שההנגשה תיעשה רק בחלק מן התחנות המרכזיות וכי יינתן משך זמן רב יותר לביצוע ההנגשה אולם משרד התחבורה התנגד נמרצות ומאז לא התקיים דיון נוסף ולא נעשה כל ניסיון מצד משרד התחבורה והכנסת איתנו להגיע להסכמה כלשהי.
  2. נגישות במוסדות חינוך חדשים – ראו תגובת הכנסת. אנחנו תומכים בעמדתו של חה"כ אילן גילאון וקוראים למשרדי החינוך והפנים להתכנס ולהגיע לנוסח הולם.
  3. נגישות פרטנית להורה ולתלמיד – אלו הן תקנות מאוד מורכבות שהיו בהן שני דיונים בכנסת ולאור המחלוקות על נוסחן סוכם כי ייעשה סבב שולחנות עגולים בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עם כולם על מנת להגיע להסכמה על הנוסח. עד עתה התקיים דיון אחד כזה. אני צופה שזה עשוי להימשך זמן רב.


לאור האמור לעיל, עמותת נגישות ישראל בסיוע עו"ד תומר רייף מפירמת עורכי הדין זיסמן, אהרוני, גייר ושות' ממשיכים לפעול ולקדם את סיום התקנת התקנות.

הגיע הזמן לעשות מאמץ ולסיים תקנות אלה במושב החורף הנוכחי של הכנסת.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן