אירלנד–טיול באי האיזמרגד

מתוך http://emerginghorizons.com/select/index.html

כתבה: אן ליט

תרגמה מאנגלית: דר' גבריאלה עילם

אירלנד מקבלת את מבקריה במאות אלפי ברכות לבביות, ידועה באוכל הטוב, במוסיקה המסורתית, בבילוי ובשיחה. יש בה נופים כפריים מרהיבים, אנשים ידידותיים, מוסיקה מסורתית ופאבים תוססים. אך האם היא נגישה? נסענו לאירלנד כדי לנסות ולענות על שאלה זו. נסיעותינו הובילו אותנו לחלקים נרחבים של אי האיזמרגד(Emerald Isle)– כולל מחוז קרי(Ring of Kerry), חצי האידינגל(Dingle Peninsula), קילרני (Killarney) ודבלין (Dublin). כפי שתוכלו לתאר לעצמכם, תנאי הנגישות שונים ממקום למקום. מצאנו מגורים נגישים החל מבית הארחה מקסים בקילרני,ועד מלון מפואר ברמת חמישה כוכבים בדבלין. אמנם לא כל הטירות והמבנים ההיסטוריים נגישים, אך הגענו למספיק אתרים נגישים כדי ליהנות מטיול בלתי נשכח.

ביקור בחווית הטירה של המלך ג'והן (King John's Castle Experience) בעיר לימריק (Limerick) התברר כבחירה טובה ונגישה לגמרי. הטירה משנת 1210 נמצאת באי המלכים (Kings Island) על נהר שאנון (Shanon River). אחרי ביקור במרכז המבקרים סיירנו בחצר המשוחזרת ובמטבעה המלכותית (Royal Mint), בה הוטבעו המטבעותשל המלך ג'והן. בהמשך עצרנו במורד הרחוב לארוחת פאב מצוינת בפונדק Castle Lane Tavern. בקומה הראשונה של הפונדק יש פאב אירי מסורתי, בעוד שהקומה השניה (הנגישה באמצעות מעלית) היא מקום המפגש של "אירלנד בלילה". לצערנו היה עלינו לעזוב כבר אחרי הצהרים כך שלא יכולנו ליהנות מ – 45 הדקות של הופעת הרקדנים, המוסיקה האירית,תופי ה – Bodhranהמסורתיים (תופים מעור עיזים כמו ב –Riverdance) וחמת החלילים. ביקרנו גם במוזיאון הסירות המעופפות של פוינס (Foynes Flying Boat) במחוז לימריק (County Limerick). מוזיאון מיוחד זה מספר את הסיפור המקורי של "הסירות המעופפות"; אלו המטוסים המוקדמים שהסיעו נוסעים מעבר לאוקיינוס האטלנטי בשנות המלחמה. ראינו סרט קצר ואחר כך סיירנו בחדר הרדיו ותחזית מזג האוויר. בחדר נמצאים מכשירי השידור המקוריים, מכשירי רדיו ומכשירי מורס. פוינס היא גם מקום הולדת הקפה האירי. קפה שהומצא במקור על ידי השף כדי לחמם את הנוסעים הטרנס-אטלנטיים שטסו 13 שעות ויותר במטוסים ללא חימום מעבר לאוקיינוס האטלנטי הקפוא.

גם העיר המקסימה אדייר (Adare), כחצי שעה נסיעה דרומית ללימריק, שווה ביקור. אדייר הידועה כ"כפר היפה ביותר באירלנד" היא כפר-אחוזה אופייני מתקופת הכיבוש הנורמני, עם קוטג'ים בעלי גגות מקש, בנייני אבן יפהפיים וחורבות ציוריות. מרכז המורשת של אדייר נגיש ומהווה מקום מושלם לעצירה ושתיית כוס תה עם עוגיית סקון (scone– עוגות אישיות רכות המוגשות לרוב עם חמאה וריבה). במרכז המורשת ישנו מרכז מידע לתיירים, 3 חנויות מזכרות ומסעדה קטנה. יש גם תערוכה היסטורית קטנה המתעדת את העבר הייחודי של אדייר.

המשכנו דרומה. היעד הבא שלנו הייתה העיר החביבה דינגל (Dingle) שבמחוז דינגל. עיר מקסימה זו מלאה בבניינים הצבועים בצבעים מרהיבים עם נקודות תצפית יפות לעבר הנמל. הנסיעה בנופים המדהימים של כל מחוז דינגל מאד מהנה. לאחרונה צולמו במחוז כמה סרטים ידועים. העיר קילרני(Killarney) הנמצאת לפתחם של דרך קרי (Ring of Kerry) והפארק הלאומי של קילרני שימשה עבורנו בסיס מצוין למשך כמה ימים. בקילרני מצאנו אפשרויות שונות למגורים נגישים, החל מבית הארחה עם חדר נגיש לנכים ועד למלון מפואר ברמת חמישה כוכבים במרכז העיר. בקילרני כמה מסעדות מעולות, מקומות טובים לקניות ופאבים תוססים.

עוד מקום בולט בטיול הייתה חווית מורשת קווינסטאון (Queenstown Heritage Experience) בעיר קוב (Cobh) (מבטאים: ""cove). קוב נמצאת בחוף הדרומי של אירלנד, כחצי שעה נסיעה מהעיר קורק (Cork). חווית המורשת משחזרת את ההגירה האירית ומראה איך התנהלו החיים באירלנד בעבר. תערוכת ה"טיטניק" עשויה היטב ומציגה את הטרגדיה באופן מאד מציאותי. התערוכה כוללת תפריטי ארוחות מהאנייה ואת חפציהם האישים של חלק מהנוסעים חסרי המזל. חווית המורשת נגישה היטב, כולל בית התה, שירותים נגישים וחנות מזכרות.

וכמובן, לבקר ולשהות ברחובות דבלין, לספוג את הצבעים וה"חיים" של עיר אדירה זו, הייתה חוויה נהדרת בפני עצמה. אתרי תיירות רבים שופצו והונגשו לאנשים בכיסאות גלגלים וישנם כמה בתי מלון נגישים, אפילו מלון המתאים היטב למטיילים בעלי דרישות גבוהות במיוחד. אזור Temple Barבדבלין הוא אחד האזורים התוססים בעיר, עם מסעדות מעולות, חנויות, פאבים וגלריות. האזור פעיל מאד בלילה, בעיקר בסופי שבוע ובקיץ, מקום ממש נהדר כדי "לצפות באנשים". מאד נהנינו מהחוויה הויקינגית (Viking Experience) ב -Temple Bar. החוויה הויקינגית, המשחזרת את החיים בדבלין בימי הויקינגים, היא כמו חזרה אחורה בזמן כאשר השחקנים עורכים לכם הכרות עם חיי היומיום בדבלין לפני אלף שנים. חוויה מדהימה, עשויה היטב ונגישה לגמרי לכיסאות גלגלים.

סיורי אוטובוס באירלנד כמעט בלתי אפשריים למשתמש בכיסא גלגלים. אך לטייל באירלנד ברכב נגיש לכיסא גלגלים עם נהג מיומן היא אופציה מעולה. אירלנד אינה נגישה כמו ארה"ב וכמו רוב בריטניה, אך היא נמצאת בתהליך של שינוי. בתי מלון חדשים מתחשבים בצרכים של מטיילים עם מוגבלות וחלק מאתרי התיירות הוסיפו רמפות ושירותים נגישים. אירלנד הופכת בקצב מהיר למקום ידידותי יותר עבור אנשים בכיסאות גלגלים, כך שטיול נגיש באירלנד לא רק אפשרי, אלא עם תכנון טוב מראש הוא יכול להיות ממש חוויה נהדרת. לאנשים רבים ממוצא אירי, המתגעגעים לבקר באירלנד "מולדתם", זהו בהחלט חלום שהתגשם סוף סוף.

מידע נוסף: מדריכי נגישות באירלנד

לחץ כאן

1. Dublin: A Guide for People with Disabilities– מידע על נגישות של תחבורה, שירותים ומקומות מעניינים (40 עמ').

2. Accessibility Survey of Tourist Amenities in Ireland– מידע על נגישות של מגרשי חניה, אתרי תיירות, טירות, כנסיות ומשרדי תיירות (36 עמ').

3. Accessibility Survey of Restaurants/Pubs– רשימה הכוללת תיאור כללי של מסעדות וכן מידע על נגישות (רמפות, שירותים וחניה). (22 עמ')

4. Self Catering Cottages and Camping & Caravan Parks Accessible for People with Disabilities - דף מידע.

5. Listing of Accessible Toilets in Ireland– דף מידע.

לקבלת עותק חינם של מדריכי הנגישות יש לפנות ל:

National Rehabilitation Board 25 Clyde Road Ballsbridge, Dublin 4 Ireland Phone: (01)668.4181 Fax: (01)668.5029