Skip to main content

חדשות

רכבי נכים בנתיבי תחבורה ציבורית / עו"ד מיכל רימון

קטגוריה: חדשות העמותה

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של סגירת מרכזי ערים לנסיעת רכב פרטי והנגשתם לתחבורה ציבורית בלבד. חבר הכנסת יורם מרציאנו, רואה במגמה זו מכה אנושה לציבור הנכים, ועל כן הגיש הצעת חוק המאפשרת לרכב נכה נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית.

היוע"המ של עמותת נגישות ישראל השתתפה בדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה, ומגישה את עמדת העמותה:  

לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בניידות יש בעיה של חוסר ניידות באותם ערוצי תחבורה שהנסיעה בהן מותרת רק לתחבורה ציבורית (להלן – " נתיב תחבורה ציבורית" או "נת"צ"), במיוחד אלה במרכזי הערים. אותם האזורים, שעבור הציבור הרחב מהווים את המרכז – מרכז הבילויים, מרכז הקניות, מקום העבודה ולעתים אף מקום המגורים. ברוב המקרים ללא הנגשת אותו נת"צ העובר בו, מרכז כזה הינו מחוץ לתחום עבור ציבור גדול של אנשים עם מוגבלות בניידות.

כעקרון, הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה (נסיעה ברכב נכה בנתיב תחבורה ציבורית) התשס"ז – 2007, הינה הפתרון הנכון ומקדמת אותנו צעד נוסף להגשמת המטרה המנחה אותנו בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח – 1998 לפיה מטרתנו – "לעגן את זכותו [של אדם עם מוגבלות] להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו."

ואולם – עמדתנו היא כי הנגשת אותם נתיבי תחבורה ציבורית, צריכה להיעשות עבור כל נושאי תג נכה – לא ניתן להפריד בין הסוגים השונים של תגי הנכה מהסיבה פשוטה שבקרב זכאי ה"תג המשולש" נמצאים רבים אשר מוגבלים מאד בניידותם ולא יתכן שחוק מסוג זה יפגע בקהל היעד שלו הוא אמור לעזור. חשוב להבין, שלפעמים אותו אדם עם מוגבלות בהליכה הוא בעצם יותר מוגבל ופחות נייד מאחר המתנייד בכיסא גלגלים. אם הצעת החוק תישאר מוגבלת לאותם נושאי תג כחול, הרי שאלה הנושאים תג משולש יפגעו, ואותו מרכז שוקק חיים אליו התייחסנו לעיל, יישאר בהרבה מקרים מחוץ לתחום עבורם.

לעניין החשש מריבוי מספר הרכבים שיורשו לנסוע באותם נתיבי תחבורה ציבורית אם תתקבל עמדתנו, יש לזכור כי מתקיים תהליך של רפורמה בכל הקשור להנפקת תגי הנכה ולקביעת הזכאות לאותם התגים. התהליך נמצא בשלב זה בדיונים במשרד התחבורה, ולכשיושלם צפוי להפחית את מספר כלי רכב שיהיו זכאים לעבור באותם נתיבי תחבורה ציבורית. בנוסף, עמדתנו היא כי הנגשה כוללת לבעלי כל סוגי תג נכה חשובה באותם נתיבי תחבורה ציבורית שלהם אין חלופה של נתיב תחבורה רגיל. סוגיה זו טרם הוכרעה ואנו מצפים להמשך הדיונים בנושא זה במסגרת הדיון להכנת החוק לקריאה השנייה.

ולסיום, חשוב לא לשכוח שמעבר לאמור בהצעת החוק המדוברת, חייבים גם לטפל בנושא הסדרת החניה לנכים במרכזים בכלל ולאורך הנתיבים המוגבלים בפרט. ולא פחות חשוב מזה, נדרש גם לאכוף את זכות זו הניתנת לאנשים עם מוגבלות נגד נהגים עבריינים שאינם זכאים לכך.

הצעת החוק אושרה לקריאה שלישית.

לנוסח המלא של החוק

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן