Skip to main content

חדשות

ריקי הראל משוחחת עם הממונה על הרשויות במחוז הצפון במשרד הפנים בנושא בעיות ההנגשה של מקלטים (רשת א')

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ריקי הראל משוחחת עם הרצל גץ, הממונה על הרשויות במחוז הצפון במשרד הפנים, בנושא בעיות ההנגשה של מקלטים וגם מרחבים מוגנים לאנשים עם מוגבלות. השיחה נערכה במסגרת תוכנית הרדיו "הכל צפוי" המשודרת ברשת א' של קול ישראל.

להלן תמליל השיחה:

ריקי הראל: אז בואי נשמע, בואי נשמע למשל את הרצל גץ", שהוא ממונה על הרשויות במחוז הצפון במשרד הפנים. אתה על קו הטלפון, הרצל?
הרצל גץ": כן, שלום, צהריים טובים לך ולמאזינים.
ריקי הראל: שלום. תודה רבה. אז אולי אתה תאמר לנו באיזה אופן אתה חושב שאפשר, או מתכנן לפתור את בעיות ההנגשה של מקלטים, וגם מרחבים מוגנים לאנשים עם מוגבלות?
הרצל גץ": קצת יומרני לומר שאני אפתור את הבעיה, כי אני חושב שמה שנכון לעכשיו זה באמת להציף את הנושא ביותר מודעות לכל הגורמים שעובדים וכל מה שקשור לטיפול באוכלוסיה עם מוגבלויות, כאלו ואחרות, כשהנושא ובעצם היריעה היא הרבה יותר רחבה, זה לא רק מדובר בנכים, מדובר גם בקשישים סיעודיים ומדובר גם באנשים עם מוגבלויות מסויימות שלא יוכלו להיות בקבוצה גדולה עם הקהל הרחב בסיטואציות מסויימות ועשינו על זה לפני מספר ימים איזה שהוא דיון והגענו למסקנה הברורה שאנחנו לא מחדשים שום דבר, שבעצם בנושא הזה אין, אין פיתרון מיידי, מעשי, נכון להיום ברשויות ואז עולות מספר אפשרויות, זה אחד, זה לאפשר לאותה אוכלוסיה בצורה מתואמת עם הרשויות ומשרד הרווחה וגורמים בריאותיים נוספים, להתיק את מקומם אל מחוץ המאויים על מנת לאפשר להם להמשיך להתנהל בצורה בטוחה וסבירה בעת הזו, כי אנחנו לא מוצאים מקום שהמקלטים יוכלו להיות מותאמים, המקלטים הקיימים יוכלו להיות מותאמים לצורכי אותה אוכלוסיה, זה לא רק הבעיה של ההנגשה עם מספר רב של מדרגות ואי יכולת לשימוש מעלית, גם על מתקני שירותים וגם יתר הדברים האחרים שאני חושב שהטיפול צריך להיות הרבה יותר מעמיק, הרבה יותר רחב, עם הרבה יותר משמעויות.
ריקי הראל: כן.
הרצל גץ": ובנושאים האלו, הנושא הזה הוצף תוך כדי הלחימה ואז נתנו, ניסינו לתת פתרונות לעבור למקומות במרכז הארץ, אני חושב שבנושא הזה טיפלנו בלא מעט קשישים ונשים שביקשו לעבור. אבל לגבי, אני לא חושב שהפתרון הנכון הוא להקים מקלטים לאנשים עם מוגבלויות, אלא עדיף להעביר אותם לסביבה יותר בטוחה, כי צריך לאפשר להם להתנהל בצורה סבירה ולא לתקוע אותם בתוך מקלט 30 יום, זה דבר שהוא בלתי נסבל ו…
ריקי הראל: נכון, אבל אני חושבת שצריך גם וגם, אני חושבת לשאוף להעביר אותם אולי, אבל גם לדאוג שיהיה תחליף.
הרצל גץ": אבל זהו, אם אנחנו, אם אנחנו מדברים על הממדים, המרחבים המוגנים הדירתיים, אז צריך בשיקול, בכל מה שקשור לסוגיית התכנון, לראות שזה באמת מותאם בצורה נכונה ואז בעצם הנגישות היא טובה, היא סבירה, יש גם את הפרטיות וזה בסדר.
ריקי הראל: כן. את מסכימה עם…
הרצל גץ": לגבי מקלטים ציבוריים, שם הבעיה, רק אני רק רוצה להזכיר לעצמנו שמלבד ישובי קו העימות, אותם 17, 19 ישובים של קו העימות ההיסטורי שלנו, ביתר המקומות לא נדרשו אנשים להיות במקלטים ולא במרחבים מוגנים, אבל למרות זאת היו אנשים בחרדה שביקשו להיכנס כן למקלט, כי הם לא הרגישו בטוחים איפה שהיו ושם בעצם לא ניתן לתת מענה ואני חושב שבנושא הזה הראייה צריכה להיות מחולקת לשתיים, פיתרון מקומי מיידי איפה שאפשר, אבל הפיתרון המועדף שאני אמליץ עליו זה אפשרות להעביר אותם לאותם מתקנים ממשלתיים, ציבוריים כאלו ואחרים ששם יוכלו להתנהל וגם לקבל את השירות הנוסף, כי זה לא רק לאסוף את האנשים ליד המקלט, צריך לטפל בהם, אם זה קשישים צריך לסעוד אותם, אם זה אנשים שיש להם בעיות מסויימות צריך לטפל בהם, אי אפשר לתקוע אותם באיזה פינה שבוע ימים או שלושה ימים רצוף, זה דבר שהוא בלתי אנושי ב…
ריקי הראל: נכון, אבל מצד שני, ענת, מה דעתך, באמת?
ענת פישר: כן, אני שמחה מאוד לשמוע שיש מודעות ושמר גץ" חושב שצריך להציף את זה. יש לי בעיה קטנה עם העניין של התייחסות כאל מכלול של איזה קבוצה שצריך לטפל בהם מלמעלה, אני חושבת שצריך לשאול קודם אדם מה הוא רוצה, אני יודעת מההתנסות בשטח שלא לכל אחד מתאים להתפנות מאיפה שהוא, מכל מיני סיבות גם הרצון להמשיך לחיות חיים רגילים ולעבוד כמוני, כן…
ריקי הראל: בלי….
ענת פישר: … לעבוד ולטפל באוכלוסיה מאוד רחבה, וגם לה עשיתי טוב וגם עשיתי לעצמי טוב.
ריקי הראל: כן.
ענת פישר: יש עוד המון אנשים כאלה. אני חושבת שאם יושבת אישה בעכו שמקבלת טיפול כימי וצריכה לרדת שלוש קומות לשבת במקלט, גם אם זה לא כל היום, זה נורא קשה לה.
ריקי הראל: כן.
ענת פישר: היא הייתה אולי מעדיפה שיביאו אותה למקום קהילתי, לשבת עם עוד אנשים, להביא, אני לא בטוחה, אבל אני חושבת שכדאי לבדוק את הרעיון הזה, בוא נאמר ככה. יכול להיות שהוא באמת יסתבר כרעיון לא מתאים, אבל אולי כדאי לבדוק אותו לטווח קצר, אני מדברת על אופציה, אנשים עדיין מפחדים מפרוץ מלחמה חדשה.
ריקי הראל: נכון.
ענת פישר: אז אני חושבת שצריך לספק איזה שהיא אופציה לאותם אנשים שסבלו נורא, פיזית, וגם חרדתית, כי גם נכות וגם חרדה, ביחד זה באמת קצת בעיה. וצריך לבדוק את זה, אם אפשר פה ושם מקלט כזה, ויש כאלה, הנגשה כזאת היא לא כל כך בעייתי, יש מו שמוכן לנסות להתמודד עם זה.
ריקי הראל: כן.
ענת פישר: בוודאי שצריכים להמשיך לחשוב על פתרונות לטווח ארוך, כולל, אני לא יודעת אם אפשר בכלל פרקטי לעשות את זה, לבנות מרחבים מוגנים וממדים לבניינים קיימים, זה..
ריקי הראל: זאת גם שאלה.
ענת פישר: לא, אין ויכוח עם זה בכלל.
ריקי הראל: אני חושבת שכל בניין לגופו. הרצל,
הרצל גץ": כן.
ריקי הראל: אתה, לפי מיטב ידיעתך, חוק הנגישות כולל גם הנגשת מקלטים?
הרצל גץ": לא יודע להגיד לך את זה בוודאות, אבל אנחנו יודעים בעבודתנו, ואני אומר את זה כעובד מדינה בכיר בתפקיד שכבר עוסק בזה, שאני יודע שאת נושא ה… הנושא של הנגשה לנכים, גם במשרדי ממשלה לא, אפשר לתת להם ציון עשר.
ריקי הראל: כן.
הרצל גץ": אז בנושא הזה שיש בעיה במקומות כאלו בשגרה, על אחת כמה וכמה, הבעיה היא יותר קריטית, במקרה זה, וגם אקוטית בעת חירום כאשר פה זה כבר סכנת חיים, זה לא רק מתן שירות שגרתי שאפשר, איך אומרים, למצוא איזה שהיא חלופה.
ריקי הראל: כן. אתם ממשיכים, אבל, את התחקיר בנושא, את הדיון בנושא, אתם לא שוקטים על השמרים, הרצל.
הרצל גץ": לא לא, זה, אני מזכיר את זה פעם, אני חושב שעצם העובדה שהנושא הזה עולה, אנחנו במחוז צפון, משרד הפנים, הקמנו צוות היגוי לתחקר את כל הדברים של היום של אחרי יותר בהיבט של הפקת לקחים איך עושים יותר טוב, אנחנו לא מאלו שעורפים ראשים וכל היתר, זה אותנו לא, אנחנו לא עוסקים בזה, אנחנו בעצם מחפשים את כל אותן נקודות תורפה שיש בהן לשפר את כל מה שקשור למתן שירות טוב יותר לאוכלוסיה, לכל אחד, על כל היבטיה, עם כל המכלולים ולהזכיר שמחוז צפון מטפל במגוון רחב של אוכלוסיה מכל העדות, מכל התחומים, מכל הנושאים ובעצם העניין הזה שאנחנו נדרשנו לזה ב… ימים כדי לדון בזה, זה ממש מחדד את העניין שיש בעיה, אני חושב שברמה לאומית אפשר לתת את הפתרונים, אם זה מיידיים כאלו או גם בחשיבה עתידית, ואם זה גם בעת הזו לחשוב על הפיתרון הזמני, האפשרי, שבמקרה והסיבוב הבא יהיה קרוב מדי, אז אני חושב שצריך לתת איזה שהוא פיתרון ביניים עד אשר ימצאו פתרונים יותר טובים לעת הזאת.
ריקי הראל: כן, אבל לעבוד, להמשיך…
הרצל גץ": בוודאי, לא, אין ספק, אני חושב ש…
ריקי הראל: בהחלט.
הרצל גץ": כולנו יודעים שהנושא הזה הוא…
ריקי הראל: אני, לא, כמו שאומרים, הלוואי שלא נצטרך, אבל שיהיה שם.
הרצל גץ": איך אני אומר לאנשים, עדיף להיות מוכן 100% ולהשתמש אפס מאשר הפוך.
ריקי הראל: ברור ברור, זה בדיוק העניין. הרצל גץ", ממונה על הרשויות במחוז הצפון במשרד הפנים, תודה רבה לך.
הרצל גץ": תודה רבה.
ריקי הראל: וענת פישר, אני נפרדת גם ממך, תודה רבה.
ענת פישר: תודה רבה.
ריקי הראל: ובהצלחה.

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן