Skip to main content

חדשות

אורלי בוני, מנהלת הנגישות של משרד הבריאות, משוחחת על נגישות לאנשים עם מוגבלויות (רשת א')

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ריקי הראל משוחחת עם אורלי בוני, מנהלת הנגישות של משרד הבריאות, על נגישות לאנשים עם מוגבלויות. השיחה נערכה במסגרת תוכנית הרדיו "הכל-צפוי" המשודרת ברשת א' של "קול-ישראל".

להלן תמליל השיחה:

ריקי הראל: אנחנו רוצים עכשיו להתחיל את התוכנית שלנו עם אורלי בוני, שלום אורלי.
אורלי בוני: שלום וברכה.
ריקי הראל: שאת מרפאה בעיסוק ראשית במשרד הבריאות, חברת מנהלת הנגישות של משרד הבריאות. אז אולי תאמרי לנו קודם מה התפקיד של מנהלת הנגישות של משרד הבריאות, מה זה אומר בדיוק?
אורלי בוני: לפני שחוקק חוק הנגישות שעבר בכנסת בחקיקה שלישית, כבר משרד הבריאות הקים מנהלת נגישות שכוללת נציגים של אנשי מקצוע שונים, צרכנים, נציגי קופות החולים לנסות להקים איזה שהיא תוכנית אב, איך אנחנו בעצם הולכים להנגיש את כל מוסדות הבריאות ומוסדות שקשורים למוסדות הבריאות כגון קופות החולים.
ריקי הראל: כן.
אורלי בוני: וה… התחלקה לשלושה צוותי עבודה, צוות אחד שעבד על נגישות המבנה, צוות שני נגישות השירות שאני הייתי בראשו וצוות שלישי שעבד על נושא של מידע, פרסום, הדרכה והכשרה. זהו, והמנהלת הייתה אמורה ליצור את ניירות העמדה שיהוו את הבסיס לתקנות שמשרד הבריאות מתוקף החוק יצטרך לחתום איך הוא מנגיש בעצם את שירותי הבריאות לציבור הרחב.
ריקי הראל: כן.
אורלי בוני: גם מבחינת השירות וגם מבחינת המבנה.
ריקי הראל: ומה הכוונה שאת גם יושבת ראש תת הועדה לנגישות השירות?
אורלי בוני: אנחנו הגענו למסקנה שהתפיסה הרווחת הייתה שנגישות תמיד נתפסת כנגישות פיזית, ונגישות פיזית היא לא נותנת מענה לכל סוגי המוגבלויות, כמו מוגבלות חושיות, נפשיות, מוגבלויות בתקשורת, לקויי למידה, הם לא זקוקים לנגישות הפיזית, הם בעצם צריכים איזה שהם כלים שהשירות יהיה נגיש להם ולאו דווקא מעליות ורמפות או דברים כאלה ואז באמת תיקנו את מה שקראנו נגישות השירות וזה גם נכנס לחוק אחר כך כפרק נפרד, יש מורשה נגישות, השירות שעוסק בכל מה שקשור בעצם לתהליך מתן השירות, איך אפשר להנגיש אותו לאנשים עם מוגבלויות שונות.
ריקי הראל: כן. אז עכשיו אולי תתני לנו ככה, תספרי לנו מה קורה בבתי חולים או במקומות ששייכים למשרד הבריאות מהבחינה הזאת של נגישות, איך, מה המצב שם, נאמר, כרגע?
אורלי בוני: לצערי הרב שבתי חולים וקופות חולים, בעיקר קופות החולים באמת נרתמו למשימה והם היום בודקים את עצמם מבחינת הנגישות, גם אפשר לציין את בית חולים תל השומר למשל שהקים ממש ועדה מתוך בית החולים של אנשי מקצוע שעוברים מחלקה מחלקה ובודקים את מצב הנגישות של המחלקה. הבעיה הפחות, הפחותה שלנו זה נגישות המבנה היא בבתי חולים, כי לרוב בתי חולים מבחינת נגישות מבניהם נגישים, עם בעיות כאלה ואחרות. הבעיה היותר גדולה שלנו זה נגישות למרפאות בקהילה, זה למוסדות אחרים של משרד הבריאות, שקשורים למשרד הבריאות.
ריקי הראל: כן.
אורלי בוני: יש לנו הרבה עבודה.
ריקי הראל: אני מתארת לעצמי.
אורלי בוני: יש להודות שיש הרבה עבודה.
ריקי הראל: כן.
אורלי בוני: זה חבל שהגענו למצב באמת בישראל שהיום אנחנו מדברים על נגישות שהמדינה לא נגישה, אבל אני מאוד שמחה, די חושבת שהולכת להיות מהפכה שהחוק עבר בכל מוסדות הממשלה, וכל המשרדים כן מתארגנים וכן עובדים וכותבים תקנות ובאמת נכנסים לעניין.
ריקי הראל: כן.
אורלי בוני: יותר מזה, אפילו קופות החולים היום כשמקימים מרפאה חדשה כבר מראש מקימים אותה עם יעוץ של אנשי מקצוע, של מרפאים בעיסוק, של…
ריקי הראל: נכון. כבר ראיתי כאלה, יש…
אורלי בוני: הדלפקים לנכים,
ריקי הראל: כן, בלי להזכיר שמות,
אורלי בוני: מערכות כריזה כבר מסודרות,
ריקי הראל: זה נכון, הדברים האלה כבר מתחילים, יש מודעות מאוד גבוהה כבר, זה חשוב.
אורלי בוני: כן, יש תנופה, יש תנופה, כן.
ריקי הראל: אורלי, חכי שנייה, אני רוצה לדבר גם עם מישל לוסטיגמן, שהוא פנה אלינו.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן