Skip to main content

אין באילת תחבורה ציבורית נגישה לנכים

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ריקי הראל מראיינת את מר יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל, בנושא חוסר תחבורה ציבורית נגישה לנכים בעיר אילת. הראיון נערך במסגרת תוכנית הרדיו "הכל-צפוי" המשודרת ברשת א' של "קול-ישראל".

להלן תמליל הראיון:

ריקי הראל : ואנחנו רוצים עכשיו בהקשר הזה לפנות ליובל וגנר שהוא יו"ר עמותת נגישות ישראל שלום יובל
מר יובל וגנר : שלום שלום
ריקי הראל : אז אולי אתם, עמותת נגישות ישראל תרימו את הכפפה הזאת ותגישו תלונה למשרד התחבורה על כך שאין באילת תחבורה ציבורית נגישה לנכים, זה אבסורד?
מר יובל וגנר : אוקיי, , אז קודם כל אנחנו נרים את הכפפה . ב) חשוב לי להדגיש שיש את עקרון השוויון, הרי יש חוק, חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
ריקי הראל : כן, ולכן במסגרת החוק הזה יש תקנות שחלקן עכשיו נכתבות לעניין זה ספציפית במשרד התחבורה, שלא רק מחייבות את האוטובוסים, שאוטובוסים זה לא פתרון ממש טוב ללקויות או למוגבלויות היותר קשות. כי אתה יכול לרדת מהאוטובוס אבל אם הנמכות מדרכה ואין גישה לשום מקום אז זה לא ממש עוזר לך. לכן האוטובוס הוא לא בהכרח הפתרון. אחד הפתרונות שיחייבו גם את העיר אילת, אבל גם ערים אחרות בארץ, זה מה שנקרא מוניות נגישות, יש כרגע בארץ כשש מוניות כאלו שנקראות מוניות לונדון, לצערנו היתה מונית כזאתי באילת וכרגע היא לא פעילה באילת והיא נתנה פתרון מצוין אבל זה עניין שפה כרגע המוניות האלו זה עסק פרטי, וזה עניין של היצע וביקוש ולא עניין של חובה. בתקנות החדשות יחייבו את תחנות המוניות שמפעילות מוניות רגילות להפעיל גם מונית נגישה ואז יהיה לפחות פתרון בהיבט של מונית במחיר רגיל של מונית.
ריקי הראל : כן אני מוכרחה לומר שתחבורה ציבורית זה לא מספיק באמת, מוכרחים תחבורה מהסוג שאתה מדבר עליה מפני שלפעמים אדם נכה גם תחבורה ציבורית לא יכולה לענות על הדרישה שלו נכון? הוא צריך ממש את ה.. כמו הנכוניות האלה שעכשיו דיברנו, ממש וואן מיוחד נכון?
מר יובל וגנר : המוניות הנגישות הן תחליף לוואן המיוחד כי יכול להתלוות אליהם בלי כיסא גלגלים ממונע ובלי צורך לרדת מהכיסא ולעבור לכיסא רגיל.
ריקי הראל : בדיוק ולכן אני, לכן אני חושבת שנאמר אוטובוס נגיש זה לא מספיק, צריך את המכונית המיוחדת הזאת המונית הגדולה המיוחדת הזאת שיכולה לעשות את העבודה.
מר יובל וגנר : ובאמת כדי לקבל שוויון צריך מגוון של פתרונות. הבעיה היא לא העתיד הבעיה היא נכון להיום ולכן יש אנשים שמתלוננים ובצדק שאומרים היום, עכשיו אני רוצה מונית באילת, או פתרון באילת ואין לי. ואגד לא בסדר שהם לא מקבלים גם את מה שיש להם. ו..
ריקי הראל : לפחות.. אבל אז באמת זו בעיה כי השאלה אם.. הם טוענים שאין דרישה.
מר יובל וגנר : זו טענה שבואי נאמר קל לטעון אותה, קשה לבדוק אותה.
ריקי הראל : כן נכון
מר יובל וגנר : ובטוח שאם הפתרון הזה היה כל כך טוב הם היו מצליחים לראות גם נכים שעולים על התחבורה הציבורית.
ריקי הראל : כן,איך מסתדרים היום נכים בעיר הדרומית שלנו האהובה
מר יובל וגנר : אני לא, קודם כל כל מי שיש לו רכב של עצמו מסתדר. הרי הבעיה היא לא של אלו שיש להם רכב, הבעיה היא לאלו שאין להם את הרכב ושהם לא נוהגים בעצמם
ריקי הראל : או אורחים, תיירים למיניהם
מר יובל וגנר : נכון באמת זו בדיוק הבעיה, זו הנקודה נוספת. שאילת זה לא סתם עיר, זו עיר תיירות שאפשר להגיע אליה גם במטוסים. אבל באמת מה קורה כשאתה נוחת באילת ואין לך פתרון. ופה יש את האינטרס התיירותי אני מופתע שההתאחדויות של התיירות גם הן לא צועקות לעניין הזה, כי יש תיירות לאנשים עם מוגבלות בעיר אילת
ריקי הראל : אז אפשר לעורר את העניין הזה ואני מקווה שיהיה לזה פתרונות כמה שיותר מהר.
מר יובל וגנר : אנחנו בכל מקרה בפועל לוחצים על משרד התחבורה, בנושא הזה של תקנות כדי לקדם אותם ואנחנו משוכנעים שאלו יגיעו לועדת העבודה והרווחה בראשות חבר הכנסת רן כהן שהוא מאוד דוחף ומאוד מקדם את הנושא הזה ואני מקווה שנוכל לקצר את הזמן הזה, הזמן הקשה הזה שקיים עכשיו כדי שכמה שיותר בקרוב נוכל לתת פתרון לאנשים עם מוגבלות בעיר אילת.
ריקי הראל : אני מקווה שתצליחו, תודה רבה לך יובל וגנר
מר יובל וגנר : תודה רבה.
ריקי הראל : יו"ר עמותת נגישות ישראל.
מר יובל וגנר :

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן