Skip to main content

חדשות

ראיון עם אדריכל שמואל חיימוביץ בנושא כינוס נגיש כחוק 2007 – מודעות וקידום נגישות (רשת א')

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ריקי הראל מראיינת את אדריכל שמואל חיימוביץ, אדריכל וממונה נגישות ארצי בנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות, בנושא כינוס נגיש כחוק 2007 – מודעות וקידום נגישות. הראיון נרך במסגרת תוכנית הרדיו "הכל-צפוי" המשודרת ברשת א' של "קול-ישראל".

להלן תמליל הראיון:

ריקי הראל: ואנחנו רוצים להתחיל עם שמואל חיימוביץ", שלום שמואל, שמואל חיימוביץ" הוא אדריכל וממונה נגישות ארצי בנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות, שלום לשמואל.
שמואל חיימוביץ": שלום.
ריקי הראל: או, יופי. אנחנו מדברים איתך לקראת הכינוס נגיש כחוק 2007 שיערך בשמונה במאי, כינוס שמתקיים בכל שנה אגב?
שמואל חיימוביץ": אנחנו משתדלים לערוך מדי שנה כינוס שעוסק בנושא הנגישות.
ריקי הראל: ומה המטרה של הכינוס הזה?
שמואל חיימוביץ": להביא למודעות ציבורית ולקדם את נושא הנגישות לאנשים עם מוגבלות במובנים השונים, כמו לציבור הישראלי.
ריקי הראל: כן, זה בהחלט נושא שצריך להרחיב עליו מדי פעם בפעם. ותאמר לי אתה, מה תוכנית הכינוס, מה יהיה, מה צפוי?
שמואל חיימוביץ": הכנס הפעם הוא בסימן ההתמקצעות בתחום הנגישות. לפני כשנתיים נחקק פרק הנגישות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועל פי הפרק הזה נקבעו דרישות מסויימות ודרכים, גם לאכיפה וגם לביצוע של סידורי נגישות, גם בקיים וגם בדברים חדשים. בימים האלה כותבים תקנות לפרק הזה של הנגישות והתכנים של הכנס יהיו בין השאר על הדברים האלה. יש מושגים חדשים כמו נגישות השירות, שנקבע בחקיקה, יש את העיסוק בנושא נגישות מבנים, תשתיות וסביבה, שגם כן יהיו על לב הפורום הזה, היישום אמור להיות על ידי השלטון המרכזי, על ידי השלטון המקומי ועל ידי כל מיני גורמים שהם רלוונטים למתן שירות לציבור, וכל אחד ימצא את מקומו בכנס ויוכל לשמוע על ההתפתחויות ועל הדברים כפי שהם בעצם מתקדמים בימים אלה.
ריקי הראל: כן. על נגישות השירות נדבר מיד, אתה רוצה לומר מי יהיו המרצים, אולי?
שמואל חיימוביץ": אני אציין כמה מהם. בתחום של נגישות השירות תרצה עורכת דין צביה אדמון, שכותבת את טיוטת התקנות עבור הנציבות, בתחום של היערכות השלטון המקומי ידבר מר נועם ריכטר, מהחברה למשק והכלכלה, על הנושא של נטל כבד מדי ידבר נועם פרם, חקלאי שהוא יועץ כלכלי לצורך כתיבת תקנות בתחום זה. ערן תמיר, עורך דין, ידבר על התקנות של המשרדים השונים כפי שהם מקודמים כרגע בפרק הנגישות בחוק. כמו כן יציגו את כל הנושא של נושא הנגישות גם בתחום של מבנים, תשתית וסביבה וגם בתחום של נגישות שירות כפי שנקבע בחוק יהיו הכשרות רישום של מומחים בתחום שאמורים ללוות גם תכנון וגם ביצוע וגם אישור של התקנת הסידורים כנדרש בתקנות בחוק.
ריקי הראל: אמרת נטל כבד מדי, למה אתה מתכוון?
שמואל חיימוביץ": החוק מדבר על מצבים מסויימים מול גופים פרטיים שבמידה והם ידרשו להשקיע מעבר לסכום מסויים שכנראה יגזר ממחזור העסק, אז הוא, מצפים ממנו להשקיע בנושא ההנגשה עד אותו סכום איקס שעדיין לא נקבע, ומושג שבגדול מופיע בפרק הנגישות של חוק השווין והוא נדון גם כן.
ריקי הראל: כן. אתה עצמך, שמואל חיימוביץ", אתה אדריכל, נאמר, אתה תהיה יושב ראש במושב שידון במודלים עירוניים של תכנון נגישות.
שמואל חיימוביץ": נכון.
ריקי הראל: מה המשמעות של חוק הנגישות ברמה של תכנון המרחב העירוני?
שמואל חיימוביץ": המרחב העירוני בעצם זה המרחב המורכב ביותר שצריכים להתייחס אליו כדי לאפשר את נושא הנגישות. זה יכול, זה מתחיל ממדרכות וצמתים, והיכולת לנוע במדרכות, גם לאנשים לקויי ראייה, גם לאנשים עם כסאות גלגלים וקלנועים, לחצות בצמתים על ידי ביצוע הנמכות מדרכה, על ידי התקנת רמזורים שמאפשרים גם ללקווי ראייה לדעת מתי מותר להם ומתי הם יכולים לעבור בבטחה את הכביש, גם סימני הכוונה למעברי חצייה עבור לקויי הראייה, ועוד בתחום התחבורה הציבורית, יש חשיבות להתקנת תחנות אוטובוסים באופן שהם יהיו נגישים ויוכלו לשמש את האוטובוסים הנגישים שהוכנסו בשנים האחרונות לפעילות במדינה.
ריקי הראל: מה זאת אומרת? כן,
שמואל חיימוביץ": בהתייחס גם לנושא של מקומות חנייה לנכים במרחב הציבורי, כמובן כל הנגישות לבנייני ציבור, אם זה של העירייה ואם באמצעות אגף הרישוי ואגף רישוי עסקים, גם יש רישוי בנייה ויש רישוי עסקים שהם אלמנטים מפקחים שדרכם אמורים להביא לכך שהרשויות המקומיות אכן יוודאו אכיפה של נושא הנגישות בסיוע אותם מורשי נגישות שדיברנו קודם.
ריקי הראל: כן. העירייה, באיזה, העיריות, באיזה אופן הן אמורות להתמודד עם מה שחוק הנגישות מחייב?
שמואל חיימוביץ": החוק מדבר על הצורך לבנות תוכנית רב שנתית, שבמשך כעשר עד 12 שנה הקרובות יצטרכו גורמים ציבוריים להנגיש את עצמם על פי הגודל שלהם. מטבע הדברים, רשות מקומית היא גורם מורכב וגדול והן יצטרכו כבר בשנה הקרובה יד עם תקינת התקנות, להגדיר את התוכנית הרב שנתית הזאת ואיזה מנה הם מייעדים לטיפול בנושא הנגישות בתחום הרשות בכל שנה ושנה. בתחומים השונים שהם רלוונטיים לנושא הרשות המקומית, לדוגמא, כל הנושא של נגישות במבני חינוך כדי שהם יהיו ערוכים לקלוט גם תלמידים עם מוגבלות. שוב, הנושא הזה של פרישה בתוכנית רב שלבית, אגב, בתחום הזה ניתן לציין שיש גם מושג שנקרא נגישות פרטנית שכבר בימים אלה מתוקצבת על ידי משרד החינוך והרשות המקומית מחובתה לפנות למשרד החינוך בצורה שתואמת את הנוהל שגובש במשרד החינוך כדי לקבל סיוע תקציבי להתקנת אותן ההתאמות עבור תלמיד או מורה עם מוגבלות שהוא רלוונטי למקום מסויים.
ריקי הראל: ויש תאריך שקובע שבו החוק יתחיל לחייב את העיריות לבצע את הדברים?
שמואל חיימוביץ": לצורך העניין הזה של הנגשה פרטנית לתלמידים, כמו שאמרנו, זה כבר פועל. לצורך הדברים האחרים, זה, בחוק נאמר שהתכולה תהיה מרגע שיורשו תקנות.
ריקי הראל: כן.
שמואל חיימוביץ": והעניין הזה עדיין בתהליך.
ריקי הראל: כן? יש איזה שהוא שלב שאתה יכול להצביע עליו שנמצאות בו כבר, נמצא בו התהליך הזה של התקנת התקנות, או שזה…
שמואל חיימוביץ": הנגשת תקנות לבניין קיים, הנוסח של התקנות כבר הועבר ל, משרד המשפטים העביר בעצם נוסח לועדת הכנסת וגם העביר לאישור של משרד הפנים ולאישור משרד האוצר. במשרד האוצר יש אישור עקרוני על המבנה של התקנות והתכנים, לגבי משרד הפנים אנחנו עדיין מצפים לאישור שר הפנים לתקנות, לפי מה שהוסבר לנו זה נמצא בבדיקה של הלשכה המשפטית שלהם.
ריקי הראל: ומה קורה היום…
שמואל חיימוביץ": רגע, זה גורם מעכב, בעצם בדיון, של, בתקנות האלה.
ריקי הראל: בשטח, מה קורה נכון לעכשיו? יש עיריות שכבר פועלות בהתאם לחוק שצפוי?
שמואל חיימוביץ": כן, יש כבר עיריות שפועלות, קודם כל, על פי חוק התכנון והבנייה שפירט דרישות כבר מ-1972, ויש גם חוקים אחרים ותקנות אחרות שפירטו למשל את החובה לבצע הנמכות מדרכה מ-1988, ובקשר לנגישות תחבורה ציבורית מ-2003. עכשיו, יש מודלים שונים בכמה רשויות בארץ שהתחילו לבצע פעולות לטובת נגישות ציבור הנכים ברשויות שלהם, אני יכול להצביע בין השאר על עיריית תל אביב, על ירושלים, חיפה, הרצליה, רעננה, ראשון לציון, ויסלחו לי אלה ששכחתי,
ריקי הראל: כן.
שמואל חיימוביץ": מטבע הדברים. אפשר כבר לראות שיש התנעה של תהליך, למרבה הצער בתחומים שונים של תקנות שכבר היו בתחום של תכנון ובנייה, לא תמיד אכפו כמו שצריך ולא תמיד עשו את הדברים המתבקשים ולכן נזקקנו לתיקון בחוק השוויון, הוספת פרק הנגישות שמדבר על הנגשת הקיים וכל מה שצריך…
ריקי הראל: זו באמת בעיה, כי יש מקומות ישנים שקשה להנגיש אותם, מה לגביהם?
שמואל חיימוביץ": אכן כך. אבל, למרות זאת, יצטרכו לתת את הדעת ולהתייחס לזה. אנחנו בתוך התקנות להנגשת מבנה קיים, לגבי גורמים שהם פרטיים, יהיה להם רשימה של בדיקות שהם יבדקו האם המקום שלהם נגיש או לא, בסיכום הבדיקה הזאת הם יוכלו להצביע מה הם הדברים שהם צריכים לעשות לאור הבדיקה ולאור הדרישות בתקנות, ויש גם מערכת של איזונים בתוך התקנות והאיזונים האלה אמורים להביא בחשבון קשיים, למשל, לא בכל מקום נבקש שירותי נכים ולא בכל מצב, אלא מגודל מסויים של שטח לפי שימוש. כל הסדרה הזאת של התקנות קצת מסובכת, אבל מי שזה מעניין אותו הוא יכול לעיין בזה באתר שלנו, אתר של נציבות השוויון, באותיות אנגליות, mugbaluyot, עם Y, .justice, מלשון משפטים, .gov.il. שם אנחנו מציגים טיוטות של תקנות שונות שמתגבשות.
ריקי הראל: איך אמרת שניגשים לאתר בדיוק? מה, מה ה…
שמואל חיימוביץ": mugbaluyot,
ריקי הראל: כן?
שמואל חיימוביץ": הדרך הפשוטה ביותר היא להיכנס לגוגל ולחפש נציבות שוויון.
ריקי הראל: הכי טוב.
שמואל חיימוביץ": זהו,
ריקי הראל: הכי טוב.
שמואל חיימוביץ": זהו, מזה אפשר להגיע אחר כך.
ריקי הראל: בסדר, נכון. תאמר לי בבקשה,
שמואל חיימוביץ": עכשיו, ברשותך,
ריקי הראל: כן?
שמואל חיימוביץ": ברשותך, אני חשוב שהציבור ירצה גם לדעת איך אפשר להרשם לכנס ואיך להגיע אליו,
ריקי הראל: נכון, מי מוזמן?
שמואל חיימוביץ": לכאורה הכנס כולל את כלל הציבור, אבל בהחלט מצפה לראות שם נציגים של השלטון המקומי, של השלטון המרכזי, של אנשים שעוסקים בתחום של הנגשה, החל מארגונים שפועלים לקבל את נושא הנגישות, ארגונים שמייצגים אנשים עם מוגבלות, פעילים של קהילות נגישות, אנשים שיכולים להיות רלוונטיים לצורך הכשרה בתחום של מורשי נגישות מבנים, תשתית וסביבה, וכן בתחום של נגישות השירות, והמקום לפנות אליו הוא המכללה האקדמית יהודה ושומרון,
ריקי הראל: כן.
שמואל חיימוביץ": אפשר לציין פלאפון?
ריקי הראל: כן, בטח.
שמואל חיימוביץ": 039371489, ויש גם נייד, 0547766360.
ריקי הראל: יפה. נאמר שזה בשמונה במאי בדן פנורמה בתל אביב.
שמואל חיימוביץ": נכון.
ריקי הראל: מהבוקר?
שמואל חיימוביץ": כן. זה מתחיל מהבוקר,
ריקי הראל: כן. מה עוד, מה צפוי שם? אילו אירועים אתם עוד מקיימים שם באותו יום?
שמואל חיימוביץ": היום הזה, הוא עמוס ומחולק לכמה…
ריקי הראל: זה יום אחד בלבד, כן?
שמואל חיימוביץ": נכון.
ריקי הראל: כן.
שמואל חיימוביץ": החלק הראשון הוא התכנסות של מליאה, עד הצהריים, מושב אחר הצהריים יתפצל לשלושה מושבים מקבילים, בשני סברים, שבכל אחד מהמושבים האלה ידונו בנושא מסויים. אחרי זה יש לנו את הטקס של חלוקת התעודות למורשי נגישות דור מדבר שעל פי חוק אותרו והוכרזו על ידי רשם המהנדסים והאדריכלים המשמש לצורך העניין גם כרשם של מורשה לנגישות מבנים, תשתית וסביבה, ושר התמ"ת אמור להעניק את התעודות הראשונות. לאחר מכן יש הצגה,
ריקי הראל: איזה?
שמואל חיימוביץ": של התאטרון הפתוח, מראה מעל הגשר.
ריקי הראל: יפה.
שמואל חיימוביץ": ההצגה אמורה להתחיל בחמש וחצי, והיא ללא תשלום.
ריקי הראל: כל הכבוד, מראה מעל הגשר, ואני מבינה שתשיקו גם ספר חדש על נגישות החברה הישראלית.
שמואל חיימוביץ": נכון, זה ספר עב כרס שאמור להכיל בתוכו מאמרים ופרקים שנכתבו על ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחום של הנגישות ויוגדרו בו תפיסות עולם ופרמטרים ומידעים בנושא הנגישות, לאו דווקא בקשר לנגישות מבנים, תשתית וסביבה, יש שם דגש גדול גם על נגישות השירות ועל נגישות במובנים האחרים.
ריקי הראל: יפה, יהיה מעניין. שמואל חיימוביץ", אנחנו נודה לך מאוד בשלב הזה. אנחנו נרצה לדבר גם עם עורכת הדין צביה אדמון באותו עניין, אז שלום לך בינתיים, שמואל הוא ממונה נגישות ארצית בנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן