Skip to main content

חוק זכויות תלמידים עבר בקריאה שלישית

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

חוק חדש בישראל "זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות העל תיכוניים התשס"ח" 2008 של ח"כ זבולון אורלב

עמותת לשם לקידום ההשכלה הגבוהה של סטודנטים עם ליקויי למידה, מודה ומברכת את ועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, את ח"כ זבולון אורלב, יוזם החוק ואת שרת החינוך, הפרופ' יולי תמיר, על תמיכתם והסיוע שנתנו על מנת להעביר את החוק הייחודי והחדשני. בנוסף מגיעות גם תודות ליו"ר הקואליציה, ח"כ אלי אפללו, שהתגייס גם הוא לתמיכה בחוק" זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות העל תיכוניים".

חוק זה הינו ייחודי ביותר, גם ביחס לחוקים אחרים בעולם, היות והוא מקנה זכויות ספציפיות לאוכלוסיית האנשים עם לקויי למידה ועם ADHD, המהווים את הקבוצה הגדולה ביותר מקרב האנשים עם המוגבלויות (10-15% מכלל האוכלוסייה).

הדיונים בחוק הנ"ל, אותו יזם ח"כ זבולון אורלב ובשיתוף עמותת לשם, נמשכו כשנתיים. וכל זאת לאחר שהצעת החוק קיבלה את תמיכת הממשלה ואת ברכתה.

בהנהגת יו"ר ועדת החינוך, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, התקיימו במהלך תקופה זו עשרות דיונים בהצעה בהשתתפות כל אנשי המקצוע העוסקים במלאכה, כולל הורים ואנשים עם לקויי למידה.

חוק זה מהווה פריצת דרך בכמה מישורים:

  1. הקניית זכויותיהם של תלמידים עם לקויי למידה להתאמות, החל משלב המועמדות ללימודים וכן במהלך הלימודים עצמם, הן בדרכי ההיבחנות והן בדרכי ההתערבות והטיפול בהם.
  2. הכללה של מוסדות להשכלה על תיכונית רבים ומגוונים, החל ממוסדות להכשרה מקצועית, טכנית, תורנית וכלה במוסדות להשכלה אקדמית כולל אוניברסיטאות.
  3. חוק זה מסדיר בפעם הראשונה בישראל את נושא הליך האבחון והמקצועות הרשאים לאבחן, ובכך עושה סוף סוף סדר בבלבול ובמבוכה שקיימים היום בתחום.
  4. החוק מחייב בהכשרה מקיפה בנושא לקויי למידה את המאבחנים וקובע תקופת מעבר שבה יצטרכו לעבור הכשרה זו. בכך הוא תורם ליצירת שפה משותפת בין כל העוסקים במלאכה ואינו פוגע בחופש העיסוק של מאבחנים קיימים.
  5. החוק הינו השלמה של חוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות התשנ"ח 1998, כאשר הוא מאפשר לכל אותם אנשים שלא היו זכאים על פי חוק שוויון להתאמות לקבל התאמות אלו.
  6. בנוסף החוק קובע סטנדרטים חדשים באשר למהות התמיכה וכלי התמיכה, ובכך תורם להגברת הנגישות להשכלה של אוכלוסיית האנשים עם לקויי למידה.
  7. החוק הינו בתמיכה מלאה של הממשלה ושרת החינוך אשר הכירו בצורך לתמוך ולקדם את אוכלוסיית האנשים עם לקויי הלמידה.

לקריאת נוסח חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות העל-תיכוניים התשס"ח – 2008

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן