Skip to main content

חדשות

ראיון עם יובל וגנר,יו"ר עמותת נגישות ישראל – על חוסר נגישות לנכים באתרים בהם נערכים טקסי זיכרון

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

מקור: היום הזה, רשת ב' של קול-ישראל

מנחם פרידמן : את השיחה הבאה אנחנו מבקשים לערוך עם יובל וגנר, נכה צה"ל, יו"ר עמותת נגישות ישראל, ערב טוב לך יובל וגנר.
יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל : ערב טוב.
מנחם פרידמן : והשיחה איתך היא בעקבות הקשיים או חוסר האפשרות לנגישות עבור נכים במסגרת הרשויות המקומיות לטקסי הזכרון שנערכים שם.
יובל וגנר : נכון מאוד. תראה יש המון המון אנשים עם מוגבלות, קשישים, שמה לעשות? כתוצאה מהמוגבלות הם מתקשים. ובעצם כל הרעיון הוא לאפשר גם להם להגיע ולהשתתף בטקסים הכל כך חשובים האלו, להתייחד לרגע לזכר הנופלים, וכל מה שנדרש בעצם זה חניות, דרכי גישה לרחבה, מס" מקומות שמורים לכיסאות גלגלים, ומס" מקומות ישיבה לאותם קשישים, וכל מי שמתקשים בלעמוד. שירותי נכים, וכמובן לכל הציבור שהוא עם לקויות שמיעה איזה שהיא אופציה של תמלול של כל הדברים שנאמרים בטקס החשוב הזה.
מנחם פרידמן : אתם הייתם שותפים למלאכת התכנון וההכנה של אתרי הזיכרון?
יובל וגנר : אנחנו, אנחנו, אתרי הזיכרון, אתרי הטקסים בדרך כלל ברשויות השונות הם במקומות קבועים במשך שנים. אנחנו היינו שותפים לחוק פרק הנגישות, לחוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. אבל מה שעשינו השנה, כבר לפני מס" חודשים, כתבנו לכל הרשויות המקומיות הנחיות כיצד בעצם צריך לקחת כל מקום ואיזה סידורים צריך לסדר כדי שגם אנשים עם מוגבלות יוכלו להגיע לטקס החשוב הזה.
מנחם פרידמן : מה היתה רמת ההיענות?
יובל וגנר : הרמת ההיענות מטבע הדברים אנחנו הופתענו והתאכזבנו או נדהמנו, אני לא יודע איך להגיד את זה, אבל מצאנו ש-83 אחוז מהטקסים השנה 2009, לא נגישים לאנשים עם מוגבלות. זה נתון מדהים ומאוד מאכזב. כי בעצם זה לא דורש הרבה. זה דורש בעיקר מודעות, ואתה יודע, לעשות את הדברים. זה לא יקר, זה מסוג הדברים שאתה אומר אין תירוצים, והציון פה הוא מאוד מאוד מאכזב.
מנחם פרידמן : כלומר יובל, מה שאפשר לומר בעצם הוא שמקצת הנכים שנכותם נגרמה באותם אתרי קרבות שבהם נפלו החברים שהם רוצים לבוא ולהשתתף בהנצחתם, הם פשוט לא יוכלו להגיע לאתרים מאחר שאין שם נגישות לנכים עם כיסאות גלגלים.
יובל וגנר : נכון, הם יעדיפו להישאר בבית בצער רב, ודרך אגב, תראה, אני כמו שאמרתי אני נכה צה"ל, אני בעצמי שנים לא הלכתי לבתי עלמין הצבאיים בק. שאול במקרה ספציפי שלי, מפאת חוסר הסדרי נגישות. פה ניתן לציין אולי לטובה, שבעקבות תחקירים שעשינו שנה שעברה, השנה משרד הבטחון אגף הנצחה עשה רבות כדי לשפר את הנגישות לבתי העלמין הראשיים, ודווקא לעניין הזה כן השנה יכולים נכי צה"ל … להגיע לבתי העלמין הצבאיים הראשיים. אני נורא שמח שאתה מצאת לנכון לראיין אותי, כי בעצם יש לי בקשה אחת. השנה זה כבר טו לייט. אבל אם אנחנו נוכל לייצר מצב שבשנה הבאה תוצאות הסקר יהיו הפוכות, ו-83 אחוז יהיו נגישים, אז אני חושב שעשינו הרבה מאוד לטובת ציבור האנשים עם מוגבלות בישראל.
מנחם פרידמן : אני מקווה שהדברים האלו שאתה אומר, אינם נופלים על אוזניים ערלות. אני רוצה להודות לך יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל.
יובל וגנר : תודה רבה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן