Skip to main content

חדשות

ראיון עם יובל וגנר, יו"ר נגישות ישראל, בנושא תקנות חוק הנגישות (רשת א')

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

מקור: הכל-צפוי, רשת א' של קול-ישראל

ניתן להאזין לראיון בקובץ המצורף

ריקי הראל : אנחנו רוצים עכשיו לדבר קצת על נגישות, מזמן לא עשינו את זה, בערך שבוע. אז שלום ליובל וגנר.
יובל וגנר : שלום שלום.
ריקי הראל : יו"ר נגישות ישראל. ואנחנו רוצים לשמוע ממך קצת דיווחים על מה שקורה בענין התהליך של התקנת התקנות שלחוק הנגישות.
יובל וגנר : יפה, אז כמו שכבר ידוע חוק הנגישות, פרק הנגישות בחוק שיויון עבר ב- 2005 והחוק אמנם הוא הצהרתי אבל כדי שיהיה פרקטי צריכים לכתוב תקנות שהם בעצם מפרטות בדיוק מה ואיך צריך להיעשות בכל מקום ומקום. משרדי הממשלה שהיו אמונים לעשות את זה לא כל כך מיהרו לעשות את זה ועמותת נגישות ישראל בעזרת משרד עורכי דין זיסמן אהרוני גראייב, הגשנו בג"צ שבעצם חייב את משרדי הממשלה לעבוד מהר וקשה כדי שהתקנות האלו יידונו. ואכן זה מצליח ולשמחתנו ח"כ אילן גילאון קיבל להיות ראש תת ועדה בועדת העבודה והרווחה בכנסת, לענין העברת תקנות הנגישות. עכשיו יש כמה בשורות, יש כמה תקנות שכבר עברו. תקנה אחת זה תקנת ה"בזק" שבעצם באה ואומרת.
ריקי הראל : "בזק"?
יובל וגנר : כן.
ריקי הראל : כן.
יובל וגנר : תקנת ה"בזק", אבל בעצם מה שהיא פונה לחברות הסלולר וחברת הטלפונים "בזק" ואמרה לכל החברות האלו תראו אתם צריכים שיהיה לכם טלפונים מותאמים למוגבלויות שונות. טלפון שמותאם ונוח לעיוורים, טלפון שמותאם לנוח לעיוורים ולקויי ראיה.
ריקי הראל : זאת אומרת עד עכשיו אין את הדברים האלה.
יובל וגנר : לא, כבר יש, זה תקנות שכבר עברו וכבר קיימות וכבר יש, והבשורה פה אומרת שאם אתה לקוי שמיעה ואם אתה לקוי ראיה ואם אתה יש לך בעיה עם הידיים, היום אתה יכול לגשת לכל אחד מחברות הסלולר או לחברת "בזק" ולמצוא שם מכשירים… להגיד בבקשה תראו לי איזה מכשירים מתאימים למגבלה שלי ותמצאו שמה שיש פתרונות שהם הרבה יותר נוחים.
ריקי הראל : גם ב"בזק" גם בקווי וגם בסלולרי, זה מה שאתה אומר.
יובל וגנר : נכון. כל החברות, צריך ללכת לנציג שירות. דרך אגב לכל החברות גם באתרי אינטרנט שלהם יש, מתפרסם מידע על איזה מכשירים נגישים ואיזה מותאמים לכל סוג של מוגבלות.
ריקי הראל : יפה.
יובל וגנר : אז זה תקנה אחת שהיא מוצלחת. מה שנקרא עכשיו זכות ההוכחה שבאמת התקנה הזאת היא חשובה, זאת אומרת אנחנו רוצים לראות באמת את אנשים עם מוגבלות באים לחברות ואומרים אנחנו רוצים את המכשירים האלו, ולא שעשינו את כל הדבר הזה ובסוף אף אחד לא מבקש.
ריקי הראל : אז איך הם מסתדרים בעצם עד עכשיו?
יובל וגנר : תראי קודם כל באמת יש כאלה שמסתדרים עם המכשירים הקיימים. הטכנולוגיה, זה לא סוד שהטכנולוגיה עשתה מהפכה ועושה מהפכה לאנשים עם מוגבלות, אפשר אולי בהזדמנות אחרת לעשות שיחה שלמה על טכנולוגיה ונגישות, אבל אין ספק, דרך אגב עכשיו יצא האייפון החדש.
ריקי הראל : כן.
יובל וגנר : האייפון הוא מכשיר מאוד מאוד נגיש.
ריקי הראל : כן?
יובל וגנר : כי הוא מאפשר בתוכו לעשות המון דברים, קודם כל יש לו מסך גדול אז אפשר לעשות תצוגות גדולות, נניח לקויי ראיה, לא לעיוורים, לקויי ראיה.
ריקי הראל : כן.
יובל וגנר : פתאום אפשר לראות דברים הרבה יותר בגדול. יש תוכנות שאפשר להתקין על האייפון, מה שנקרא אפליקציות, שיוכלו להקריא ואפשר יהיה לדבר, זאת אומרת במקום להקליד אפשר יהיה להגיד חייג אחת שתיים שלוש וכו".
ריקי הראל : כן.
יובל וגנר : כמובן ללקויי שמיעה ולתיפעול… המון המון אינפורמציה, דרך אגב את האינפורמציה הזאת גם אפשר למצוא באתר שלנו של עמותת נגישות ישראל.
ריקי הראל : יפה. אז…
יובל וגנר : תקנות נוספות שעברו זה תקנות לגבי בניה חדשה, ובעצם נכון להיום.
ריקי הראל : לגבי מה?
יובל וגנר : בניה חדשה.
ריקי הראל : בניה, כן.
יובל וגנר : …חדשים. נכון להיום סוף סוף, סוף סוף, אנחנו כבר הרבה שנים מחכים לזה, כל בנין חדש, כל בנין חדש חייב להיות נגיש ולא כמו שפעם לפי החוקים הישנים שהוא היה נגיש פחות או יותר רק להתאמות לכיסאות גלגלים, אלא עכשיו שמדברים על נגישות אז כל בנין חדש הוא באמת צריך להיות נגיש לכל סוגי המוגבלויות ולראיה ולשמיעה וכמובן מוגבלויות ניידות.
ריקי הראל : יש הצעת חוק של ח"כ שלי יחימוביץ וגם של גדעון סער, להכיר בהוצאות הנגשה לנכים כהוצאה מוכרת לניכוי מס לקבלנים שמבצעים עבודות בניה.
יובל וגנר : נכון. זה הצעה אדירה ומאוד מאוד חשובה… צריך להבין פה משהו, שבונים בנין חדש עלויות ההנגשה שלו הם זניחות, זה רק ענין של להיות מודע לזה, לתכנן בצורה נכונה, להתייעץ עם מורשה נגישות, ואין הפרש בין העלויות בבניה חדשה. מה שמיוחד בהצעת חוק הזאת היא דווקא כלפי מה שנקרא מבנים קיימים, ועסקים קיימים, ששמה נניח יש עסק ויש לו, נניח סתם מסעדה, אנחנו יודעים היום שרק 20 אחוז מהמסעדות הם נגישות. עכשיו לא כל המסעדות הם עשירות ומלאות כסף, ולא תמיד הם יכולות עכשיו לממן סדר גודל של 10000 עד 30 אלף שקל.
ריקי הראל : כן.
יובל וגנר : נניח לעשות רמפה ושירותי נכים שאין להם. אבל אם כזה חוק יאפשר להם לקבל החזר על חשבון מס הכנסה ובעצם במקום שהם ישלמו כסף למיסים הם יממנו מזה הנגשה, אז הציבור, ציבור האנשים עם מוגבלות, ציבור הקשישים, ציבור האנשים שצריכים את ההנגשה, ירוויח, כי אחרת זה פשוט לא ייעשה כי החוק מאפשר למי שאין לו כסף לקבל פטור, ורוב העסקים האלה הם לא עסקים שמאוד רווחיים ורוב הסיכוים שהם יבואו ויגידו שאין להם כסף והם לא יכולים לממן את זה, אבל פה הם לא יוכלו לעשות את זה, ולכן ההצעת חוק הזאתי היא מאוד מאוד חשובה ואנחנו מאוד מאוד מקוים שגם היא תעבור בקריאה שניה ושלישית.
ריקי הראל : כן. יש סיכוי להצעה כזאת אתה חושב לעבור?
יובל וגנר : תראי אני מניח שהאוצר יתנגד, אבל, או האוצר ונציבות המס, אבל אני חושב שהצעה כזאתי, אנחנו לפחות עמותת נגישות ישראל נלחם עליה, כי זה באמת יכול להיות משהו שישנה הרבה מאוד.
ריקי הראל : כן. איזה תהליך צריך לעבור כדי לדעת אם זה מתיישם או לא החלטה מהסוג הזה?
יובל וגנר : החלטה מהסוג הזה אחרי שהיא עברה את הועדה הראשונה היא עכשיו תעבור לדיונים מטבע הדברים בועדת העבודה והרווחה, ושמה יבואו מה שנקרא כולם וכל אחד יגידו את דעתו, והופ פולי בסוף תהיה הסכמה ותהיה הצבעה.
ריקי הראל : כך לגבי כל הצעה לתקנה שאתם…
יובל וגנר : כן, כל הצעת חוק עוברת תהליך, תהליך ארוך, זה לוקח בדרך כלל חודשים רבים עד לפעמים שנים, ולא תמיד הכל מגיע להצלחה, אבל אנחנו חושבים… הצעה מצוינת.
ריקי הראל : אתה אמרת לגבי נכים שאתה מציע להם לגשת ולבקש עכשיו בחברות, חברות ה"בזק" אתה אמרת והסלולריות, לקבל את המכשירים המיוחדים. אבל גם בלי שתהיה דרישה לזה, למה שלא תהיה פשוט תקנה לזה? בלי קשר לדרישה.
יובל וגנר : יש תקנה, הם חייבים, יש להם את המכשירים האלו.
ריקי הראל : כן.
יובל וגנר : מה שאמרתי זה שהרבה פעמים אנחנו עושים חקיקות, ועכשיו חברות הסלולר לדוגמה וחברות ה"בזק" הם שמו מכשירים, אם ציבור האנשים עם מוגבלות לא יבוא ויגיד אנחנו צריכים את המכשירים האלו, בשלב יותר מאוחר חברות הסלולר יגידו תראו דרשתם, עמדנו, השקענו, עשינו, אף אחד לא בא, אף אחד לא קנה.
ריקי הראל : הבנתי.
יובל וגנר : אז הם יגידו תראו זה יפה שכתבתם, אבל אף אחד לא רוצה את זה, סימן כנראה שלא צריך.
ריקי הראל : אז אתה מציע דווקא לדרוש את זה.
יובל וגנר : אני מציע כי שוב, אני מציע כי זה באמת יותר נוח, זה לא תמיד אולי המכשיר הכי מתקדם, אבל באמת מי שצריך התאמות ובסופו של דבר רוצה שהמכשיר הסלולרי, מכשיר הטלפון שלו בבית יהיה פונקציונלי ונוח, אז שיידע שיש כאלו מכשירים. היום לדוגמה מה שלא היה לפני שנה, בחנויות "בזק סטור", כן, אני נאלץ לפרסם, בחנויות האלה יש מכשירים מותאמים ללקויי שמיעה לכל מי שקצת מתקשה בשמיעה. מי שכבר קונה כזה מכשיר וצריך את זה, חייו משתנים כי זה פתאום הפך להרבה יותר נוח.
ריקי הראל : כן.
יובל וגנר : אני מספר את זה פה למאזינים כדי שיידעו שיש מכשירים שיהיו להם נוחים.
ריקי הראל : נכון, אז לכבדי ראיה.
יובל וגנר : לשמיעה.
ריקי הראל : לשמיעה.
יובל וגנר : לאנשים שיש להם מגבלות עם הידיים.
ריקי הראל : כן.
יובל וגנר : כל מי שיש לו…
ריקי הראל : מגבלות שונות כמובן.
יובל וגנר : יכול למצוא מכשיר יותר נוח.
ריקי הראל : כן, יפה. אז בכלל אם רוצים להתעדכן על מה שקורה אפשר להיכנס לאתר שלכם של נגישות ישראל, נכון?
יובל וגנר : כן, נכנסים, בכל מנוע חיפוש כותבים נגישות ישראל וכל האינפורמציה יש שמה. דרך אגב אנחנו חוגגים… סילבסטר וגם באתר יש מידע על כל המקומות הנגישים שבהם יש חגיגות סילבסטר.
ריקי הראל : הא ושאפשר להגיע.
יובל וגנר : כן.
ריקי הראל : כי זה נגיש. יפה. מאוד חשוב, וגם תמיד לטיולים.
יובל וגנר : כן…
ריקי הראל : מה חדש בהנגשה.
יובל וגנר : …אז יהיה בודאי מידע על איפה אפשר ל… דברים שקשורים לט"ו בשבט.
ריקי הראל : כן. יפה. אז טוב יובל וגנר, כאמור יו"ר נגישות ישראל, ואתם מוזמנים להתעדכן ומודים לך מאוד יובל. אנחנו נמשיך לשוחח, בכל פעם תעדכן אותנו על הדברים החדשים.
יובל וגנר : מצוין, הכי חשוב ישראל נהפכת יותר ויותר לנגישה, אז אפשר לצאת מהבית ולחיות.
ריקי הראל : יפה. ואם מישהו רוצה להעיר דבר מה על מקומות שאינם נגישים שגם יפנו אליכם ותוכלו לפעול.
יובל וגנר : זה מאוד חשוב, רבותיי אם אתם רואים מקום עם מדרגה, בלי שירותים, כל בעיית נגישות, אל תהססו. יש לנו באתר ממש מקום שבו אפשר להעביר תלונות.
ריקי הראל : כן.
יובל וגנר : תעבירו פרטים, עדיף עם תמונה ואנחנו מקדמים ובהצלחה מאוד מאוד גדולה מצליחים לשנות ולאפשר ולקדם, לטפל ולתקן בעיות נגישות.
ריקי הראל : כי לשם כך אתם קיימים. תודה רבה לך יובל.
יובל וגנר : יום טוב.
ריקי הראל : שלום שלום.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן