Skip to main content

חשבנו שהמרכז שלנו נגיש, אבל הוא לא!

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ד"ר רויטל שורץ – סבירסקי

מחצית שנת הפעילות בועדת נגישות בביה"ס "קשת" בכפר ורדים – כבר מאחורינו. השנה, עם ניסיון מצטבר של "ותיקי נגישות", החבר'ה בביה"ס עלו דרגה והתמקצעו בעשייתם בתחום.

להלן מכתבה של נטע שמאי, תלמידת כתה ו' וחברת הוועדה – כפי שנשלח לעיתון כפר ורדים:

ועדת נגישות בביה"ס קשת בכפר ורדים פועלת להנגשת המרכז המסחרי והכפר כולו! המטרה הראשונה של ועדת הנגישות השנה היא להפוך את המרכז לנגיש יותר. בתאריך ה-3/1/2010 יצאנו, חברי ועדת נגישות, לסיור במרכז המסחרי של הכפר כדי לבדוק אם הוא נגיש לאנשים בעלי מגבלות גופניות. החוויה שעברנו הייתה עצומה: הצלחנו לראות את המרכז שכולנו מבקרים בו יום-יום בעיניים חדשות של אדם בעל מוגבלות פיזית, או של אדם שיש לו כלים לאתר מכשולים פיזיים בסביבה שאינה נגישה דיה.

הסיור המחיש לנו כמה החיים יכולים להיות קשים לאנשים בעלי מוגבלויות בסביבה לא נגישה. הסיור גם הבהיר לנו כמה עבודה יש עוד לעשות כדי להנגיש את הכפר. כהכנה לסיור, פגשנו את רפי – עיוור מלידה, את רויטל – בעלת מוגבלות ברגליים, שליוותה אותנו בסיור במרכז ואת גיורא – בעל מוגבלות ברגליים. הם סיפרו לנו על חייהם האישיים, כיצד הם מתמודדים עם המגבלה וכמה חשוב להם שמקומות יהיו נגישים כדי שיוכלו לחיות באופן רגיל ועצמאי, כמו כולם.

במסגרת הסיור: רויטל הראתה לנו את רכב הנכים שלה והדגימה לנו איך היא נוהגת בו. לאחר מכן נכנסנו אל המרכז וראינו מה נגיש ומה לא נגיש, רשמנו את כל הבעיות ואותן נעביר אל סיוון יחיאלי – ראש מועצת כפר ורדים, בכדי שיטפל במפגעים ויהפוך את המרכז לנגיש יותר.

הנגשת המרכז תעזור לכולם ולא רק לאנשים בעלי מוגבלויות: היא תעזור לאנשים נמוכי קומה ובכללם גם ילדים, למבוגרים שראייתם נחלשה ולאמהות שמסיעות את תינוקיהן בעגלות. לרויטל, אנחנו מודים לך על שפתחת לנו עולם חדש ושעזרת לנו בעצם להבין יותר על הנגישות. תודה על שאפשרת לנו לחוות את העולם באמצעותך ועל ששיתפת אותנו בגילוי לב ובנדיבות רבה בקשיים שעומדים בדרכך ובדרך הנחושה שבה את מתמודדת עמם. לפני זה בכלל לא ידענו כל כך על אנשים שיש להם מוגבלויות ואיך הם מתמודדים עם זה. תודה רבה על עזרתך מכל חברי וועדת הנגישות.

 

כפר ורדים. מכתב אחד עשה שינוי גדול

 

רשימת המקומות שלא נגישים לבעלי מוגבלויות במרכז:

1. בשיפוע של הנכים ליד החנות "לילות לבנים" עומד עמוד המהוה מכשול לעיוורים ולבעלי עגלות רחבות.
2. המסדרון ליד החנות "לילות לבנים" חשוך ללקויי ראיה וכבדי ראיה.
3. ליד אולם האירועים מסודרים השולחנות והכיסאות בצורת מבוך שמקשה על התמרון.
4. לבמה באולם האירועים אין שיפוע.
5. המדבקות האדומות שמסמנות את דלת הזכוכית גבוהות מדיי לאנשים שיושבים על כסא או לנמוכי קומה.
6. המעלית קטנה מאוד ואין מקום לכיסא גלגלים, הכפתורים לא מחוספסים, המעלית לא אומרת לאיזה קומה הגעת.
7. בכניסה לקופת החולים עומד עציץ כמעצור לדלת ומשמש מכשול לאנשים היושבים בכסא גלגלים.
8. בשיפוע שבין הכניסה לקאנטרי קלאב והכניסה העליונה למרכז המסחרי הוא תלול ביותר, אנשים בכיסא גלגלים אינם יכולים לעלות בו בעצמם, הירידה מסוכנת ביותר.
9. ברחבת הכניסה שבין משרדי המועצה, הדלפק גבוה מדי. אנשים היושבים בכסא לא רואים את המזכירות או את נותני השירות בסניף של משרד הפנים.
10. בשירותים של הנכים במרכז מאחזיי היד לא עומדים תקן. הדלת קשה לפתיחה.אין סבונייה. הכיור מפריע לגישה לשירותים עצמם.
11. הטלפון הציבורי גבוה מדי.
12. בדואר הדלפק גבוה מידי.
13. הדלת של הבנק כבדה מידי. נכה היושב בעגלת נכים לא יכול לפתוח אותה בעצמו.
14. אין עגלות סופר המתאימות לנכים.
כתבה: נטע שמאי ו'1, ועדת נגישות.

לאחר שהוגש המסמך הייחודי הנ"ל לראש המועצה – הגיעה תשובתו בכתב למנהלת ביה"ס:

שלום ענת, קשה היה לקרוא את הדברים. בתפיסתנו העצמית אנו ישוב נאור ומתקדם, נגיש ומזמין לנכים המוגבלים בגופם. והנה אני קורא את מסקנות הסיור שערכו הילדים עם ד"ר רויטל סבירסקי הנהדרת ומתקשה להאמין עד כמה אנו רחוקים מהמציאות. המסקנות אומרות לנו כי יש עוד הרבה עבודה לעשות, הרבה מאוד. אני מבקש להודות במיוחד לילדים מועדת הנגישות, פעם אחר פעם מתהפכות היוצרות, הם המלמדים ואנחנו הלומדים. תודה רבה ויישר כוח! סיון יחיאלי ראש המועצה המקומית כפר ורדים.

בשבוע לאחר מכן, יזם סיוון פגישה עם חברי הוועדה בנוכחות מהנדס הכפר והאחראית ביטחון ותרבות, במטרה להגיב ולדון במפגעי הנגישות שאיתרו ילדי הועדה במרכז הכפר. סיוון פתח את הישיבה בדברי שבח לילדים על המסע שעשו ועל המכתב המפורט שכתבו בנוגע למפגעים בכפר.

הוא הביע את תמיכתו בהנגשת המרכז ואת יחסו למצב הבלתי מתקבל על הדעת בו אנשים בעלי מוגבלות אינם מסוגלים לפתוח דלת של בנק או לראות את יהודית המזכירה רק בגלל שהדלפק גבוה מדי. סיוון הסביר בסבלנות לילדים שהמרכז המסחרי תוכנן לפני שנים רבות בזמנים בהם לא נתנו את הדעת על ענייני הנגישות כמו בימינו, כאשר כל תכנון ובניה דורשים התייחסות לעניינים הללו ולכן כל בנייה נוספת בכפר תכלול מעתה את עניין הנגישות.

לגבי בעיות נגישות שהתגלו בשטח המועצה – תיעשה הערכת מצב ויתוקנו הליקויים שהועדה מצאה. לגבי בעיות נגישות במרכז המסחרי – יעשה ניסיון לשנות את פני הדברים, אולם מכיוון שגוף פרטי אחראי על המרכז, תהליך ההנגשה יכול להיות סבוך ומורכב יותר. ציון מהנדס הרשות סיפר לילדים שחוק הנגישות נכנס לתוקפו רק בשנים האחרונות ולכן כיום יועצי נגישות מעורבים בבניית מוסדות חדשים.

ציון אמר שכעת עוסקת המועצה בהנמכת אבני השפה בכל תחנות האוטובוס בכפר, כדי שאנשים בעלי מוגבלות ונשים עם עגלות תינוק יוכלו לעלות לאוטובוס בבטחה. בימים אלו מתוכנן סקר שתבצע וועדת הנגישות בביה"ס לגבי כל תחנת אוטובוס כדי לדעת מהו השיפוע הקיים ומהו התיקון הדרוש. רגע מכונן היה כאשר סיוון שאל את הילדים מדוע כל כך חשוב להנגיש את הכפר, שהרי יש כל כך הרבה נושאים שצריך לטפל בהם, וניתן להשתמש בכסף לבניית עוד מגרשי כדורסל לילדים וכיוצא בזה?

תשובותיהם של הילדים היו מקסימות ומדהימות; הם דיברו על כבוד האדם כערך עליון, שהם אינם מוכנים לראות מישהו מתבזה רק מכיוון שהוא מעט שונה – שכן אדם מתבזה לידינו, אנחנו סובלים גם כן. הם טענו כי לאנשים בעלי מוגבלות מגיע לחיות כמו כולם, במקסימום עצמאות. הדרך שבה חברה מתייחסת לאנשים בעלי מוגבלות היא הדרך בה היא תתייחס גם לחולים שבה, לזקנים ולילדים. הדברים כולם, קשורים אחד בשני ואומרים עלינו משהו כחברה אנושית. עלינו לעשות סדרי עדיפויות נכונים בבואנו לתקן דברים, הצורך בהנגשה הוא צורך בסיסי העומד בראש סדרי העדיפויות של חברה אנושית מתוקנת.

בתום הפגישה הודתה הוועדה לסיוון, ציון ותושייה על בואם; חשוב לציין כי הדיבור הישיר והכנה עם ראש המועצה איננו מובן מאליו ומראה על כבוד ונכונות אמיתית לשנות את פני הדברים למען הסביבה והחברה. לסיכום: הייתה פגישה נהדרת בה השמיעו הצדדים השונים את מעורבותם בנושא. הילדים נטלו חלק פעיל בפגישה והרגישו כי מאמציהם אכן נושאים פרי ומתקבלים ברצינות ובהערכה.

בימים אלו מתוכננת המשך עשייה והגברת המודעות בנושא, כולל חלוקת חומר הסברה ביישוב. תודה לכל העוסקים במלאכה; הדגש האחרון והמתחייב בכתבה הינו גילם של חברי הוועדה – תלמידי כיתות ד' עד ו'!!!

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן