Skip to main content

חדשות

ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק שתשים סוף לניצול צרכנים מוחלשים

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

היו"ר כבל: החוק הוא פועל יוצר של ניצול צרכנים שמתרחש במציאות – בעלי עסקים שפועלים בהגינות רק ירוויחו ממנו; ח"כ שמולי: ההצעה באה להחזיר את הכוח לצרכן

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה ב-30.3.2016 לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ איציק שמולי, ולמעלה מ-70 חברי כנסת נוספים מהקואליציה והאופוזיציה, לתקן את חוק הגנת הצרכן ולהגן על אזרחים ותיקים, עולים, ואנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית או גופנית שביצעו עסקאות רוכלות או עסקאות מכר מרחוק והסכמתם נטולה בספק. היום קיימה הוועדה את הדיון השני להכנת ההצעה לקריאה ראשונה, והיו"ר כבל שב והבהיר את שאמר בדיון הראשון – כי בכוונתו לקדם את ההצעה ולאשרה לקריאה ראשונה עוד היום.

בדיון הקודם שמעה הוועדה סיפורים קשים על קשישים ואנשים נוספים שנקלעו לחובות כבדים בעקבות עסקאות כאלה שנעשו באמצעות שיווק אגרסיבי עד כדי ניצול. היום שב ח"כ שמולי ואמר כי "אם למישהו היה ספק שהחוק נחוץ אז תחקיר שפורסם לאחרונה בתוכנית "הכל כלול" הראה איך מעלים את ההונאות מול הצרכנים לרמה של אמנות. הצעת החוק באה להחזיר את הכוח לצרכן ולאפשר לו לבטל עסקה גם אחרי עד 4 חודשים".

לפי ההצעה שאושרה, אזרחים ותיקים, עולים חדשים או אנשים עם מוגבלות יהיו רשאים לבטל עסקאות רוכלות או מכר מרחוק עד ארבעה חודשים לאחר ביצוע העסקה. עוד נקבע כי בעסקאות שנעשו באינטרנט תקופת הביטול תהיה 4 חודשים רק במקרים בהם ייעשה שיווק אגרסיבי באתרים, אם באמצעות הגבלת זמן הרכישה והנחות לזמן מוגבל או באמצעות שימוש בשיחות צ'ט שנועדו לשכנע לקוחות לרכוש מוצרים. כמו כן נקבע כי את הודעת הביטול יהיה צורך לשלוח בכתב, וכי ביטול בכתב יכול להיעשות גם בפקס או בדואר אלקטרוני. עוד אושר כי ההצעה תיכנס לתוקף 30 יום לאחר אישורה הסופי בקריאה שנייה ושלישית ופרסומה ברשומות והיא תחול רק על עסקאות חדשות שיערכו מיום פרסומה ואילך.

ח"כ יעקב פרי שאל האם היה דיון מחדש לגבי שאלת הגיל והגדרת אזרחים ותיקים, נשים בנות 62 וגברי בני 67, כאוכלוסייה מיוחדת שזקוקה להגנה. הוא אף ביקש לדעת האם אפשר יהיה להחזיר גם מוצר משומש. ח"כ שמולי אמר כי לגבי הגיל הוא לא סבור שיש להעלותו ואמר: "האנשים הללו הופכים למטרה". היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה טירי, אמרה כי "אנחנו מזהים מיקוד באוכלוסיות מסוימות וכרגע זה בעיקר בקשישים". עו"ד אורית בקר מהמשרד לשוויון חברתי הוסיפה: "יש התאמה בין גיל הפרישה לעלייה בעסקאות מכר מרחוק". היא המליצה שלא להעלות את הגיל המאפשר את זכות הביטול וציינה כי ב-2015 התקבלו במשרד 185 תלונות של אזרחים מעל גיל 80 ו-367 תלונות של אזרחים מעל גיל 67. עם זאת היו"ר כבל ביקש מנציגי כל הגופים העוסקים בהגנת הצרכן להביא לדיון הבא נתונים מלאים, על מנת לבחון שוב את סוגיית הגיל.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, אמר כי התופעה הפכה למכת מדינה ויש סיפורים מזעזעים על ניצול. "התיקון הזה לא פותר אותה לגמרי, אבל עושה צדק היסטורי אחרי עוול של 10 שנים. אין יום שלא מגיעות אלינו תלונות בנושא הזה, ושום דבר לא עוזר. זה דוגמה לכך שאין מנוס מהתערבות חקיקתית, כי האכיפה נכשלה והאזרחים לא מגונים. החוק הזה הוא לא מושלם אבל זה יהיה הרבה יותר טוב מהמצב הקיים". היועץ המשפטי של ערוץ הקניות, עו"ד דב אברמוביץ, ביקש כי זכות הביטול תתאפשר רק אם העוסק הוא שיזם את ביצוע העסקה, ולא במקרים בהם הלקוח יזם את הרכישה. ח"כ שמולי הגיב על כך בזעם ואמר כי על אף שהתפשר בעניין משך זמן הביטול וכל בכל הנוגע לעסקאות באינטרנט, יש כאלה שעדיין מנסים לרוקן את החוק מתוכן.

היועצת המשפטית של איגוד לשכות המסחר, עו"ד שוש רבינוביץ, ביקשה לצמצם את משך הזמן שבו ניתן להחזיר מוצרים שכבר נעשה בהם שימוש ואמרה: "מוצר משומש שמוחזר גורם לנזק כלכלי ישיר לעוסק". עו"ד טירי אמרה כי גם ההצעה הזו תרוקן את הצעת החוק מתוכן. היו"ר כבל הוסיף כי לאנשים אין תחביב לשגע את בעלי העסקים. "גם כשחוקקתי את חוק החזר מוצרים הזהירו מצרכנים שינצלו לרעה את החוק וכבר הוכח מחקרית שזה לא קרה", אמר. הוא סיכם ואמר כי החוק הוא צורך שנוצר בעקבות מה שקורה במציאות, וכי הגופים המסודרים שפועלים בהגינות רק ירוויחו ממנו.

פטיש שופטים ועגלת קניות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן