Skip to main content

חדשות

נכים וקשישים לא יוכלו להשתתף בטקסי יום הזיכרון לחללי צה"ל

קטגוריה: חדשות העמותה

עמותת נגישות ישראל הוקמה בשנת 1999 כדי שאנשים בישראל עם מוגבלות יוכלו להשתלב בחברה בשוויון, בזכות, בכבוד ובעצמאות מרבית.

 

אתמול, ה-14 באפריל 2010, התקיים סיור נגישות בבתי עלמין בשפלה בהשתתפות חברי כנסת מקדמי נגישות ביוזמת ובארגון עמותת נגישות ישראל.

 

הסיור אורגן לרגל יום הזיכרון לחללי צה"ל ולאור ממצאי בדיקת נגישות מדגמית שערכנו בבתי עלמין ואתרי הנצחה שאינם נגישים לנכים, מה שמונע מהם להתייחד עם זכר יקיריהם.

בישראל חיים כיום כ-600,000 אנשים עם מוגבלת,כ-150,000 מהם נכים קשים.

בטקסי יום הזיכרון ויום העצמאות הקרובים, כולנו נעמוד, חלקנו ישבו על כסאות גלגלים ונשיר את התקווה ובתוכה את המילים "להיות עם חופשי בארצנו". למשפט זה משמעות רבה גם לאנשים עם מוגבלות.

לצערנו, לאור מצב הנגישות במקומות בהם יתקיימו הטקסים המרכזיים ברשויות המקומיות, בני משפחה וחברים של נופלים ובתוכם נכים וקשישים – לא יוכלו להתייחד עם זכר חבריהם שנהרגו במערכות ישראל.

לסיור הוזמנו חברי כנסת מקדמי נגישות בהם ח"כ משה (מוץ) מטלון וח"כ אילן גילאון, על מנת שיפעלו למען קידום הנגישות במקומות אלה.

 

יו"ר העמותה, יובל וגנר, קורא לממשלה לפעול בהקדם

לדברי מר יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל, הסיור נועד להציג את מצב הנגישות העגום בשטח, להעלות את המודעות, לקדם את הנגישות במקומות אלה ולקוות כי לא רחוק היום בו רפורמת הנגישות תושרש כנורמה בחברה הישראלית.

 


יובל וגנר (במרכז) עם חברי הכנסת אילן גילאון (משמאל) ומוץ מטלון (מימין)
במהלך הסיור – נתקלים במכשול מדרגות בלתי נגיש

לדברי יובל וגנר: "עיקרי הבעיות הן חוסר בחניות נכים, חוסר בשירותי נכים, מדרגות לצורך הגעה לחלקות הקבר ולוחות הנצחת הנופלים. אין התאמות ללקויי שמיעה בטקסים ואין פרסום בנוגע להסדרי הנגישות לציבור על מנת שיצאו מהבית לטקסים ללא חשש מהאכזבה הכרוכה מהגעה למקום שאינו נגיש".

 

עוד הוסיף יובל: "העמותה פונה לשר הביטחון לתקצב ולדרוש השלמות הסדרי ההנגשה עד 2011 ולראשי הערים והשלטון המקומי לוודא שלא יהיו עוד טקסי יום הזיכרון שאינם נגישים ודורשת לקיים את החלטת הממשלה מהעבר הקובעת שטקסי הזיכרון יהיו נגישים".

 

ח"כ מטלון: "יש כאן עניין של ערכיות וכבוד האדם"

 

גם ח"כ מטלון הביע זעם למראה המדרגות שמנעו את עלייתו לקברים. "אלו דברים שאינם מתקבלים על הדעת", אמר והוסיף: "יש כאן עניין של ערכיות וכבוד האדם. לצערי מה שקורה כיום זו השפלה שנובעת מאטימות".

 


חבר הכנסת אילן גילאון (מימין) מנסה להתגבר על מכשול המדרגות

משרד הביטחון מסר בתגובה: "השקענו שלושה מיליון שקלים בשנה האחרונה לבניית שבילי גישה לנכים. לצערנו יש בתי קברות בהם לא ניתן לבצע הנגשה עקב אי יכולת להזיז קברים. עם זאת, בשנים האחרונות ההנגשה לנכים נקבעת כבר ברמה התכנונית".

בעקבות הפרסומים הנחה שר הביטחון אהוד ברק את מנכ"ל משרד הביטחון לפעול באופן מיידי לטיפול בנושא הנגישות בבתי העלמין הצבאיים. ברק הנחה את המנכ"ל אודי שני לדאוג לכך שביום הזיכרון הקרוב תתאפשר הגעת נכים לכל חלקת קבר אפשרית. "חובת משרד הביטחון היא לאפשר הגעה של כל אדם לכל קבר, של כל חלל", אמר ברק.

 


יו"ר העמותה יובל וגנר מתמודד עם מעבר צר בבית העלמין

 


גם ח"כ מטלון מנסה להשתחל למעבר צר ולא נגיש

 


יו"ר העמותה יובל וגנר (משמאל) עם חברי הכנסת גילאון (במרכז) ומטלון במהלך הסיור

 
צפו בכתבה המצולמת של הסיור מתוך ערוץ הכנסת

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן