Skip to main content

חדשות

שוד המוניות הנגישות הגדול! דיון בכנסת בנושא: מחסור במוניות נגישות לנכים

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ב-28.2 התקיים דיון בוועדה המיוחדת לפניות ציבור בראשות חה"כ יעל רום בן משה בנושא מחסור במוניות נגישות לנכים, במסגרת הצעה לדיון מהיר של חברי הכנסת: אורי מקלב, עופר כסיף וינון אזולאי. בדיון השתתפו נציגי עמותת נגישות ישראל

דברי הסבר להצעה לדיון:

כיום ישנו מחסור חמור במוניות נגישות לנכים. באזורים רבים בארץ כלל לא ניתן להשיג מונית נגישה ובמקומות אחרים נגבה מהנכה מחיר מופרז כאשר ההמתנה להזמנת מונית נגישה – ארוכה ביותר.

כדי לעודד הפעלת מוניות נגישות לנכים, התקין שר התחבורה בשנת 2014, תקנות המקנות הנחה של כ-200,000 ₪, לנהגים וחברות מוניות שיפעילו מוניות נגישות לנכים. כאשר לפי התקנות לאחר 10 שנים בעל המונית מקבל את ההטבה לעצמו ואינו צריך להשיבה למדינה.

מתברר שחלק גדול מהזוכים שקיבלו את ההטבה, אינם מפעילים כלל מונית נגישה, אלא רכשו רכב לצורך עצמי והצהירו שהם מונית נגישה, רק לצורך קבלת ההטבה.

משרד התחבורה מפרסם באתר האינטרנט, את מספרי הטלפון של בעלי המוניות והחברות שאמורות להפעיל את המוניות הנגישות, אך בבדיקה מתברר שחלק גדול ביותר של מספרי הטלפון שגויים, מספרים שאינם קיימים, אין בהם מענה, או שזמן ההמתנה למונית ארוך ביותר והמחיר גבוה פי כמה ממונית רגילה.

עמדת נגישות ישראל

כידוע נגישות ישראל עוסקת בנושא זה כבר כמה שנים.

בעצם מדובר בשוד המוניות במקום שיהיו 1,000 מוניות נגישות זמינות בכל הארץ, בפועל יש אולי עשרות זמינות בלבד וגם אלה לא זמינות בשעות השיא ומפקיעות תעריפי נסיעה בתירוצים שונים.

נגישות ישראל דורשת רביזיה בתקנות הכושלות למוניות נגישות

הרביזיה המוצעת – 100% מוניות נגישות, כל מונית חדשה חייבת להיות נגישה מראש

כל המוניות הנגישות חייבות להיות מופעלות באופן דיגיטלי כך שניתן יהיה לאכוף כנגד נהגים שלא לוקחים נסיעות נגישות וכנגד נהגים שמפקיעים מחירים במקום הפעלת מונה.

משרד התחבורה הודה שהפרסום של המוניות הנגישות לא טוב. המשרד מעוניין לצאת עם עדכון תקנות מוניות נגישות כוללות פתרון טכנולוגי וניהול על ידי חברות ניהול.

הוזמנו לדיון:


עמותת נגישות ישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד האוצר, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, המוסד לביטוח לאומי, איגוד נהגי המוניות הארצי, האגודה למלחמה בסרטן, מרכז השלטון המקומי בישראל, עיריית דימונה, קואליציות הורים לילדם עם צרכים מיוחדים, המשקם, המועצה הישראלית לצרכנות, ארגון בצלמו, עיריית תל אביב-יפו, משרד הרווחה והביטחון החברתי,
15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית, משרד המשפטים, מרכז השלטון האזורי בישראל, ארגון הגג של ארגוני הנכים בישראל, ארגוני צרכנים, ארגון זכויות האדם, לה"ב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, נציגי פונים.

 

לצערנו ארגוני האנשים עם מוגבלות לא לוקחים חלק בתהליך.

נמשיך לפעול לקידום הנושא ולעדכן.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן