Skip to main content

חדשות

ועדת הכספים אישרה ברוב קולות שיעורי השתתפות הרשויות בפרוייקט מפעל ההזנה

קטגוריה: Access Israel News

הפרוייקט נועד לספק ארוחה חמה ל-192 אלף תלמידים הלומדים יום לימודים ארוך – ועלותו 260 מיליון ₪ * 80 מיליון ₪ תממן הממשלה, סכום דומה קרן רש”י וסך 100 מיליון ₪ יממנו הרשויות וההורים * יו”ר הועדה, ח”כ ליצמן, מחה נגד אפליית תלמידי הת”תים שלא משולבים בפרוייקט והזכיר שלבקשתו שולבו בו הישובים ביתר ומודיעין עילית * ”זו היא עזות מצח מטעם האוצר לבוא בהצעה לקצץ קצבאות ילדים יומיים בלבד אחר פרסום דו”ח העוני האחרון המגלה ש-55 אלף ילדים נוספו לקו העוני עקב הקיצוצים שהיו בקצבאות הילדים”, ביקר בחריפות היו”ר ח”כ ליצמן והודיע כי הועדה תקיים דיון מפורט בכל ההצעות שפורסמו לגבי תקציב המדינה
—————————
ועדת הכספים של הכנסת אישרה ביום שני, ברוב קולות, את בקשת ראש הממשלה לקבוע שיעורי השתתפות של הרשויות המקומיות בפרוייקט מפעל ההזנה. בעד האישור הצביעו 5 ח”כים והם: היו”ר יעקב ליצמן, אמנון כהן, ראובן ריבלין, אלחנן גלזר וניסן סלומיאנסקי. נגד הצביע ח”כ חיים אורון. נמנעו הח”כים: שלי יחימוביץ ואחמד טיבי.

הפרוייקט נועד לספק ארוחה חמה ל-192,000 תלמידים הלומדים בבתי ספר יסודיים יום לימודים ארוך. זאת, בהתאם לחוק ארוחה יומית לתלמיד. עלותו של הפרוייקט תהיה 260 מיליון ₪ לשנה. מתוך סכום זה תממן הממשלה סך 80 מיליון ₪, סכום דומה תתרום קרן רש”י. סך של 100 מיליון ₪ יממנו הרשויות המקומיות וההורים. פרטים אלה מסר בועדה ראובן חביב, מנהל תחום כלכלי חברתי במשרד ראש הממשלה, שהוסיף, כי בשנתיים האחרונות מופעל הפרוייקט על פי חוק ארוחה יומית לתלמיד והוא נועד למי שנכלל בצו יום לימודים ארוך. אך עקב חילוקי דעות בשנתיים האחרונות עם הרשויות המקומיות על גובה השתתפותן בפרוייקט הוקמה במשרד ראש הממשלה ועדה שתפקידה היה לקבוע את שיעור השתתפות הרשויות. כתום דיונים בנושא קביעת שיעורי ההשתתפות המירביים של רשויות החינוך המקומיות, הוחלט בועדה להקל בהיקף השתתפות הרשויות. לכן, נקבעו 8 אשכולות לפי חתך סוציו אקונומי. באשכול אחד, המתייחס לרשויות חלשות מבחינה תקציבית, תהיה השתתפות הרשויות בשיעור מצומצם של 20% בלבד. בדירוג עולה, באשכול 2 תהייה ההששתתפות 30%, באשכול 3 תהייה ההשתתפות 35%, באשכול 4 40% , באשכול 5 50%, באשכול 6 60% ובאשכולות 7 ו-8 תהיה השתתפות הרשות בשיעור מירבי של 70%.

במהלך הישיבה הוטחה ביקורת על השתתפות קרן פרטית – קרן רש”י – במימון פרוייקט שהוא לאומי ועל המדינה והרשויות המקומיות לממן אותו. ”זה דבר מטורף. למה קרן רש”י צריכה להאכיל ילדים?. אני לא אצביע בעד דבר שכזה”, הודיע ח”כ שלי יחימוביץ. ”בואו נזמין עוד אוליגרכים שיממנו את הוצאות המדינה לחינוך ולרווחה”, התריס ח”כ ראובן ריבלין והוסיף, ”אני אצביע בעד כי המצב ישתפר לאין ערוך עבור התלמידים בבתי הספר”. ”איבדנו את המושג של מדינת רווחה”, קבל ח”כ אמנון כהן והודיע שיצביע בעד, כיון שלדבריו ”ראיתי כיצד ילדים לוקחים עימם הביתה חצי סנדביץ שקיבלו בבית הספר”. ”אני לא אתן יד למערכת מעוותת ולא תקינה. אי אפשר לבסס פרוייקט של המדינה על כסף פרטי”, הדגיש ח”כ חיים אורון. ”אני מודיע שאם לא נאשר את בקשת ראש הממשלה המונחת לפנינו – לא יהיה פרוייקט מפעל הזנה. מימון הפרוייקט יפול כטרף קל עבור האוצר. אני רוצה לספר לחברי הועדה, כי גם אני מצוי בנושא זה במבוכה גדולה. אני לא מבין מדוע קיימת אפלייה של ילד הלומד בת”ת והוא לא יקבל ארוחה חמה. עשו לי טובה והכניסו את תלמידי החינוך העצמאי ורשת מעיין החינוך התורני. אבל, זעם, כיצד ייתכן שילד מאותו גיל, המתגורר באותו בנין, אבל לומד בת”ת לא יקבל הזנה?. לכן, נכון שרק לאחר שמחיתי בפניו של מנכ”ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, הוא הסכים לכלול בפרוייקט את הערים הדתיות ביתר ומודיעין עילית, כי זה היה עוול משווע לראות אותן מחוץ למפעל ההזנה”. יחד עם זאת, השמיע היו”ר ח”כ ליצמן גם מחאה חריפה ביותר נגד הידיעות על רעיון לקצץ שוב את קצבאות הילדים באוצר. ”זו היא עזות מצח לעלות רעיון לקצץ בקצבאות הילדים יומיים בלבד אחרי פרסום מימצאי דו”ח העוני, מטעם הביטוח הלאומי, שקבעו כי נוספו 55,000 ילדים מתחת לקו העוני רק בגלל הקיצוץ הקודם של קצבאות הילדים. אם זאת לא עזות מצח – אז מה כן? ”, תמה היו”ר ליצמן והביא לאישור הועדה את בקשת ראש הממשלה לקביעת שיעורי ההשתתפות של רשויות מקומיות במפעל ההזנה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן