Skip to main content

חדשות

ועדת העבודה דנה היום בגורם מספר אחד לעוורון בארץ, והוא: מחלת ניוון מרכז הראייה (AMD)

קטגוריה: Access Israel News

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בראשות היו”ר ח”כ משה שרוני, דנה היום בגורם מספר אחד לעוורון בארץ, והוא: מחלת ניוון מרכז הראייה (AMD).

ח”כ משה שרוני, יו”ר הוועדה: ”למרות היקף הבעיה וחומרתה המודעות בציבור לנושא כמעט ולא קיימת, והאחריות לכך מוטלת על משרד הבריאות וקופות החולים”.

פרופ` דב ויינברג, מנהל מערך עיניים במרכז רפואה רבין דיווח לוועדה כי כ-1/6 מאוכלוסיית גילאי 55 ומעלה לוקים במחלה. 20% מן החולים מגיעים למצב של עוורון. מרבית המטופלים היום מקבלים טיפול באמצעות שתי תרופות שאינן רשומות בארץ ובהתאם אינן נמצאות בסל הבריאות. ”תרופת הלוסנטיס נמצאת בהליך של רישום והיא נותנת מענה לטיפול במחלה, אך היא יקרה מאד. אם תאושר, ולא תוכנס לסל התרופות, החולים במחלה יתקשו לקבל את התרופה כיוון שעלותה כ-1500 דולר בחודש”.

גדעון נאור, יו”ר עמותת נמ”ג דיווח לוועדה כי העמותה בראשותו פועלת למתן הדרכה על טיפול שיקום וסיוע לחולים. ”אנחנו מפעילים קבוצות תמיכה, קו פתוח לייעוץ והפצת ידע רפואי ועדכני על המחלה ודרכי ההתמודדות. אנחנו דורשים תמיכה וגיבוי של משרדי הממשלה, קרי משרד הבריאות והרווחה, לפעילות שלנו על מנת שנוכל להמשיך ולתת אותה ואף להתרחב בשל הצרכים. מבדיקה שקיימנו 30% באוכלוסיה המבוגרת לא עושה בדיקת עיניים בשנים האחרונות”.

ד”ר אורנה טל, סגנית ראש מינהל טכנולוגיות במשרד הבריאות דיווחה לוועדה כי שני תכשירים משמשים את הרופאים היום בטיפול במחלה: תרופת הלוסנטיס ותרופת האווסטין. מאחר ושני התכשירים לא רשומים עדיין כמאושרים על ידי משרד הבריאות, ניתן להשתמש בהם בהליך חריג. חברת התרופות שמנפיקה את שני התכשירים ביקשה לקדם בהליך של רישום אך ורק את תרופת הלוסנטיס שהיא היקרה מביניהם. (לוסנטיס עולה 1500 דולר לזריקה לעומת האווסטין שעולה 200 ₪ לזריקה). אם יושלם הליך הרישום של התרופה היקרה לא ניתן יהיה להשתמש יותר באווסטין על פי חוק. ”משרד הבריאות פועל בימים אלו לאשר את השימוש באווסטין למרות המצב החוקי הקיים”.

יוסי קורסייה, מנהל השירות לעוור במשרד הרווחה דיווח לוועדה כי בישראל רשומים על פי חוק 26,000 עוורים ש-25% מהם הינם חולים במחלת ניוון מרכז הראייה (AMD). בשנים האחרונות מצטרפים מדי שנה כ-2,000 עוורים נוספים מתוכם שליש חולים במחלת ה-AMD.

להלן סיכום הוועדה:

הוועדה רואה בדאגה את הפער בין רמת המודעות למחלה בקרב הציבור הרחב ובין השכיחות הגבוהה של המחלה בקרב האוכלוסיה המבוגרת בישראל – 1/6 מן האוכלוסיה מעל גיל 55 לוקים במחלה.
הוועדה קוראת למשרד הבריאות ולקופות החולים לפעול להרחבת המודעות בנושא בקרב בני +50, להמליץ לציבור זה להיבדק אחת לשנה אצל רופא עיניים, עם עדיפות למומחה רשתית על מנת לאפשר אבחון מוקדם של המחלה ולמנוע איבוד ראייה.
הוועדה קוראת לזרז הליך הרישום של שתי התרופות, לוסנטיס והאווסטין, ולהכלילן בסל שירותי הבריאות בעלות סבירה לפרט.
הוועדה קוראת למשרד הבריאות, למשרד הרווחה ולרשות העזבונות להגדיל את גובה התמיכות בעמותת נמ”ג כדי לאפשר את המשך פעילותה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן