Skip to main content

חדשות

משרד התמ"ת: "ייכנסו לישראל רק עובדים זרים ממדינות שיש להן נציגות דיפלומטית בישראל"

קטגוריה: Access Israel News

משרד התמ”ת הודיע בוועדה לעובדים זרים: ייכנסו לישראל רק עובדים זרים ממדינות שיש להן נציגות דיפלומטית בישראל.

ח”כ רן כהן: כפי שאיני רוצה שישראלים יסתובבו במדינות שאין בה נציגות ישראלים, כך יש לנהוג גם כלפי זרים


הוועדה לעובדים זרים דנה היום בנושא התשלומים האסורים הנגבים מעובדים זרים. הוועדה
מנסה מזה זמן להיכנס לעובי הקורה בנושא.

עובד זר המגיע היום לישראל משלם דמי תיווך אסורים על פי חוק בסך ממוצע של 10,000$ (דולר), אשר מגיעים עד לשיא של 18,000$ שמשלמים עובדים מסין.

שלום בן משה, הממונה על יח` הסמך לעובדים זרים במשרד התמ”ת אמר כי המדינה מעולם לא הצליחה להתמודד עם תופעת הבאת עובדים זרים בתשלום וגביית תשלומים לא חוקיים מהם. בן משה תיאר בפני הוועדה תמונת מצב עגומה ולפיה מעסיקים ”גונבים” עובדים זה מזה, ו”מחירו” של עובד זר עולה לקראת סיום תקופת העסקתו, מכיוון שאז ניתן לגבות ממנו תשלום עבור אשרת העבודה. בן משה תיאר בפני הוועדה את ההשלכות הנלוות למצב חמור זה, בין היתר מוטיבציה לדרוש מספר עובדים גדול יותר מן הדרוש על מנת להרוויח את דמי התיווך, וכן מוטיבציה להעדיף עובד זר על ישראל.

בשנת 2006 התחלפו 30 אלף עובדים זרים העובדים בישראל, ציין בן משה, ולכן על פי חישוב של 10,000$ בממוצע לעובד, מדובר בתעשייה המגלגלת 300 מיליון דולר לשנה.

בן משה ציין, בין היתר, כי יח` הסמך ממליצה לקבוע כי ניתן יהיה להביא עובד זר אך ורק דרך ארגון ההגירה הבינלאומי ולא דרך חברות כוח-אדם, וכן להימנע מהבאת עובדים זרים ממדינות שאין להם נציגות דיפלומטית בישראל.

יוסי אדלשטיין, ראש יח` האכיפה לעובדים זרים במשרד הפנים הודה כי רשויות המדינה אינן מצליחות לגעת בלב העניין. הבעיה העיקרית היא מחסור בראיות, מכיוון שהעובד ששילם את העמלות האסורות אינו מעוניין להודות בכך אלא לאחר שנעצר לאחר תקופה ארוכה. אדלשטיין ציין כי כל תשלום שמוטל על שלב כלשהו בהעסקה מושת על העובד, והנושא מעסיק סוללה של עורכי דין ומתווכים שונים אשר לוקחים חלק מן העמלות.

יובל יעקבי ממשרד האוצר ציין כי מעבר לעברה הפלילית קיים גם היבט כלכלי, מכיוון שקיימות הכנסות גדולות שאינן מדווחות, ולכן יש עניין לרשות המיסים להתערב בנושא העמלות.

רחל גרשוני, אחראית סחר בבני אדם במשרד החוץ, אמרה כי אחת הדרכים להילחם בתופעת הסחר בבני אדם היא הסכמים בי-לטרליים עם מדינות שונות. יגאל צרפתי ממשרד החוץ הוסיף כי עמדת המשרד היא כי רצוי להביא עובדים ממדינות אשר להם יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

ח”כ דב חנין אמר כי בוועדה נחשף מנגנון כלכלי שמייצר מגוון של בעיות בחברה הישראלית, וכי הוא מברך על עיסוק הוועדה בנושא ועל הנסיון לרדת לשורש העניין.

ח”כ עמי איילון אמר כי בוועדה נחשף כי העובד הפך למוצר אשר נושא רווח.

יו”ר הוועדה ח”כ רן כהן אמר כי זהו הנושא החשוב ביותר בו עוסקת הוועדה, מדובר על קשר מאפיונרי בין לאומי אשר מעורבים בו גורמים עברייניים מרחבי העולם. המדינה צריכה להעלות הילוך ולהתייחס לעבריינים כאל כאלה. כשאראה את המעסיק הראשון נכנס לכלא, אמר רן כהן, אדע שאכן המדינה מתחילה להתייחס ברצינות.

ח”כ רן כהן קרא לנציגי המדינה לפעול למען קיום נוהל לפיו לא יובאו עובדים זרים ממדינות אשר אין להן נציגויות בישראל. כפי שלא הייתי רוצה שישראלים יסתובבו במדינות שאין בהן נציגות ישראלית, כך צריך לנהוג גם הפוך.

שלום בן משה, הממונה על יח` הסמך לעובדים זרים במשרד התמ”ת הודיע בסיום הדיון כי יוציא נוהל לפיו ניתן להוציא אשרה רק לעובדים ממדינות אשר יש להן נציגות דיפלומטית בישראל.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן