Skip to main content

חדשות

הצ”ח הבטחת הכנסה (הגדלת שיעור הניכוי לצורך חישוב גמלה)

קטגוריה: Access Israel News

הודעה לעיתונות מטעם ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח”כ יצחק גלנטי אישרה היום לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק של חברי הכנסת מרינה סולודקין, זאב אלקין, אביגדור יצחקי וסטס מיסז`ניקוב המעלה את אחוז ההכנסה הנוספת שבגינה לא תופחת גמלת הבטחת הכנסה. הצעת החוק זכתה לתמיכת הממשלה ולכן היא אינה נחשבת להצעת חוק תקציבית (המחייבת תמיכה של למעלה מ- 50 חברי כנסת במליאה) שכן עלותה כ- 35 מיליון ₪ בשנה.

במצב הקיים קשישים שכל הכנסתם מורכבת מקצבת זיקנה והשלמת הכנסה, אם הם רוצים לצאת לעבודה והכנסתם מגיעה רק ל- 960 ₪ לבודד (13% מהשכר הממוצע במשק) או 1255 ₪ למי יש לו בן זוג או ילד (17% מהשכר הממוצע במשק) – שכר זה לא נלקח בחשבון בחישוב הזכאות לגמלת הבטחת הכנסה. התנהלות דומה מתקיימת גם לגבי קשישים המתקיימים רק מפנסיה.

התיקון להצעת החוק שאישרה הוועדה יאפשר לקשישים היוצאים לעבודה לזכות בגמלת הבטחת הכנסה גם כאשר שכרם יגיע לגבי בודד עד 20% מהשכר הממוצע, ולגבי מי שיש לו בן זוג או ילד 24% מהשכר הממוצע.

במסגרת הפשרה אליה הגיעו חברי הכנסת המציעים נקבע כי לגבי קשיש יחיד המתקיים מפנסיה המצב לא ישונה. ואולם, לגבי מי שיש לו בן זוג או ילד נקבע כי ימשיך לזכות בגמלת הבטחת הכנסה גם כאשר הפנסיה שלהם מגיעה עד 20.5% מהשכר הממוצע.

ח”כ יצחק גלנטי, יו”ר הוועדה: ”אין ספק שהצעת החוק תיטיב עם אוכלוסיית הקשישים שאחוז ניכר מתוכה חי מתחת לקו העוני. הפשרה שהושגה פוגעת ברבים מן הקשישים שאינם מסוגלים לצאת לעבודה ומצבם לא ישתפר כתוצאה מהצעת החוק. ולכן בכוונתי להגיש הסתייגות להצעת החוק במליאת הכנסת כך שההצעה תכלול ותיטיב גם עם הקשישים היחידים המתקיימים מפנסיה”.

חברי הכנסת מרינה סולודקין וזאב אלקין: ”הצעת החוק באה לאפשר לאוכלוסייה מצומצמת של קשישים שרוצים ויכולים לעבוד, את האפשרות להגדיל במעט את הכנסותיה”.

מר רמסיס גרא, אגף המחקר, המוסד לביטוח לאומי דיווח לוועדה כי עלות הצעת החוק כ- 35 מיליון ₪ בשנה. הצעת החוק תיטיב בעיקר עם קבוצה של כ- 8,800 קשישים עובדים מקבלי השלמת הכנסה, שהכנסתם תגדל בכ- 300 ₪ בחודש. ועוד קבוצה של 2,800 איש מצטרפים חדשים למקבלי השלמת הכנסה, שלגביהם התוספת החודשית תהיה של כ- 150 ₪. מספר הזוגות הקשישים המתקיימים אך ורק מפנסיה ושהכנסתם תגדל כאמור מהצעת החוק – מספרם זניח.

מר משה בר סימן טוב, משרד האוצר: ”הסכמת הממשלה נובעת מהכוונה לתת תמריצים בעיקר לקשישים היוצאים לעבודה”.

מועד התחילה של הצעת החוק 1/3/08.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן