Skip to main content

חדשות

פניות ציבור של עמותת ”בית חם” בנצרת עלית

קטגוריה: Access Israel News

הודעה לעיתונות מטעם ועדה לפניות הציבור

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבה בנושא פניות ציבור של עמותת ”יציאת אירופה החדשה” בנצרת עלית.

הוועדה התכנסה בעקבות בקשתה של ח”כ ליה שמטוב, תושבת נצרת עלית, אשר ציינה כי הרקע לתלונות מצוי ככל הנראה בשלילת זכאויות על ידי המוסד לביטוח לאומי, של קשישים הזכאים לעזרה של המטפל/ת הנוטלים חלק בפרויקט, בטענה כי הפרויקט מהווה תחליף ל”מוסד סיעודי” ומכאן שאלו אינם זקוקים לסיוע. לדבריה, ההצהרה כי הפרויקט הינו ”מוסד סיעודי” אינה נכונה וחסרת כל בסיס עובדתי, מינהלי. בנוסף, העמותה אינה יכולה לספק שירותי טיפול ולמעשה להחליף את תפקידו של המוסד לביטוח לאומי.

יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר, ציינה כי העמותה פועלת כ- 10 שנים ועושה עבודה של משרדי ממשלה אשר נכשלו בתפקידם בקליטת עלייה ועל כך, יש לברך על הפעילות של העמותה ולא לשים לה מקלות בגלגלים. לדבריה, בבית המשותף מתגוררים אנשים עריריים מבוגרים שמקבלים את הסיוע הדרוש להם מהעמותה. רובם עצמאיים המעוניינים להתגורר במסגרת זו ולא מעוניינים להתגורר בבית אבות.

הגב` אירנה ברמן, יו”ר עמותת ”יציאת אירופה החדשה” ציינה כי העמותה פועלת משנת 1998, הקשישים מתגוררים ב-7 בתים בנצרת עלית סך הכל 27 קשישים, הקשישים מקבלים שירותים מהעמותה ועזרה בכל מה שנחוץ להם לחייהם בארץ. לדבריה, הקשישים חתומים על חוזים עם בעלי הקוטג`ים. כל קשיש מתגורר בחדר לבד ובכל מקרה בכל בית לא יותר מ- 4-5 קשישים. לדבריה, האנשים עצמאיים, אך חלקם זקוקים לסיוע. הגב` ברמן ציינה כי לחלק מהקשישים המוסד לביטוח לאומי נותן סיוע ובחלק מהמקרים לא. לדבריה, הקשישים קיבלו מכתב שהם מתגוררים ב”מוסד סיעודי” ולפיכך לא זכאים לסיוע של מטפלת.
הגב` ברמן סיפרה על אישה בודדה, ניצולת שואה אשר עקב מצבה הבריאותי נתנו לה בשנת 2002 מטפלת צמודה. בשנת 2006 באופן פתאומי החליט המוסד לביטוח לאומי לבטל את עזרת המטפלת עקב זה שהיא כביכול מתגוררת במוסד סיעודי. אשה זו זקוקה לעזרה של המטפלת מספר פעמים בשבוע על מנת לעשות פעולות אשר עקב גילה הן קשות במיוחד כגון נשיאת תיקים או ניקיון בצורה יסודית.

הגב` אסתר רייס, ממינהל הגמלאות במוסד לביטוח לאומי ציינה בישיבה כי בחוק ביטוח סיעודי זכאי קשיש המתגורר בקהילה למטפלת וברגע שהקשיש מתגורר במוסד הוא אינו זכאי למטפלת.

הגב` זהבה וייזר, אחות ראשית בשירות לזקן, נציגת משרד הרווחה, ציינה כי העמותה פועלת ללא רשיון ועל מנת להמשיך לפעול, לאור הפסיקה שקיימת בנושא, היא חייבת להסדיר את הנושא של רשיון ”ניהול מעון” על מנת להמשיך לפעול. לדברי הגב` וייזר בביקורת אשר נעשתה על ידי משרד הבריאות בבתים לא נמצאה עילה לסגירת המקום ונמצא כי הקשישים מטופלים ונמצאים במצב טוב. לדבריה, החוק מחייב רשיון מעבר לשני זקנים המתגוררים יחדיו והמקום מתנהל ללא רשיון כבר 10 שנים.

בסיכום הישיבה יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר, הודיעה כי בכוונתה לפנות לשר הרווחה בבקשה להסדיר את המשך פעילותה של עמותת ”יציאת אירופה החדשה” בנצרת עלית.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן