Skip to main content

חדשות

פניות ציבור בנושא יישום חוק משק החשמל- תעריף סוציאלי, תאום בין המוסד לביטוח לאומי לבין חברת החשמל.

קטגוריה: Access Israel News

הודעה לעיתונות מטעם ועדה לפניות הציבור

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבה בנושא יישום חוק משק החשמל- תעריף סוציאלי, תאום בין המוסד לביטוח לאומי לבין חברת החשמל.

ב-27 במרץ 2007 התקבל תיקון לחוק משק החשמל. תיקון זה מבטיח הנחה בחשמל עבור קשישים המקבלים גמלת הבטחת הכנסה מטעם המוסד לביטוח לאומי.

בישיבת הוועדה שהתקיימה בנושא ב- 12 ביוני 2007, ביקשה ח”כ סופה לנדבר, יו”ר הוועדה מנציגי המוסד לביטוח לאומי ומנציגי חברת החשמל לפרסם, בשפות השונות, לכל הקשישים הזכאים להנות מהחוק את קיומו של החוק ומה עליהם לעשות על מנת לזכות בהנחה בחשבון החשמל שלהם.

בעקבות הישיבה, המוסד לביטוח לאומי שלח לכל הקשישים הזכאים להנחה בחשמל מכתבים לביתם לגבי החוק וכן הודעה על זכותם להתנגד להעברת מידע עליהם לחברת החשמל.

הוועדה לפניות הציבור התכנסה היום בעקבות עשרות פניות שהגיעו לוועדה של אזרחים שאינם נהנים מחוק משק החשמל אף על פי שהם זכאים לו. הפונים התלוננו שהמוסד לביטוח לאומי שלח להם מכתב שבו נאמר להם שאם הם אינם מעוניינים שפרטיהם יועברו לחברת החשמל עליהם לטלפן ולהודיע, אולם במכתב לא צוין שברגע שהקשיש מתקשר הוא מוותר על ההנחה בחשמל.
בעיה נוספת שעולה מהפניות הרבות היא של אזרחים שהמונה רשום על שם בן הזוג שלא מקבל השלמת הכנסה ולכן הזוג לא זכאי להנחה, או שהמונה רשום על שם בן הזוג שנמצא במוסד ואשתו שמתגוררת בדירה לא זכאית להנחה ולא מיידעים את בני הזוג שיש להחליף את שם בעל המונה על מנת להנות מהחוק.

לדברי, יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר הבירוקרטיה הקיימת היום בלתי נסבלת, הקשישים לא הבינו את המשמעות שבכך שהם מבקשים לשמור על סודיות הם מבטלים את זכותם להנחה וכי אין תיאום בין חברת החשמל למוסד לביטוח לאומי ומי שסובל מכך אלו הם הקשישים.
לדבריה, הקשישים מתקשרים בתום לב לביטוח הלאומי ובביטוח הלאומי לא מסבירים להם את משמעות הדבר. ח”כ לנדבר ציינה שהיא צפתה את הבעיה כבר כאשר נחקק החוק, אנשים מפחדים לוותר על זכותם לסודיות, אזרחים אלו אינם מבינים שברגע שהם מתקשרים למוסד לביטוח לאומי הם בעצם מוותרים על זכאותם להנות מהחוק. לדברי ח”כ לנדבר, אף על פי שבמוסד לביטוח לאומי ככל הנראה מבינים שהדבר נעשה בתום לב, הם אינם מעבירים את פרטי הפונה לחברת החשמל ולכן הפונה הזכאי להנות מהחוק לא נהנה ממנו. לדבריה, יש להסביר לאוכלוסייה זאת את הדברים בשפתם ובסבלנות.

הגב` מרית לביא, מנהלת תחום תאום ובקרה במוסד לביטוח לאומי, ציינה כי הם מודעים לנושא ועובדים קשה על מנת לצמצם את התופעה. לדבריה, יש אפילו מספר אנשים שקיבלו את ההנחה ובגלל שהם התקשרו למוסד לביטוח לאומי הם הפסיקו לקבל את ההנחה.
הגב` לביא ציינה שהמוסד לביטוח לאומי שלח מכתב נוסף לקשישים אלו שבו נכתב באופן ברור שאם הם אינם מסכימים להעביר את פרטיהם לחברת החשמל הם למעשה מוותרים על זכותם להנחה. לדבריה, היות ומדובר באוכלוסייה ניידת, קשישים שאינם טורחים לעדכן את כתובתם במשרד הפנים ובמוסד לביטוח לאומי, הם מתקשים להגיע לכל אותם קשישים.

מר ישראל מובשוביץ, מנהל אגף השיווק בחברת החשמל, ציין כי חברת החשמל ערכה בדיקה וכל מי שזכאי להנחה על פי הקובץ של המוסד לביטוח לאומי אך הוא לא מקבל את ההנחה בפועל, נשלח אליו מכתב בו הוא התבקש ליצור עימם קשר על מנת לקבל את ההנחה. בדיקתם העלתה שמדובר בכ- 10,000 קשישים, בעקבות המכתב הצליחה חברת החשמל לצמצם את הרשימה לכ- 50,000 קשישים. לדבריו, 50,000 מכתבים חזרו לחברת החשמל, כיוון שכתובתם אינה מעודכנת ובחברת החשמל אינם יודעים כיצד לאתר אותם. לדבריו, הלקוחות אינם מעדכנים את הכתובות ולכן קשה להגיע אליהם.
מר מובשוביץ ציין כי מדובר היה בהוצאה כספית אדירה, הרבה יותר ממה שעולה לחברת החשמל לתגמל את הלקוחות, אך חברת החשמל עושה זאת ברצון ומתוך שאיפה לעבוד על פי החוק. לדבריו, הם מוכנים לנסות ולשלוח את המכתבים פעם נוספת אבל הם אינם מאמינים שבכך תפתר הבעיה.

יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר ביקשה מהמוסד לביטוח לאומי ומחברת החשמל לאתר בדחיפות את כל 50,000 הקשישים הזכאים להנחה ולדאוג שיקבלו את ההטבות המגיעות להם.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן