Skip to main content

חדשות

פניות ציבור לגבי ביצוע בדיקות סינון שמיעה ליילודים בבתי חולים

קטגוריה: Access Israel News

פניות ציבור לגבי ביצוע בדיקות ”סינון שמיעה” ליילודים בבתי החולים.
-הישיבה התקיימה במסגרת יום השמיעה הארצי-
הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבת ועדה בנושא ”פניות ציבור לגבי ביצוע בדיקות ”סינון שמיעה” ליילודים בבתי החולים במסגרת יום השמיעה הארצי.
יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, ציין כי החליט לקיים את הישיבה בעקבות מידע שהגיע לוועדה ממנו עולה כי כיום בדיקת ”סינון שמיעה” נעשית רק במספר בתי חולים בארץ, בעיקר באזור המרכז, בירושלים ובבית חולים סורוקה שבבאר שבע כאשר בצפון הארץ לא מתקיימת הבדיקה כלל.
ח”כ מקלב שיבח את כל הפעילות שנעשת בנדון יחד עם זאת ציין כי חשוב לפעול על מנת לאתר כמה שיותר מוקדם את הבעיה היות ויש לכך השלכות כספיות ובריאותיות.
לדבריו, צריך להגביר את מודעות ציבור ההורים בדבר חשיבות ביצוע הבדיקה מוקדם ככל האפשר ואת חשיבות שיתוף הפעולה עם הגורמים המקצועיים לאחר אתור הבעיה אצל הילד.
ח”כ רחל אדטו, סמנכ”לית בית חולים שערי צדק, לשעבר, ציינה כי מתוקף תפקידה הקודם הוכנסו בדיקות ”סינון שמיעה” לכל היילודים בבית החולים שערי צדק. לדבריה, הבדיקה לא יקרה ומשמעותה חשובה ביותר. כמו כן הודיעה ח”כ אדטו כי הגישה הצ”ח שמחייבת את ביצוע בדיקות ”סינון השמיעה” אצל יילודים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. לדבריה, בתי חולים שלא מבצעים את הבדיקה כיום עלולים להיות חשופים לתביעה משפטית. ח”כ אדטו ביקשה לדעת מי אחראי על ביצוע הבדיקות, האם בתי החולים או משרד הבריאות?
לדברי ח”כ עפו אגבאריה, בדיקת ”סינון שמיעה” לא נגישה לכלל האוכלוסייה. לדבריו, באזור ”קלנסואה” ו”עין מאהל” בנצרת קיימת בעיה חמורה ביותר בנושא. ח”כ אגבאריה פנה למשרד הבריאות בבקשה לדאוג לכך שהבדיקה תהיה נגישה לכל היולדות בכל הארץ ולאו דווקא במרכז, כפי שקיים היום.
ח”כ, הרב חיים אמסלם, ציין כי יש להגביר את המודעות אצל ההורים בדבר חשיבות בדיקת ”סינון שמיעה”. לדבריו, הבדיקה נעשית לטובת הילד ולכן החיסיון הרפואי איננו רלוונטי.
עוד ציין ח”כ אמסלם כי אין לשנות את המדיניות בנושא בגלל אי שיתוף פעולה של מיעוט קטן באוכלוסיה.
ד”ר מיקי דור, ראש שירותי רפואה, מ”מ ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, הודיע כי רק בבית החולים הממשלתיים ”שיבא” וב”אסף הרופא” מתבצעת בדיקת ”סינון השמיעה”.
לדבריו, נוכח חשיבות הדברים, משרד הבריאות רואה לנכון להוסיף את בדיקות ”סינון השמיעה” לבדיקות הסינון המבוצעות בכלל היילודים בישראל בטרם שחרורם מבית החולים. לצורך קידום הנושא, הודיע כי קיים סיכום תקציבי לנושא בין משרד הבריאות למשרד האוצר . ד”ר דור ציין כי על-פי נתוני משרד הבריאות עלות בדיקה אחת של ”סינון שמיעה” היא 42 ש”ח. משנת 2006 נולדים מדי שנה כ-150,000 תינוקות חיים בישראל, ומכאן שהעלות השנתית מגיעה לכ-6.3 מיליון ש”ח. לדבריו, לצורך הכנסת הבדיקה בכל בתי החולים בישראל המשרד פועל לקידום שינוי בחוק של תעריף אשפוז יולדות, כך שיכלול עלות ביצוע בדיקת ”סינון שמיעה”.
ד”ר דור ציין כי מאחר ולקות שמיעה אינה נכללת במצבים או במחלות שחלה עליהם חובת דיווח אין בידי משרד הבריאות מידע מדויק לגבי ילדים עם לקות שמיעה וזאת בטענה של סודיות רפואית.
ד”ר שרה זנדברג, מפקחת ארצית על ליקויי שמיעה, במשרד החינוך, התרבות והספורט, ציינה כי ככל שיש שירותים באזור כך יש קשר גדול יותר לאיתור לקויות שמיעה. בצפון ובדרום הארץ הילדים מאותרים בסביבות גיל שנתיים שזה גיל מאוד מאוחר. ”בגיל לידה ובטרם כניסה לכיתה א` , זהו שלב קריטי בחיי הילדים שיש לבצע בדיקות שמיעה”, אמרה.
ד”ר זנדברג דרשה ממשרד הבריאות לבצע בדיקות שמיעה לכל המועמדים לכיתה א`, באותה מתכונת כפי שמתבצעות כיום בדיקת הראיה לכל המועמדים לכיתה א` וזאת על מנת לאתר ליקויי שמיעה שמתפתחים בגיל מאוחר יותר אצל ילדים.
עוד ציינה כי שמיעה תקינה חיונית להתפתחות השפה והדיבור של הילד וכן להתפתחותו הרגשית והחברתית. לדבריה, איתור מוקדם של ליקוי שמיעה ושיקום מתאים יאפשר בהמשך, שילוב של מספר רב יותר של ילדים במסגרות חינוכיות רגילות.
ד”ר זנדברג ציינה כי שעת חינוך מיוחד גבוהה ב- 400 ₪ מאשר שעת חינוך בחינוך הרגיל.
כמו כן ציינה כי צריך לשתף פעולה עם גורמי המקצוע על מנת לבצע הסברה והתאמת תוכנית לכל שכבות האוכלוסייה ולכל המגזרים.
הגב` תלמה הרצנו, קלינאית תקשורת במשרד הבריאות , ציינה כי ישראל נחשבת מבין המדינות שבהם מאותרים ילדים עם לקויות שמיעה בגיל מוקדם יחסית. כיום מאותרים ילדים בגיל 9 חודשים והשאיפה להגיע לאיתור מוקדם בגיל 6 חודשים.
לדבריה, לקות שמיעה זו לא מחלה שמחייבת דיווח מפאת צנעת הפרט, כמו כן לא כל ההורים מגיעים למקומות השיקום. ”הבעיה העיקרית בנושא זה שתוף פעולה מצד ההורים גם אם מתגלה בבדיקת הסינון בעיה כלשהי חשוב מאוד שלהורים תהיה מודעות ושישתפו פעולה ביתר הבדיקות לאיתור הבעיה”, אמרה.
מר אנואר חילף, רפרנט בריאות באגף תקציבים במשרד האוצר, ציין כי הנושא התקציבי סוכם בין משרד הבריאות למשרד האוצר לשנת העבודה 2010, במסגרתו תוקצה תוספת של 6.5 מיליון ש”ח לתקציב משרד הבריאות עבור קיום בדיקות אלו בכל היילודים.
ד”ר דפנה אבן רוט, קלינאית תקשורת במכון שמיעה ודיבור של המרכז הרפואי ע”ש שיבא תל השומר, ציינה כי בבית החולים ”תל השומר” קיים פרויקט סינון שמיעה כבר 12 שנה והבדיקה מוצעת לכל יולדת בחינם. עוד ציינה כי כל יולדת משוחררת מבית החולים עם מידע על ביצוע הבדיקה ותוצאותיה.
הגב` טובה ארצי, קלינאית תקשורת ארצית בשירותי בריאות כללית, ציינה כי ”קופת חולים כללית” ביצעה בשנת 2001 פרויקט בדיקת ”סינון שמיעה” חינם לכל היולדות בבתי החולים ”מאיר”, ”בלינסון” ו”קפלן”. לדבריה 93% מהיולדות הסכימו וביצעו את הבדיקה אולם ברגע שנתגלתה הבעיה וההורים נדרשו להמשך טיפול לא היה שיתוף פעולה מצדם.
גב` גלית כספי כהן, מנכ”לית ”מיח”א”, ציינה כי במיח”א מטפלים בילדים עד גיל 6. לדבריה, מניסיונה רוב הילדים שאותרו מוקדם (בגיל 7 חודשים) הצליחו להשתלב במערכות חינוך רגילות.
היות ולא מתבצעות בדיקות סינון שמיעה בצפון, לכאורה, לא נולדים תינוקות חרשים אך המצב הוא לא כך. לדבריה בתל-אביב מגיעים למיח”א בגיל 6-7 חודשים ובטבריה מגיעים למיח”א בגיל 21 חודש- ”המדינה מתייחסת לפריפריה לא כפי שהיא מתייחסת למרכז”, אמרה.
נציגי הארגונים ”שמעיה” ו”שמע” ציינו את חשיבות המודעות מצד הורים לשיתוף פעולה. לדברי קלינאיות התקשורת שנכחו בישיבה, ככל שהירידה בשמיעה חמורה יותר, כך היא תאותר מוקדם יותר.
בסיכום הישיבה, יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, ציין כי משרד הבריאות הודיע כי החל מה-1 בינואר 2010, כל יולדת תהיה זכאית לביצוע הבדיקה בכל בית חולים בארץ.
 לפיכך בכוונתו לפנות למשרד הבריאות בבקשה :
– לדאוג להיערך בצורה נכונה לקראת שנת 2010, כאשר הבדיקה תתבצע בכל בתי החולים. לעשות את כל הנדרש על מנת שהבדיקה תבוצע בסטנדרטים מקצועיים ואדמיניסטרטיביים , ויהיה מעקב וטיפול מקצועי אחר תוצאות הבדיקות.
– לדאוג שעוד במהלך שנת 2009, יבוצעו בדיקות סינון שמיעה בכל בתי החולים בארץ. שתהיה אפשרות לביצוע גם אם זה כרוך בתשלום סמלי מצד היולדות. בעיקר הדגש הוא על אזורי הפריפריה שכיום לא מתבצעות שם בדיקות כלל.
– להגביר את המודעות בציבור לנושא על ידי הסברה מקיפה, לבצע פרסום בבתי החולים לגבי חשיבות הבדיקה.
– לדאוג לתלות שילוט בטיפות חלב לגבי ביצוע הבדיקה בבתי החולים וחשיבותה.
– לחייב בתי חולים לדווח על כל גילוי של לקות שמיעה לילודים למשרד הבריאות על מנת שיהיו למשרד הבריאות נתונים מעודכנים.
 בכוונתו לפנות לשרי החינוך והבריאות בבקשה לבדוק אפשרות לבצע בדיקות שמיעה בטרם כניסה לכיתה א` לכל המועמדים, כפי שמתבצעת כיום בדיקת הראיה.
 בכוונתו לערוך ישיבת מעקב בנושא לפני ינואר 2010 , על מנת לבדוק היערכות בתי חולים לביצוע בדיקות ”סינון השמיעה” בתחומן לכל היולדות.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן