Skip to main content

חדשות

פניות ציבור בנושא גביית כספים בגנים לאומיים ובחופים

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבת ועדה בנושא פניות ציבור בנושא גביית כספים בגנים לאומיים ובחופים. הישיבה התקיימה בעקבות פנייתו של ח”כ שלמה מולה אל יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, בבקשה לקיים ישיבה בנושא.

יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב ציין כי מטרת הישיבה לקבוע קבוצות באוכלוסייה שיקבלו הנחות, לא פטור מתשלום, בכניסה לאתרי רשות הטבע והגנים לאומיים.
לדברי ח”כ מקלב, כיום אין הוראות המחייבות את הרשויות המקומיות ואת רשות הטבע והגנים לתת הנחות לקבוצות מסוימות באוכלוסיה.
ח”כ מקלב ציין כי הכניסה לאתרים רבים כרוכה בתשלום. לדבריו, אין מדובר בתעריפים סמליים אלא בתעריפים גבוהים יחסית לכלל האוכלוסייה. לפיכך, יש להעניק הנחות לקבוצות באוכלוסייה כגון, נכים ובעלי לקויות, גיל הזהב, עולים, משפחות ברוכות ילדים וכו`. גם במקומות שבעבר היו פתוחים לקהל הרחב, החליטו לגבות בהם דמי כניסה. במצב הכלכלי הקשה, בפערים החברתיים שקיימים בחברה הישראלית, הפארקים וחלק מחופי הרחצה לא זמינים לכלל האוכלוסייה ובעיקר לשכבות הסוציואקונומית החלשות, בגלל עלויות הכניסה שנגבים באתרים אלה. עוד ציין ח”כ מקלב כי הביקור באתרים ובחופי רחצה, מהווה עבור אוכלוסיות רבות בילוי יחיד שהן יכולות להרשות לעצמן. עבור חלק מהמבקרים, בילוי זה משפר את מצבם הפיזי והנפשי.

ח”כ שלמה מולה, ציין כי נקודת המוצא בדיון לא לפגוע באתרים ובהכנסותיהם מהביקורים. חשוב מאוד שהאתרים יהיו יפים ונקיים. עלות אחזקתם עולה כסף. ”אין בכוונתנו לאפשר כניסה בחינם לכולם. בכוונתנו לאפשר לאוכלוסיות חלשות כמו עולים חדשים ונכים גם לבקר במקומות כאלה. במצב הנוכחי האתרים נגישים כיום לאוכלוסיות שיש להן אמצעים. כמו כן תמוה בעיני כיצד אגרות הכניסה לאתרי רשות הטבע והגנים נקבעות על ידי השר להגנת הסביבה, בהתייעצות עם שר האוצר, מבלי צורך אישור הכנסת ובעצם אין כלל פיקוח פרלמנטארי לתקנות אלה.

ח”כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ ציינה כי לא ברור כלל מדוע רשות הטבע והגנים מבדילה בין נכים. נכי צה”ל ונכי נרדפי הנאצים זוכים להנחה ונכי תאונות דרכים לא? נכה הוא נכה ומבחינת רשות הטבע והגנים לא משנות הנסיבות. לדבריה צריכות להיקבע אוכלוסיות שמהן לא יגבה תשלום כלל בכניסה לאתרים אלה. המטרה לחשוף את האתרים האלה לאוכלוסיות רבות ככל האפשר ובעיקר לעולים חדשים, שמעוניינים להכיר את הארץ.
ח”כ שמאלוב ברקוביץ התנגדה גם לאפשרות שקיימת לרשויות מקומיות לגבות כסף בכניסה לחופים המוכרזים וכן לגבות כספים על חניה. ”במדינה שלנו הכל עולה כסף, גם מה שלא עלה בעבר, עולה עכשיו הרבה מאוד”, ציינה ח”כ שמאלוב ברקוביץ.

עו”ד שרה שלום, יועצת משפטית לרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים ציינה כי הרשות מנהלת 25% מקרקעות המדינה. הרשות גובה אגרות כניסה בחלק קטן ביותר מהן והרבה אתרים פתוחים לכלל האוכלוסייה.
לדבריה ברשות היו מעוניינים שכל האתרים יהיו פתוחים לכולם. אך הרשות נדרשת להשקיע הרבה מאוד כספים בפיתוח, בטיחות, בטחון וכו`. באתרים ניתנת רמת שירות גבוהה מאוד למבקרים. חצי מתקציב הרשות ממומן מהכנסות מהכניסות לאתרים. במידה ויחליטו לפטור אוכלוסיות מתשלום, יש לחשוב ולציין מי ישלם את ההפרשים. לדבריה בכ-63 אתרים נגבים דמי כניסה. ”המדיניות של הרשות בשנים האחרונות היא צמצום פטורים ולא הרחבתם” ציינה עו”ד שלום.
לדבריה, נכי צה”ל ואזרחים ותיקים מקבלים הנחה בגובה 50%.


גב` מיכל ריבלין, ראש אגף פניות ציבור במשרד להגנת הסביבה ציינה כי מבחינת המשרד היו שמחים שכולם יכנסו בחינם לכל האתרים. אך מגבלות התקציב מחייבות לגבות דמי כניסה.
לדבריה נכון להיום, בהסתמך על תקציב המשרד הדל, השר אינו רואה כל דרך לתת הנחות ופטורים לאוכלוסיות נוספות באוכלוסיה. לדבריה, החל משנת 2010 משפחות נפגעי פעולות איבה יזכו להנחה כפי שזוכים לה נכי צה”ל בכניסה לאתרים.

מר רם ליסטמן, סגן סמנכ”ל בכיר איכות שירות ותקינה במשרד התיירות ציין כי המשרד מתנגד לגבייה שמתבצעת באתרים אלה. הדבר פוגע בתיירות חוץ ובתיירות פנים. לא כל התיירים עשירים, לדוגמא הצליינים. דמי כניסה שנגבים בארץ גבוהים מאוד, דבר שמונע ממשפחות רבות ומתיירים להיכנס אליהם.

מר משה שלר, מנהל קהילה ויער בקרן קיימת לישראל ציין כי אתרי הקרן הקיימת פתוחים למבקרים 24 שעות ביממה. ללא צורך בתשלום דמי כניסה.

מר יוסי אלבז, מ”מ למפקח רחצה ארצי במשרד הפנים, ציין כי במרץ 2008 הוענקו אישורים ל-7 רשויות מקומיות לגבות דמי כניסה בחופים מוכרזים. האישור ניתן ל-3 שנים. כיום הגבייה מותרת במועצה אזורית מטה אשר (חוף אכזיב, חוף שבי ציון), בעיריית נהריה (חוף גלי גליל), בעיריית עכו (חוף ארגמן), במועצה אזורית חוף כרמל (חוף דור), בעיריית תל-אביב יפו (חוף הצוק), במועצה אזורית גן רווה (חוף פלמחים) ובמועצה אזורית חוף אשקלון (חוף ניצנים וחוף זיקים).
לדבריו, מספר רשויות נוספות ביקשו אישורים לגבייה אך לא קבלו אישור לכך. מר אלבז ציין כי לקראת חידוש ההיתרים, יעלו את סוגיית אוכלוסיית הנכים.

הגב` הגר אוחיון מאדם טבע ודין ציינה כי ברשויות המקומיות שלא קבלו היתר לגבות דמי כניסה לחופים, עקפו את הוראות החוק בדרך של גבית תשלום על חניה בחוף, מבלי שאף אחד יודע מי התיר זאת.
גב` אוחיון ציינה כי לפי החלטת בג”צ, חופי הרחצה צריכים להיות פתוחים ונגישים לכולם.

מר פיני קבלו, סמנכ”ל השלטון המקומי, ציין כי שר הפנים אפשר ל-7 רשויות מקומיות, לגבות דמי כניסה לחופים מוכרזים. בהוראות המחייבות את הרשויות המקומיות אין כל חובה להעניק הנחות לאנשים עם מוגבלות. מר קבלו ציין כי יעלה בפני הרשויות המקומיות את חשיבות מתן הנחות לאוכלוסיות החלשות ולאוכלוסיות הנכים, בבואן לחופי הרחצה.

בסיכום הישיבה יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב:

1. ציין כי המשרד להגנת הסביבה צריך להיות ער לעובדה שהאוצרות הלאומיים של ישראל צריכים להיות נגישים לכלל האוכלוסייה לפיכך בכוונתו לפנות לשר להגנת הסביבה בבקשה לשקול להגדיל את אוכלוסיית המבקרים שייהנו מהנחות בכניסה לאתרי הטבע והגנים הלאומיים.

2. ציין כי בכוונתו לפנות למנכ”לית המוסד לביטוח לאומי בבקשה לשתף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה בבקשה לבדוק אפשרות להשתתף בפרויקט מימון הנחות לאוכלוסיות הנכים של המוסד באמצעות הקרן למפעלים מיוחדים של המוסד לביטוח לאומי.

3. ציין כי יש לפקח ולסדר את כל נושא דמי החנייה שגובות הרשויות המקומיות באיזור החופים. ח”כ מקלב הודיע כי בכוונתו לפנות לשר הפנים בבקשה להתחשב בחובת הרשויות המקומיות למתן הנחות לאוכלוסיות המוגבלים בבואו לאשר את גביית דמי הכניסה והחניות באיזור חופי הרחצה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן