Skip to main content

חדשות

אושר לקריאה ראשונה הצע"ח שתפטור עמותות ממס על ייבוא מוצרים מחו"ל

קטגוריה: Access Israel News

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: עלינו לסייע ככל הניתן לעמותות 

ועדת הכספים אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שפוטרת עמותות מתשלום מס על ייבוא מוצרים מחו"ל. מציע החוק חבר הכנסת אברהם מיכאלי אמר כי המדינה גובה מס על סחורות המיובאות לארץ אך בין הסחורות המיובאות החייבות במס, נמצאות גם סחורות שמגיעות כתרומה לעמותות שונות שמסייעות לאזרחים.  מיכאלי אמר כי במצב הכלכלי העולמי מנסים בעמותות השונות לגייס תרומות אך רבים בחו"ל מעדיפים לשלוח ישירות מצרכים שונים לנזקקים, נעליים וכדו'  אך המדינה גובה על הסחורה הזאת מס.  

"הצעת החוק פוטרת את העמותות מתשלום מס על סחורות אלו המיובאות מחו"ל, אך עם זאת נצטרך לפעול על מנת שלא ישתמשו בהטבה זו לעמותות, לצרכי מסחר ע"י שיטות שונות".  מיכאלי ציין כי פנתה אליו עמותה שמסייעת לכבדי שמיעה אשר קיבלו תרומה מחו"ל מכשירים רפואיים מיוחדים  "שחרור המכשירים האלו מהמכס לטובת כבדי השמיעה תעלה לעמותה 40,000 ₪, זה לא הגיוני". אמר. 

ד"ר ירון סוקולוב ממנהיגות אזרחית אמר כי "התרומות שהיו לארגונים אשר היקפן כעשרה מיליארד שקלים שהגיעו בכסף במזומן, לא יבואו שוב בשנים הקרובות בגלל המשבר הכלכלי, הדרך החלופית לקבל עזרה היא ע"י מוצרים שיגיעו לארץ לטובת העמותות.  גם במלחמות שהיו בישראל וגם כיום רואים זאת באסון בהאיטי שולחים מוצרים מכל העולם, במקרים רבים הם נתקעים במכס כי נדרשים לשלם מס, אין ספק שצריך שתהיה אכיפה ובקרה,  אך צריך לפתוח את האפשרות ולקבוע את הכללים". 

ח"כ שי חרמש אמר כי החוק הוא חסר בקרה ואין דרך לפקח על הסחורות שנכנסות בקונטיינרים סגורים, "החוק הזה יהיה ברז פתוח בלי שליטה, החוק יגרום לפרצה חמורה ולסכנה בתחום המיסוי על הייבוא". 

סמנכ"ל רשות המיסים בועז סופר אמר כי ישנם מספר קריטריונים שאם ייכנסו לחוק, רשות המיסים תתמוך בו "התנאי הראשון הוא שהמוצרים המיובאים יהיו רק ע"י העמותה עצמה ולא יגיע לארץ דרך יבואנים שונים, כמו"כ יש לקבוע שהחוק יחול רק על ציוד רפואי, ציוד לנכים, הלבשה והנעלה מאחר ואלו רוב התחומים הנוגעים לעמותות. כמו"כ הפטור ממס יהיה רק עד ארבעה משלוחים בשנה שהערך הכולל של התרומות יהיה עד 2 מיליון ₪. "אנו חוששים מזליגה לפן המסחרי ולכן נקבעו הקריטריונים הללו,  כאשר התנאי הנוסף וטבעי הוא שהעמותה מתנהלת לפחות שלוש שנים כראוי ובניהול תקין". 

יו"ר הועדה ח"כ הרב משה גפני ביקש מרשות המיסים לשקול הקמת ועדה למקרים חריגים, בהם יהיה צורך בייבוא מוצרים כתרומות שהן מעל 2 מיליון ₪, אך אמר כי התנאים של רשות המיסים הגיוניים לחלוטין כדי למנוע שימוש בחוק לצרכי מסחר, "המדינה הסירה את אחריותה מהעמותות ועלינו לעשות הכול לסייע להם, אחד הכלים הוא באמצעות החוק החשוב הזה, ונפעל לקדם יוזמות נוספות לטובתם".

בתום הדיון, אישרו חברי הוועדה ברוב קולות, את החוק לקריאה ראשונה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן