Skip to main content

חדשות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק נאום להסדרת העיסוק במקצועות הבריאות.

קטגוריה: Access Israel News

הצעת החוק אושרה בקריאה הראשונה בכנסת ה-17, והוחל עליה דין רציפות בכנסת ה-18. את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת אריה אלדד, אחמד טיבי, וחיים אמסלם. 

הצעת החוק מתקנת את חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, שנחקק בכנסת ה-17 והסדיר את העיסוק במקצועות:  ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפול בהפרעות בתקשורת וכן תזונה ודיאטנות. 

החוק מסדיר מקצועות בריאות נוספים, שהעיסוק בהם טרם הוסדר עד היום: קרימינולוגיה קלינית, פודיאטריה, פודיאטריה ניתוחית וכירופרקטיקה, כדי להבטיח את הרמה המקצועית ההולמת של העוסקים בהם ולהגן על בריאות הציבור מפני אנשים שעוסקים במקצוע ואינם בעלי ההשכלה וההכשרה המתאימים לכך. 

החוק קובע מוצע את תנאי הכשירות שבהתקיימם יהיה אדם זכאי לקבל תעודה בכל אחד ממקצועות בריאות אלה וכן לקבוע הוראות מעבר לעוסקים במקצועות אלה ערב תחילת החוק. 

כמו כן, החוק עורך מספר תיקונים והתאמות בחוק. כך, מאחר וחלק ממקצועות הבריאות שמוצע להסדירם בהצעת חוק זו אינם נלמדים לתואר אקדמי במוסדות מוכרים להשכלה גבוהה בישראל, אלא רק במוסדות להשכלה גבוהה בחוץ לארץ. 

החוק אוסר על בעל תעודה במקצוע בריאות לכנות עצמו בתואר "דוקטור" אלא אם ציין את המקצוע שבו ניתן לו התואר בהתאם להוראות שקבע השר,  כדי למנוע מהציבור לטעות ולחשוב כי האדם המטפל בהם והמציג עצמו כדוקטור הוא רופא בעל תואר דוקטור ברפואה. 

עוד מתקן החוק את הוראות המעבר הקבועות בחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות התשס"ח-2008  לגבי המקצועות שכבר מוסדרים בו, דהיינו המרפאים בעיסוק, הפיזיותרפיסטים, קלינאי התקשורת והדיאטנים . בהתאם לנוסח החוק כיום, מי שעסק במקצועות אלו מעל לחמש שנים ערב תחילת החוק פטור מהבחינות הנדרשות לפי החוק. החוק קובע כי פטור זה יינתן לכל מי שבנוסף לדרישות האחרות לרבות בנושא הכשרה מקצועית, זכאי לתואר אקדמי מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה הנדרש לגבי אותו מקצוע בריאות לאחר שסיים את לימודיו עד ליום 30 בינואר 2009, או למי שסיים את לימודיו עד המועד האמור בחוץ לארץ או בשלוחה בארץ של מוסד אקדמי מחו"ל וזכאי לתואר אקדמי, ובלבד שעסק במקצוע הבריאות במשך שנה לפחות בחמש השנים שקדמו ליום 15 במרץ 2010 במקום שהאחראי או הממונה בו הוא בעל תעודת הכרה במעמד באותו מקצוע בריאות, דהיינו אדם בעל ניסיון רב בתחום. למי שיידרש לשנת עיסוק וטרם השלים אותה, תינתן אפשרות להשלימה עד ליום 30.1.2013, וכדי לאפשר לו לעסוק במקצוע חרף האיסור הקבוע בחוק, יתאפשר לתת לו לצורך כך תעודה זמנית במקצוע הבריאות. כמו כן, יהיה פטור מבחינות גם מי שלמד בחו"ל או בשלוחה של מוסד מחו"ל ועסק במקצוע הבריאות בישראל במשך חמש שנים לפחות ערב יום 30 בינואר 2009. הוראות מקבילות נקבעו לגבי פטור מבחינות בקרימינולוגיה קלינית לגבי מי שסיימו את לימודיהם עד ליום 30 בינואר 2009 וזכאים לתואר שני בקרימינולוגיה קלינית. בנוסף נקבעו הוראות מעבר נוספות למקצועות הבריאות האחרים שנוספו  בהצעת חוק זו.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן