Skip to main content

לראשונה בישראל: הצעת חוק דיור מוגן

קטגוריה: Access Israel News

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ (ליכוד) מקדמת הצעת חוק, עליה עמלו למעלה מ-10 שנים, להגן על זכויותיהם וכספיהם של דיירי הדיור המוגן. חברי הוועדה: "די להסכמי דיור מנצלים וחד צדדיים". 

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ (ליכוד), קיימה היום דיון בהצעות חוק הדיור המוגן, שהוגשו מהממשלה ומטעם קבוצת חברי כנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ: "הוועדה תשאף לתקן את חוק הדיור המוגן ובכך לעשות סוף לנושא פרוץ זה".

רקע: לעומת מעונות אחרים, כמו בתי אבות, אשר מוסדרים בחוק הפיקוח למעונות משנת 1965, הפעלת מתחמי הדיור המוגן, שצצו בשנים האחרונות כפטריות אחר הגשם, לא עוגנו בחוק כלשהו עד כה. על פי נתונים שנמסרו בוועדה, 15 אלף איש מתגוררים כיום בבתי דיור מוגן. בניין ממוצע בדיור המוגן מכיל 300 דיירים.

הביקוש הגובר למגורים בדיור מוגן, לצד פניות מרובות שנתקבלו מדיירים שהתלוננו על ניצול ותנאים מקפחים בהסכמי ההתקשרות עמם, תוך שימוש לא ראוי בכספים ששילמו, הביאו להכרה בצורך לקבוע בחקיקה הסדרים מיוחדים לעניין בתי דיור מוגן.

הוראות הצעת חוק הדיור המוגן (2010) כוללות, בין היתר, חובות ומגבלות על מפעילי בתי דיור מוגן, בהן חובת רישוי, חובות כלפי הדיירים, כולל הבטחת הכספים שישלמו הדיירים, איסור על הפעלת בית דיור מוגן ללא רישיון הפעלה, חוסר רישום פלילי של הבעלים, הוכחת יציבות כלכלית שלו, הכשרה וותק מתאימים.

כמו כן, הצעת החוק מחייבת נגישות לבעלי מוגבלויות במוסד, הבטחת השבת פיקדונות הדיירים, סדרת מעבר למחלקות סיעודיות, אספקה שוטפת של שירותי אחזקה, ניקיון, בריאות, תרבות ועוד, שמירה על כבודו ופרטיותו של הדייר, בדיקת שלומו אחת ליום לפחות, זכות עזיבה ללא קנס, בטוחות להשבת כספי פיקדונות של הדיירים, פינוי דייר רק בשל הפרה יסודית של הסכם / צו בית משפט / מצב רפואי מורכב, אפשרות לדייר לשכן בדירתו מטפל. 

ח"כ כץ אמר בפתח הדיון: "צוותים רבים טרחו, עבדו וקידמו את הצעת החוק למעלה מעשור. אנחנו בוועדה מחויבים לשמור על עשרות אלפי דיירי הבתים המוגנים, שיזכו לדיור הוגן עבור הכסף הרב שהשקיעו, ויהיו בטוחים שהפיקדונות שהפקידו נשמרם עבורם". 

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), מיוזמי הצעת החוק: "ההצעה באה לעשות סדר בתחום ההולך ומתפתח של הדיור המוגן. תוחלת החיים עולה, יותר ויותר קשישים נזקקים לשירות הזה. חסר לתחום הזה חוק שיעשה סדר ויכניס את כל המהלכים הארגוניים והכספיים לכתובים שאינם נתונים לפרשנות". 

פנחס קפלן, יו"ר עמותת דיירי הדיור המוגן: "כיום, מפעילי הדיור המוגן עושקים אותנו, הדיירים. הצעת החוק הזאת טובה לנו". 

עו"ד זאב וייס, יועץ משפטי לעמותת דיירי הדיור המוגן: "הדיירים צריכים סעד ופתרון לא ברמה העקרונית אלא בחייהם היומיומיים. זו תעשייה של 10 מיליארד שקל. בניגוד למוסדות אחרים כמו בנקים, כאן אין פיקוח. הדיירים "שבויים" של בעלי הבתים. אין להם הרבה אופציות, אין להם לאן ללכת, החוזה מגביל אותם. המודל ה"קלאסי", אשר נהוג כיום ברוב הבתים המוגנים – בכל שנה יורדים כ-3% אחוזים מהפיקדון שהפקיד הדייר בידי הבעלים, עד ששליש מהפיקדון נשחק. בסיכומו של דבר הבית מחויב להחזיר לדייר שני שליש מהפיקדון. אין פיקוח על מה שנעשה עם כספי הפיקדונות עד שהם מוחזרים". 

ח"כ אריה ביבי (קדימה): "יש חוזים בהם אחרי שלוש שנים הפיקדון נמחק לחלוטין. אם האדם הולך לעולמו אחרי שלוש שנים, לא תמיד הכסף מוחזר". 

אילן פלג, מתגורר בדיור מוגן: "הפיקדון שמבקשים מאיתנו הוא מיליון שקל לפחות, מחייבים את היורשים של הדיירים לשלם את המע"מ שבתי הדיור המוגן עצמם חייבים לשלם, זה עשרות אלפי שקלים". 

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (ליכוד), סיכם את הדיון ואמר: " אבקש מכל הצדדים להעביר לוועדה תוך 10 ימים את הערותיהם לגבי החוק. לאחר מכן תתכנס הוועדה שוב ותקדם את הצעת החוק, כך שתיטיב עם הדיירים הקשישים ותסייע להם".

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן