Skip to main content

חדשות

הוועדה לפניות הציבור: המדינה מונעת מניצולי השואה לממש סיוע כספי שאושר להם ע”י הממשלה

קטגוריה: Access Israel News

”אפילו אם ניצול אחד בלבד אינו מממש את הסיוע הכספי שמגיע לו, זה אומר שהמדינה אינה עושה די לסייע לניצולים, על אחת כמה וכמה כשמדובר במאות” כך יו”ר הוועדה לפניות הציבור, ח”כ אורי מקלב (יהדות התורה) היום ג`, 4.1.2011, בדיון על מנגנון העברת סיוע כספי לניצולי שואה באמצעות כרטיס חיוב מגנטי. מנגנון אותו הגדיר מקלב: ”פיילוט חדשני שמנסה המדינה, על גבם ועל כספם של ניצולי השואה”.
ב- 2007 החליטה הממשלה להעניק סיוע לניצולי שואה, שאינם זוכים לפיצוי כלשהו בארץ או בחו”ל (2,390 ניצולים). בשנים 2008-2009 פיצוי של 2,400₪ לשנה (200₪ בחודש) והחל מ-2010 פיצוי של 7,200₪ (600₪ לחודש). קושי משפטי בהעברת כספים ישירות לניצולים, (נחשב כקצבה ומחייבת חקיקה), הביא את הרשות לזכויות ניצולי השואה להעביר לידיהם סיוע בשווה-כסף, ע”י מכרז להפעלת סל שירותים עבורם. חברת `לאומי קארד` זכתה והנפיקה כרטיסי חיוב מגנטיים לרכישת שירותים ומוצרים ממגוון בתי עסק. אלא שמאות ניצולים אינם מממשים את הסיוע. עקב כך, ב- 2010 למעלה מ- 3 מיליון₪ במצטבר, לא נוצלו.
יו”ר הוועדה מקלב, שיזם הצעת חוק שתאפשר העברת כספים ישירה מהאוצר לניצולים ונדחתה ע”י ועדת שרים, טען שלא קיבל נימוקים לדחייה. לדבריו, הממשלה איננה מעוניינת לתת לכך ביטוי פומבי. מקלב: ”כנראה שבממשלה בונים על-כך שבדומה לזיכויים בחנויות, שאנשים לא מנצלים באופן מלא, כך יקרה גם לגבי כרטיסי החיוב. אין ספק שכשמעבירים את הכסף ישירות, הכסף יוצא ואינו שב לקופה”.
ח”כ זאב ביילסקי (קדימה), הציע לפתור את העניין בהוראת שעה עקב דחיפות העניין והיות הניצולים מעל לגיל 80. ביילסקי: ”בהחלטת הממשלה התכוונו לטוב אך טוב לא יצא”. במענה לנציגי הרשות לזכויות ניצולי השואה, שטענו שערכו סקר, לפיו, הרוב שבעי רצון מהכרטיס אמר: ”היה על הסוקרים לשאול שאלה אחת ויחידה: `אם היתה אפשרות לקבל את הכסף בחשבון בבנק או בכרטיס, מה היית מעדיף?` ואז 99% מהניצולים היו מעדיפים העברה לחשבון”. היו”ר מקלב, אמר שניכר היטב שחברת לאומי קארד עומדת מאחורי הסקר.
היועצת המשפטית של עמותת `כן לזקן`, אמרה שלא יהיה מנוס מחקיקה להגברת מימוש הזכאות. מנהלת פניות ציבור במשרד לענייני גמלאים, שרה זילברשטיין היפש, אמרה שגם אם החלטת הממשלה התקבלה בלית ברירה, יש ליצור שוויון במימוש הזכאות לכל הניצולים. מפקחת ארצית-ניצולי השואה במשרד הרווחה, תמי מרוז, ציינה ש”מדובר בקבוצה המקבלת את הקצבאות הנמוכות ביותר מבין כל הניצולים, למרות שעברו את כל תלאות השואה וגם אם מיעוט מהם לא מימשו את זכאותם זה המון”.
מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה, עפרה רוס, שהציגה את הסקר שנעשה בקרב הניצולים, טענה שהסדר כרטיס החיוב נעשה בהסכמת משרדי הרווחה והגמלאים וארגוני הניצולים. לדבריה, כספי ניצולים שנפטרו יועמדו לרשות יורשיהם. ח”כ ביילסקי הגיב באומרו: ”אולי נקצה את התקציב שלא נוצל לבניית מצבות לאותם ניצולים שלא מימשו את זכאותם”.
רוס דיווחה עוד, על-כך שב- 2011 מספר הזכאים עומד על כ- 2,200 לאחר פטירת כ- 190 מהם.
במהלך הדיון דובר בסחבת בטיפול בפניות ניצולים לרשות לזכויות ניצולי השואה, בנוגע לקצבאות חודשיות בגובה 2,000₪. מפניות שהגיעו לוועדה ולעמותת `כן לזקן`, עולה שבקשות רבות נענות אחרי למעלה משנה. לטענת עפרה רוס, הסיבה לעיכובים: חוסר במסמכים שמעבירים הניצולים לצורך בדיקת זכאותם.
יו”ר הוועדה מקלב, הורה לרוס, לזרז בדחיפות את הטיפול בפניות ולדווח על-כך לוועדה. עוד קרא להוסיף תשלום ריבית והצמדה לכספים שניתנו רטרואקטיבית ובאיחור. במקביל, הודיע שבכוונתו לקדם את הצעת החוק להעברה ישירה של תשלומים לחשבונות הבנק של הניצולים, חרף התנגדות הקואליציה. מקלב: ”אין לרשות זכות למנוע תהליך חקיקתי, שנועד להיטיב עם ניצולי השואה ולתת להם את המגיע להם, בייחוד אם לוקחים בחשבון את ממד הזמן הקריטי עבורם”.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן