Skip to main content

נגישות אל מוסדות איל"ן בקרית חיים

 

בית קסלר, מרכז הספורט של איל"ן ובית מרים הם מבנים נגישים וחשובים של איל"ן, אך הדרך מהם אל הכביש הראשי ולמרכז המסחרי הסמוך מאד לא נגישה לכיסאות גלגלים ולמתקשים בהליכה. יש סכנות בטיחותיות וצריך לקוות שלא מחכים לתאונה… החל מ- 2016 מנסים לשכנע את הרשויות להקים קו אוטובוס אל המתחם

 

 

קו אוטובוס למתחם

נכון לתחילת 2022 (ואין שינוי מאז הפעלת ה"מטרונית") תחנות האוטובוס הקרובות ביותר למתחם הן כדלקמן:

*. "מטרונית" וקווים 4, 14, 22, 22א', 24, 25, 26, 52, 143, 471 ליד פינת כביש 4 ושדרות יצחק בן צבי. לפחות 600 מטרים ממרכז הספורט והשיקום.

 

*. קווים 13, 26, 93א' בשדרות בן צבי בין אהרונוביץ ליצחק יציב לכיוון דרום-מזרח.  כ- 450 מטרים ממרכז הספורט והשיקום דרך שביל מקצר.

 

*. קווים 13, 26 בשדרות בן צבי בין משה שרת ליצחק יציב לכיוון צפון-מערב. כ- 580 מטרים ממרכז הספורט והשיקום דרך שביל מקצר.

 

 

בינואר 2016 יצאה פנייה של רכזת הנגישות של קק"ל למשרד התחבורה, חברי כנסת, נציבות השוויון ועוד בבקשה להוסיף תחנה ליד מרכז הספורט:

 

"אחי … נרשם למרכז הספורט באיל"ן שם הוצעו לו פעילויות שיקום המתאימות לנכותו.

יש לציין כי אחי נעזר בקביים להליכה, ומתקשה מאוד בניידות והליכה למרחק, …
בבדיקה עם אגד הבנו שקיימת תחבורה ציבורית … התחנה הקרובה ביותר … רחוקה מאוד ממרכז הספורט איל"ן,
וההליכה אף מסוכנת, אינה בטיחותית ולא מוארת בשעות החשיכה.
כברת דרך כזו, יכולה להימשך עבורו כחצי שעה ויותר במצבו, שלא לדבר על כך שהמקום מבודד ואם יזדקק לעזרה לא יהיה למי לפנות …
אנא בדיקתך ועזרתך לאפשרות הוספת תחנה נוספת עד המרכז, מציר הנסיעה הקיים היום. הדבר הינו חיוני לאין שיעור, ותמהה אני שעד היום לא היתה קיימת תחנה כזו המגיעה למרכז ספורט כאיל"ן המיועד לאנשים עם צרכים מיוחדים".
 
ראש תחום תחבורה ציבורית במשרד התחבורה הגיב תוך ימים ספורים בהוראה למרכזת בכירה שילוב מערכים תחבורתיים:
"…מבקש בדיקתך מול אגד להוספת תחנה כנדרש באם ניתן".
 

בסוף אפריל 2017 הגיע מכתב מדורית שמתאמנת בקביעות במרכז הספורט והשיקום של איל"ן בקרית חיים. דורית הסבירה שאחרי שחייה בבריכה, עם בגד ים רטוב וכבד, היא לא מסוגלת במצבה ללכת עד תחנת האוטובוס (מרחק של כקילומטר אחד). דורית נאלצת להשתמש במוניות וזה מכביד על התקציב שלה. היא הציעה קו אוטובוס בתדירות מסוימת או "שאטל" בין מרכז הספורט ותחנות האוטובוס.

 

כתבנו למשרד התחבורה, שאחראי על קביעת מהלכי קווי אוטובוס בישראל ותדירות הקווים. ב- 7.1.2018 הנושא עלה בתוכנית "יהיה בסדר" (גלי צה"ל) ומר דרור גנון, מנהל אגף בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, עלה לשידור מול המתלוננת דורית. מהשידור אפשר להבין שעד סוף מרץ 2018 יזיזו תחנות בשד' בן-צבי אל התחלת רחוב גורדוניה או השביל שמוזכר בדף זה. הזזת התחנה תשפר את המצב, אך תשאיר עדיין קטע הליכה של כמה מאות מטרים בדרכים לא נעימות (במיוחד בחושך ובגשם). לאור טענות שעלו בשידור ובהתכתבויות שלכאורה לא ניתן להכניס קו אוטובוס למתחם, כדאי להזכיר:

 

*. גם במצב הנוכחי של הכביש נכנסים למתחם אוטובוסים שמסיעים ספורטאים למשחקים, הופעות וטיולים.

 

*. הכיכר ליד הבריכה הטיפולית ובית מרים יכולה לשמש לסיבוב נוח של האוטובוס ואולי גם למיקום תחנה. המקום מתאים לשימוש כתחנה סופית / ראשונה של קו אוטובוס.

 

*. מאוחר יותר (2021) סימנו צד אחד של כביש הגישה ב"אדום לבן" כך שכניסת האוטובוסים תהיה עוד יותר קלה.

 

באמצע ינואר 2018 התפרסמה ידיעה ב"חדשות חיפה והצפון" לפיה תועבר תחנת אוטובוס לתוך מתחם איל"ן. רוב הכתבה עוסק בעמותת "שילה" שלדברי המנכ"לית שלה "אני שמחה וגאה שהייתה לנו הזכות להיות חלק מהוספת תחנת אוטובוס לתוך מרכז איל"ן". אין שם פירוט לו"ז, מספר הקו, תדירות וכו'. נכון לסוף 2021 ההבטחה לא התקיימה.

 

בספטמבר 2018 שלחנו תזכורות לנוגעים בדבר בעיריית חיפה ובמשרד התחבורה. ממלאת מקום ראש העיר הוציאה מיד הנחייה לבעלי תפקידים:

"נא להביא לועדה ולטפל בנושא ; נא עדכנו אותי".

 

צמרת העירייה התחלפה בסוף 2018…

 

בפברואר 2021 התקיים מפגש "שולחן עגול" בהשתתפות סגן ראש עיריית חיפה, חברת מועצה, בעלי תפקידים בעירייה, הנהלת איל"ן חיפה ומרכז הספורט ונציגי קבוצת הריקודים "הורה איל"ן חיפה" (שהגיעו גם כנציגי "נגישות ישראל צפון (נ.י.צ.)" ומדור התלונות של "נגישות ישראל"). נושא קו האוטובוס הוצג והובטח להמשיך לטפל בו מול "יפה נוף".

 

בתחילת מרץ 2021 הגיעה התשובה המאכזבת הבאה ממנהל תחום תחבורה ציבורית מחוז חיפה, משרד התחבורה:

"

מרכז איל"ן בקריית חיים נמצא ברחוב פנימי ללא מוצא "גורדוניה".

מבירור שנערך מול אגד, נמצא שרמת העבירות לאוטובוסים ברחוב היא בעייתית, ושאין פניה מתאימה מרחוב יצחק בן צבי.

כמו כן הסטת הקווים לרחוב בן צבי תפגע בתושבים רבים המעוניינים להגיע לביטוח לאומי באח"י אילת.

 

עיריית חיפה, בתאום עם משרד התחבורה, פועלת תקופה ארוכה בכדי לתכנן ולבצע תחנה ברחוב השיירה פינת בן צבי על מנת לקצר את מרחקי ההליכה.

התחנה המקודמת ממוקמת ליד שביל הולכי רגל המוביל ישירות למרכז איל"ן, ותקצר את מרחקי הליכה לכ- 300 מ' .

הקמת התחנה התעכבה בשל מחסור בתקציבי ביצוע, אך משרד התחבורה פועל מול עיריית חיפה לקידום הנושא.

"

אנחנו לא משלימים עם התשובה הזאת וממשיכים לפעול להכנסת קו אוטובוס למתחם.

 

ב- 4.5.2021 הנושא עלה שוב בתוכנית "יהיה בסדר" (גל"צ). שי, לקוי ראייה שמתאמן במרכז השיקום והספורט, תיאר את הקושי להגיע ברגל מתחנת האוטובוס למרכז הספורט. התשובות שהגיעו לא חידשו דבר, לצערנו. במהלך השידור עלה רעיון שהמיניבוסים של "תיק-תק אגד" ייכנסו למתחם לפי דרישה. צריך רק להזכיר שאזור הפעילות של השירות לא כולל את קרית חיים בעת כתיבת שורות אלה ויש אחוז זעיר של רכבים נגישים (זה לא נדון בתוכנית).

 

בסוף מאי 2021 מגיש מר מוטי בליצבלאו, חבר מועצת העיר חיפה, שאילתא לראש העיר בנושא קו האוטובוס. הוא גם הציע קו ספציפי שייכנס אל המתחם. עדכון ראשוני: "ראש העיר הטילה אחריות על אגד כמי שמסרבת להסיט מסלול אוטובוס דרך רחוב גורדניה בואך למתחם אילן". בכתבה של אדי גל ("ידיעות המפרץ") נמסר שתשובת העירייה היא שמשרד התחבורה לא מאפשר הכנסת תחבורה ציבורית לרחוב גורדוניה והפתרון יהיה בהקמת תחנה קרובה יותר בקצה שדרות השיירה. מר בליצבלאו מצוטט כמגדיר את התשובה כ"זלזול באנשים עם מוגבלויות".

 

בנובמבר 2021 התקיים ביקור של ראשת העיר ובעלי תפקידים אחרים במרכז השיקום והספורט במתחם "נווה איל"ן". באירוע הזה השתתפה גם מנהלת "נגישות ישראל צפון (נ.י.צ.)" שמנהלת בפועל גם את להקת הריקודים בכיסאות גלגלים "הורה איל"ן חיפה". היא העלתה את נושא קו האוטובוס וראשת העיר הבטיחה לטפל בזה.

 

בתחילת מרץ 2022 הגיעה שוב תשובה שלילית ממשרד התחבורה בטענה שהציר לא עביר לאוטובוסים. כפי שכבר נכתב לעיל, זה לא נכון ואוטובוסים גדולים (לטיולים והסעות) נכנסים ויוצאים ללא קושי. בתשובה הציעו שוב להקים תחנה בשדרות בן-צבי… בסוף מרץ 2022 מתפרסמת כתבה נרחבת של סמר עודה – כרנתינג'י באתר "חי-פה"  תחת הכותרת: "בעמותת "נגישות ישראל" דורשים קו אוטובוס ותחנת אוטובוס קרובה למרכז ספורט ושיקום איל"ן חיפה".

 

במאי 2022 מתקיימת במתחם פגישה בין הנהלת איל"ן חיפה (מנהלת, יו"ר הוועד המנהל וחבר הוועד המנהל), מנהל מרכז השיקום והספורט, סגנית מנהל המחלקה לבטיחות בדרכים בעיריית חיפה, מנהל הרשות לתחבורה בעיריית חיפה ונציג "נגישות ישראל" (גם חבר איל"ן). במהלך הסיור הוצג הצורך בכניסת קו אוטובוס למתחם לטובת דיירים, משתקמים, עובדים, בני משפחה, מלווים ומנויים. הובהר שוב שההחלטה הסופית תתקבל במשרד התחבורה. העירייה תפעל לקיום סיור נוסף במקום בהשתתפות הגורם המחליט במשרד התחבורה (מנהל תחום תחבורה ציבורית, מחוז חיפה).

 

בעיות נגישות אחרות בפירוט כרונולוגי

 

חלק מהדיירים של "בית קסלר" משתמשים בכיסא גלגלים ממונע שמאפשר להם להגיע ללא רכב למרכז המסחרי "ביג" בצומת קרית אתא. הדרך מבית קסלר ל"ביג" רצופה מכשולי נגישות שמאלצים את המשתמשים בכיסא גלגלים לנוע על הכביש. יש גם צורך לחצות את כביש חיפה-עכו (כביש 4, "ההסתדרות").

 

נעמה, מתנדבת של "נגישות ישראל צפון", הכינה ב- 2010 הצעה להנגשת הדרך וצילמה תמונות להמחשת הבעיה. חלק מהתמונות להלן הן מהמצלמה שלה.

בתמונה להלן (שצולמה ב- 2010) אפשר לראות את הכניסה למגרש החניה של בית קסלר. אין הנמכות מדרכה ומעברים נוחים, מי שלא רוצה לעשות את כל הדרך במגרש חניה ועל כביש צריך לבצע עיקוף גדול.

בית קסלר

בהמשך נראה את תחילת המסלול מהיציאה ממגרש החניה של בית קסלר. המשתמש בכיסא גלגלים ממונע שמופיע בתמונה משתחל בין רכב חונה (בניגוד לחוק, וכמעט תמיד חונים כך בשעות הפעילות) לבין רכב הסעה (בתנועה משמאל). יש מדרכה בצד ימין בלבד, אך לא ניתן לעלות עליה עם כיסא גלגלים בקטע הזה.

בית קסלר

בתמונה הבאה נראה את המשך המדרכה המוזנחת והצרה, עם מדרגה מסוכנת למגרש מימין (בעיקר בהמשך) ולכביש משמאל.

בית קסלר

התמונה הבאה מציגה קטע מהמשך המדרכה, צמוד לגדר של משטרת זבולון. בלילה יש תאורה סבירה על חלק מהכביש, אך לא על המדרכה.

 בית קסלר

במפגש עם רחוב בן-צבי יש הנמכת מדרכה, אך ברור שהיא לא תקנית כי סללו אותה לטובת עגלות אשפה… בהמשך רואים עמוד חשמל שמשאיר מעבר צר מאד לכיסאות גלגלים ממונעים ולקלנועיות.

בית קסלר

ועוד דוגמא להנמכות מדרכה לא תקניות:

בית קסלר

סביב משטרת זבולון (בן-צבי פינת ההסתדרות) התבצעו שיפוצים וביקשנו לוודא שיהיה מעבר בטוח גם במהלך השיפוץ וגם בסופו.

 


ב- 15.6.2010 התקיימה פגישה (כולל סיור) בבית קסלר בהשתתפות הנהלת בית קסלר ובעלי תפקידים בעירייה וב"נגישות ישראל". בעקבות הפגישה יצא סיכום מטעם אדריכלית הנוף של העירייה שמאשר את טענותינו ומבטיח מספר תיקונים ושיפורים. עיקרי הסיכום מובאים להלן:

בית קסלר והמטרונית

ב- 15.7.2010 כיבדה ועדת גיל"ן (גישה לנכים בעיריית חיפה) את בית קסלר בקיום הישיבה בתחומו בפעם הראשונה (כל הישיבות התקיימו עד אז בבניין העירייה). בישיבה דווח שחוות דעת של מהנדסי העירייה שביקרו במקום תועבר למינהל התפעול כולל המלצה לטפל בנושא בעדיפות גבוהה.

ב- 26.12.2010 נשלח מכתב מ"פניות הציבור" בעיריית חיפה למנהלת "נגישות ישראל" בצפון, לפיו "הוכנה תוכנית מפורטת להנגשת המדרכות באזור בית קסלר והוגשה בקשה לתקציב לפרוייקט זה, אשר תיבדק במסגרת תוכנית העבודה לשנת 2011… בכפוף לסדרי עדיפות עירוניים… התאורה תוקנה". אנחנו מקווים שלא ממתינים לתאונה (ח"ו) כדי לקדם את הפרויקט בסדר העדיפויות של העירייה.

 

ביולי 2011 המתנדבת שלנו מדווחת:

"בצד הדרומי של רח' בן צבי בצמוד לכניסה לתחנת זבולון נסללה מדרכה חדשה בצורה לא תקינה; למדרכה יש שיפוע לכיוון הכביש שיכול לגרום לכך שמשתמשים בכיסא גלגלים יפלו לכביש.

כבר ב-15.6.10 הובטח לנו שהדבר יתוקן ומעל לשנה לאחר מכן הדבר עוד לא קרה".
 
בספטמבר 2011 מגיע דיווח מהשטח על התחלת סלילה של קיצור-דרך מבית-קסלר דרך מגרש ריק לרחוב בן-צבי (בתמונה אין עדיין ציפוי של השביל). זה פתרון טוב למי שרוצה להגיע מבית קסלר למרכז המסחרי הקטן ברחוב בן-צבי, אך לא ל"ביג" ולצומת קרית אתא באופן כללי. השביל הושלם בתחילת 2012, אך יש עוד מה לשפר בדרכי הגישה.
 
בתחילת 2017 נפערו בורות מסוכנים בכביש המוליך אל בית קסלר, בית מרים ומרכז הספורט של איל"ן.
אחרי מספר פניות העירייה התרצתה וסתמה את הבורות, אך התיקון היה גרוע עד כדי גרימת נפילה ליושבת בכיסא גלגלים. פנינו מספר פעמים בערוצים שונים לעירייה בבקשה לסלול מחדש את כביש הגישה ה"עתיק". הנושא מפורט בכתבה ב"ידיעות המפרץ" (24.3.2017). תגובת העירייה מוכיחה (במקרה הטוב) חוסר היכרות עם המקום למרות שנערך שם סיור:
"עיריית חיפה סללה שביל גישה ייעודי ונגיש לבית קסלר, שמאפשר לבעלי מוגבלויות להגיע ישירות אל המקום, ללא נסיעה בכביש. הכביש האמור מיועד, מטעמי בטיחות, לרכבים בלבד. בנוסף, בשל מפגעי הגשמים, תיקנה העירייה גם את המפגעים שנוצרו בכביש".
כדי להגיע מבית קסלר לשביל הנ"ל צריך לנוע בכביש או בדרך ארוכה על חלקי מדרכות תוך חציית הכביש. כאמור, השביל הנ"ל לא מהווה את הדרך הקצרה למרכז "ביג" ולכן הדיירים ממשיכים לנוע על הכביש.
 
בתחילת יולי 2017 הגיעו לסיור נציגי עיריית חיפה – מנהל התפעול בעירייה וסגנו. כמו כן נכחו בסיור מנהל בית קסלר ומנהלת "נגישות ישראל צפון" (נ.י.צ.).
ההחלטות:
– יציקת אספלט לתיקון ה"טלאים" בכביש גורדוניה הפנימי ליד מגרשי החנייה הצמודים למרכז הספורט;
– מיתון השיפועים בעלייה לשביל הנגיש ותיקון הכביש בסביבת מעבר החצייה;
– סימון מעבר חצייה במקום;
– בקצה השביל הנגיש לכיוון רחוב בן צבי – תיקון השיפוע התלול והזזת עמודון שחוסם את המדרכה.
 

ביצוע ההחלטה החל באמצע אוגוסט 2017, אבל היה מינימליסטי.

לא נגעו במדרכה הצמודה לכביש עד שדרות בן צבי ותיקון הכביש היה חלקי. הנושא הועלה שוב על ידי מנהלי "נגישות ישראל צפון" בישיבת ועדת גיל"ן ב- 27.9.2017 ובמספר התכתבויות.

 

בסוף 2017 נפתח ברחוב גורדוניה שער אחורי להולכי-רגל לתחנת המשטרה. התוצאה: חנייה צפופה משני צידי הרחוב וחוסר אפשרות לקיים תנועה דו-סטרית בטוחה בקטע הזה. קיים סיכון מיוחד למשתמשים בכיסאות ממונעים שעדיין נוסעים על הכביש בהיעדר מדרכה מתאימה. יש מגרש חניה צמוד, אך כמעט ולא משתמשים בו. כתבנו לגורמים המתאימים בעירייה ובאמצע אפריל 2018 קיבלנו העתק מהוראות ביצוע הפעולות הנדרשות (כולל פנייה של העירייה למשטרת זבולון).

 

בפברואר 2018 התפרסמה כתבה של אדי גל ב"ידיעות המפרץ" וב- MYNET תחת הכותרת "הכל תקוע". הכתבה מתארת 3 פרויקטים תחבורתיים שאחד מהם הוא שיפוץ רחוב גורדוניה. מסתבר שמצב החלק שלא שופץ החמיר בעקבות הגשמים. בתגובה, העירייה משתמשת שוב במזג האוויר כסיבה לא לבצע תיקון מיידי של האספלט… ימים ספורים אחרי פרסום הכתבה התבצע ציפוי אספלט של חלק מהקטע החסר. אדי גל עדכן על השלמת הסלילה ומעבר החצייה באמצע פברואר 2018.

 

יש עוד מה לעשות…

ב- 2021 התבצע סקר נגישות מקצועי במתחם מרכז השיקום והספורט. ההערות שנרשמו מטופלות בעת כתיבת שורות אלה.


 

מידע נוסף וקישורים

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן