Skip to main content

חדשות

יו"ר נגישות ישראל בהצעה לפתרון דיור בר השגה לועדת טרכטנברג

קטגוריה: חדשות העמותה

 

 

לכבוד

ועדת טרכטנברג

 

הצעה  – שתי ציפורים במכה – פתרונות דיור לצעירים וגם לקשישים עם מוגבלות

 

המפגינים רוצים פתרונות דיור במחירים זולים ובצדק. כל הפתרונות בתחום זה התגלו כמסובכים ויקרים אם מדובר במעונות סטודנטים או בדיור לצעירים ברשויות המקומיות, או הפשרת שטחים רבים לדיור שיגרמו להורדת מחירי הדירות.
ברצוני להציע פתרון שונה שבא מתוך ניסיון חשיבה "מחוץ לקופסא" (כפי שלאחרונה אוהבים להתבטא).

אחת הבעיות שלא שטרם נדונה בציבור סביב המאבק לצד חברתי, הינה קיומם של עשרות אלפי קשישים עם מוגבלות הנמצאים במעצר בית בעשרות אלפי בתי מגורים ובכל הארץ. כיו"ר עמותת נגישות ישראל נחשפתי לתופעה נוראה שבה הקשישים, הסבים והסבתות שלנו או ההורים שלנו, מתגוררים בבתים ישנים ללא מעלית. כתוצאה מכך הם אינם יוצאים מהבית, הם נפגעים חברתית ונפגעים בריאותית משום שאינם יכולים לשמור על כושר, שלא לדבר על ללכת לרופא או לטיפולים. לסיטואציה מחרידה זו השפעה על הגדלת הוצאות המדינה במערכת הבריאות ובשרותי הסיעוד. ידוע שככל שניתן לדחות את הטיפול הסיעודי של קשישים מדובר בחסכון אדיר למדינה.

 

ניתוח עקרוני של הנתונים (מהלמ"ס) מגלה נתונים שלא ניתן להתעלם מהם:

  • 10% מתושבי מדינת ישראל הם מעל גיל 65 ומתוכם 28% מעל גיל 80
  • תפזורת הקשישים היא בכל הערים, בכמויות של מעל 60,000 רק בירושלים, 55,000 בתל אביב, חיפה 47,000…בערים – נתניה, חולון, פ"ת, בת-ים, אשדוד, ראשון לציון, באר שבע, רמת גן בין 20,000 ל 30,000, בערים אשקלון, רחובות, הרצלייה, בני ברק, כפר סבא, חדרה, גבעתיים, רעננה, נצרת עילית עד 15,000
  • 96% מהזקנים מתגוררים בקהילה ורק 4% שוהים במסגרת מוסדיות (בתי אבות, בתי חולים לחולים כרוניים ומחלקות סיעודיות)
  • מספר הקשישים עם מוגבלות סיעודית  (הדורשת סיוע לביצוע פעילות יום יומית כגון רחצה והלבשה ) הינה 117,000 איש / 16% מסך הזקנים בארץ
  • מסה"כ הזקנים 22% הגרים בקהילה זקוקים לעזרת הזולת בניידות אל והחוצה מהבית.
  • ידוע ששיעור השימוש בשרותי בריאות גדל עם הגיל, אצל גברים יותר מנשים – בני 65+ מבקרים בממוצע 16 פעמים בשנה אצל רופא משפחה ועוד 8 פעמים אצל רופא מומחה לעומת צעירים שמגיעים 8 פעמים בשנה לרופא משפחה ו 5 לרופא מומחה.

מכאן עלה אצלי רעיון שאני רואה בו סוג של WIN WIN WIN. יצירת פתרון בו זמנית לצעירים, לקשישים עם המוגבלות, לרשויות המקומיות ולמשרדי הממשלה: הרווחה, הבריאות, השיכון והאוצר ואפילו למגזר העסקי העוסק בבתי אבות ודיור מוגן.

 

בשונה מרעיונות ופתרונות לצעירים בלבד, הפתרון יכול להגיע מכיוון אחר לחלוטין.

 

להלן הצעה- עידוד ומציאת תמריצים לקשישים ובני משפחותיהם לעבור לגור בדיור מוגן ובתי אבות ועידוד ותמרוץ בניית פתרונות דיור שונים לקשישים ברחבי הארץ כולל שיפור הרמה בפתרונות הציבוריים וביטול כל השתתפות של המשפחה במימון. בדרך זו יתפנו עשרות אלפי דירות ישנות וזולות (חלקן הרב ללא נגישות עובדה שאינה מפריעה לצעירים) המתאימות לצעירים מבחינת גודל ומחיר בכל הארץ. והנה לנו דרך פשוטה, יחסית מהירה, יחסית זולה, בכל הארץ, ללא וועדות – דרך שתגדיל את היצע הדירות לשכירות ומכירה ותסייע במאמץ להורדת המחירים.
בדרך זו נשפר את איכות החיים והבריאות של עשרות אלפי קשישים, נקטין את הפגיעה באיכות הסביבה ומה שהכי מעניין הוא שבדרך זו העלות למדינה תהיה קטנה משמעותית מכל פתרון אחר שהוצע עד כה. ובנוסף, יחסוך האוצר כסף רב מהקטנת העלויות הכרוכות בבריאות וסיעוד קשישים.

 

אודה לכם לבחינת רעיון זה.

 

יובל וגנר,
יו"ר נגישות ישראל

מספר בנייני דירות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן