Skip to main content

היכל התרבות תל אביב אחרי שיפוץ 2013

במאי 2013 התקיימו אירועים ראשונים אחרי השיפוץ הגדול. למרות ההבטחה לנגישות – התלונות מתחילות לזרום

 

את פתיחת ההיכל ציינה התזמורת הפילהרמונית בקונצרט חגיגי, שבעקבותיו התקבלו אצלנו תלונות בנוגע לנגישות ההיכל.

פנינו בכתב לאדריכלי הפרויקט ודיווחנו להם כי הנקודות העיקריות שעלו בתלונות עד אז הן:

 

*. הפרדת היושב בכיסא גלגלים מבן/בת זוגו.

*. היעדר בתי-אחיזה (מעקה) במדרגות בתוך האולם.

*. לא רואים חלק מהבמה משורות 7 ו- 14 (זה לא רק "נגישות").

 

ראוי לציין שהגיעה תשובה מהירה ביותר ועיקריה:

 

"

1. לאורך כל שנות פעילות האולם לא היו קיימים מקומות יעודיים לנכים, והם מוקמו במעבר הרוחב שלפני היציע העליון. באולם המשופץ התווספו 8 מקומות לכיסאות גלגלים בשורה הראשונה, שמפוזרים לאורך השורה ע"י כיסאות פריקים. בנוסף קיימים עוד 16 מקומות לנכים ביציעים הצדדיים, שגם הם מושגים ע"י פירוק כיסאות. הנחת העבודה היא שהמקומות האלו מאפשרים ישיבה ליד כיסאות רגילים.

באופן שוטף אמור להיות תיאום בין מח' המינויים והקופות לבין צוות התפעול, כך שמקומות אלו יוכנו מראש עבור קהל המרותק לכיסא גלגלים. אני מניח שבמסגרת הקשיים של ההפעלה הראשונית, התיאום הזה עוד לא הושג באופן מלא.

2. לגבי מאחזי יד: באולם קיימים שני מצבים – שורות מדורגות (כמו בכל אולם) ומהלכי מדרגות קצרים המגשרים בין הפרשי מפלסים.

בכל מהלכי המדרגות הקצרים מותקנים מאחזי יד. במעברים שלאורך השורות המדורגות, שעוברים לאורכם של קירות, הותקנו מאחזי יד לאורך הקיר (ויותקנו בהמשך במס' מקומות).

כפי שציינתי מדובר בפרויקט לשימור, וההחלטה שהתקבלה בוועדת העירונית היא שלא יותקנו מאחזי יד בשאר מעברי השורות המדורגות, והמצב יישאר כפי שהיה בבניין במצבו המקורי.

3. עניין זוויות הראיה משורות 7,14 אכן לא קשור לנגישות אבל זה בבדיקה."

השורה התחתונה הייתה שצריך להמתין לגמר השיפוץ ולהתארגנות קופות המנויים והכרטיסים.

לדעתנו עניין ה"שימור" לא רלוונטי כי שינו לגמרי את מבנה גושי המושבים. בין השאר חילקו אותם לתתי גושים בעיצוב מיוחד והקטינו את המספר הכולל של המושבים. במסגרת שינוי כזה אפשר היה להוסיף גם בתי-אחיזה (מעקה) במדרגות הצמודות למושבים. ה"שימור" התייחס בעיקר לחלל ההיכל, שיש לו חשיבות אקוסטית מיוחדת.

 

בתוך היכל התרבות

 

התשובה בנושא "מקומות יעודיים לנכים" לא תואמת את מפת האולם, כפי שמוסבר ליד הקישור למטה.

 

התקן הישראלי (1918 חלק 3.2) קובע:

"מקומות הישיבה המיוחדים ימוקמו, ככל האפשר, בזוגות, ובצמוד למושבים רגילים." בעמוד 15 של התקן (21 ב- PDF) יש מפת אולם להמחשת השילוב של כיסאות גלגלים לצד המושבים הרגילים ולא רק לפניהם או מאחוריהם. גם חוק התכנון והבנייה (סעיף 8.23) ברור מאד בקטע הזה:

"(3)  המקומות המיוחדים האמורים יוקצבו על יד המעברים באופן שתאופשר לנכים ראות טובה ושהנכים גם לא יסתירו לאלה היושבים מאחוריהם;

(4)  המקומות המיוחדים האמורים יוסדרו לרוב על ידי אפשרות קיפול או סילוק מספר מתאים של כסאות קבועים באולם. "

סעיף 8.23 קיים בתקנות בנוסח הזה הרבה לפני חקיקת חוק השוויון. ראו נוסח מעודכן יותר כאן.

 

בתחילת ינואר 2014 פנינו להנהלת ההיכל והגיעה התשובה הבאה:

"מקומות הנכים סומנו והוכנו ע"י האדריכל וע"י הנהלת פרוייקט השיפוץ על פי החוקים הנהוגים באשר למקומות נכים, הבעיה כיום הינה הפיכת המקומות הנ"ל למפונים במהירות טכנית, אנו אמורים לפתור בעיה זו במהלך הימים הקרובים, ונוכל ללא קושי לאפשר

לנכים מקומות לעגלותיהם, בצמוד למושבים רגילים.

מכיוון שלא אנו מוכרים את הכרטיסים, הושבת הנכה ליד מקורבו איננה בתחום אחריותינו, אני תקווה ואמונה כי אמנם כך יהיה.".

 

אנחנו לא בטוחים מה תהיה התוצאה המעשית של התשובה לטובת צופה בכיסא גלגלים שרוכש/ת כרטיסים עבורו/ה ועבור בת/בן זוגו/ה. הבירור נמשך בעזרת נציבות השוויון.

 


באוקטובר 2014 אנחנו מקבלים את התלונות הבאות:

*. כאשר יש משתמשים בכיסאות גלגלים במקומות המיועדים להם לפני שורה 25, הם מסתירים ליושבים מאחוריהם במושבים רגילים. לפעמים מתפתחים עימותים סביב הבעיה.

 

*. הקופות בחוץ לא תמיד נפתחות (לצורך איסוף כרטיסים לפני מופע / קונצרט) ואין שלט הכוונה לקופות שבתוך המבנה. אנשים שקשה להם לעמוד או ללכת נאלצים להמתין שם זמן רב עד שמתבררים להם הסידורים החדשים.

 

 בנובמבר 2014 נוספו עוד תלונות:

*. הצילצול שקורא להיכנס לאולם בהצגה Cats נשמע כמו אזעקת אש. אנשים נבהלו וחלקם התחילו לנוע ליציאות. הכותב שמע, במקרה, את האזעקה דרך הטלפון… למותר לציין שחודשים ספורים אחרי "צוק איתן" יש אנשים עם חרדות ואזעקות כאלה מחזירות אותם לתקופת המבצע.

 

*. באחד המופעים היה מחסור באוזניות ללקויי שמיעה. מי שנזקקו להם נשלחו מדוכן אחד לשני בקצות הלובי וכמעט איחרו למופע.


במרץ 2016 הגיעה תלונה נוספת על מצב הנגישות בהיכל. כתבנו שוב לגורמים השונים וקיבלנו תשובה ממנכ"לית ההיכל. עיקרי התשובה להלן:

"…התלונות בנוגע למקומות הישיבה של כיסאות הגלגלים אינן קשורות אלינו, אלא למשרדי הכרטיסים. כשנכה מזמין מקום, הוא צריך להגדיר למשרד הכרטיסים שהוא על כיסא גלגלים והוא מעוניין במקום מתאים.

….
אין לנו קשר למכירת הכרטיסים למופעים ולכן אנו רק יכולים לתת שירות ומענה במקום בזמן המופע. הוצאתי מכתב בנושא לכל משרדי הכרטיסים לפני כמה חודשים וביקשתי שיתוף הפעולה מצדם במתן מענה הולם לצרכים אלו.
 
לעניין הנגישות בכלל, אנו פועלים בצורה מסודרת מול הנציבות לבעלי מוגבלויות, שפועלת תחת משרד המשפטים, עדכנתי אותך בזמנו שהתקיים סיור פתע שלא בידיעתנו ויצאה רשימת ליקויים בלתי סבירה.
קיימנו פגישות רבות עם אדריכלית השימור … ואנשי  ההיכל על מנת להתמודד עם רשימת דרישות לא הגיונית, לאור העובדה שהשיפוץ הסתיים רק לפני כ- 3 שנים ואושר בהתאם לתכניות נגישות וכמובן שכמבנה לשימור יש הקלות רבות.
 
אנו פועלים בנושא יחד עם יועץ הנגישות ששכרתי לאולם החזרות,  שמסייע לנו גם בנושא זה. התקיים בהיכל סיור משותף עם הנציבות ויצאה רשימה של השלמות שרובן כבר טופלו.
 
מאחזי הידיים בביצוע  – לקח זמן להגיע לסטנדרט שהאדריכל ביקש וכעת אנו בשלב הסופי של הייצור שלהם (מדובר ב- 100 מאחזים). מאחר שחשוב להתקין ולהשלים בכל פעם גוש ומעבר,  זה יעשה בין חזרות למופעים, זמן ההתקנה יארך כמה שבועות…

"


ב- 15.8.2016 הנושא עלה בתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל. אישה הזמינה ב"איוונטים" כרטיסים למופע עבורה ועבור בעלה שמשתמש בכיסא גלגלים. היא הסבירה, כמובן, את המצב וקיבלה מקום ביציע כך שהיא ישבה מאחורי בעלה, שישב במעבר. העלו לשידור את עו"ד עירית שביב-שני (אחראית פניות ציבור בנציבות השוויון) והיא ציינה שהנציבות ערכה ביקורת במקום. לדבריה המקומות המיוחדים לאנשים עם מוגבלויות תואמים את התקנות, אך יש בעיה עם החברות שמפיצות את הכרטיסים (כמו "איוונטים" במקרה הזה). בדצמבר 2017 האירוע הזה הופך לתביעה של נציבות השוויון (בעניינו של מר אילן זינגר) נגד "איוונטים", "הדרן", היכל התרבות תל-אביב ובעלי תפקידים. כתב התביעה מפרט, בין השאר, את התנהלות הסדרנים מול בני הזוג ואת האכזבה וההשפלה שבני הזוג חוו בנוכחות מאות אנשים באולם.

 

בנובמבר 2017 מגיעות תלונות על המעלית שמוליכה לאולם הקטן. מסתבר שיש רק מעלית אחת לא גדולה, וכאשר יש אירוע של גמלאים באולם הקטן נוצר תור ארוך למעלית. יש קשישים שבשארית כוחם מטפסים במדרגות ומסתכנים בנפילה ובנזקים אחרים. התשובה גם כאן – בגלל שמדובר במבנה לשימור, אי אפשר להוסיף מעלית…

 


מידע נוסף וקישורים

 

 

 

 

בתוך היכל התרבות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן