Skip to main content

נגישות לנכים באילת

באפריל 2005 התפרסם הטקסט הבא באתר האינטרנט של העירייה (ואחר-כך נעלם):

"עיריית אילת עושה כל שלאל ידה בכדי להקל על אוכלוסיית הנכים בכלל ועל ניידותם בפרט, אשר על כן הקצתה העירייה,… תקציב של עשרות אלפי שקלים לשיפור נגישות הנכים. לאחרונה פעלה העירייה לשיפור הנגישות במספר מקומות ברחבי העיר, ביניהם: מעבר מהחנייה … לחוף הצפוני, מעבר לבנק פועלים, רחוב החשמונאים בשחמון – שני מעברים, לאורך הרחוב. רחוב בני ישראל בשחמון – שני מעברים… רחוב עין נטפים בשחמון – שישה מעברים,… רחוב לוס אנג'לס – שלושה מעברים,… רחוב אילות – שלושה מעברים,…. כמו כן, נגישות הנכים קיבלה ביטוי גם בכיכרות החדשות, אשר עם בנייתן הוקצה מראש מעבר לנכים. כאמור, עיריית אילת שמה לה למטרה להמשיך ולפעול לשיפור נגישות הנכים ובתוך כך ליצירת מעברים לנכים ובכל חודש יוקצו מינימום חמישה מעברים נוספים ברחבי העיר".

למרות האמור לעיל, אי אפשר להגדיר את אזור התיירות כנגיש ממש. להלן התרשמות של מתנדבת מחודש יולי 2009:

  • הטיילת במצב מחפיר; אין רצף סלילה, יש הבדלי גובה, בורות ומקומות בהם החצץ נשפך. יש אזורים בהם יש גרנוליט עם פסי הפרדה בהם הקב נתפס.
  • הנמכות מדרכה במעברי החצייה אינן תיקניות, חלקן מן הטיפוס הישן של 45 מעלות (דוגמה קשה במיוחד – ליד מלון רויאל ביץ').
  • אין די מקומות חנייה לנכים בשטחים הציבוריים. אותם מעט מקומות – צרים מידי ותפוסים ללא אכיפה.
  • שני גשרים מעל ללגונה – אינם נגישים כלל; תלולים מידי, עם הפסקות גרנוליט ובראש אחד מהם אין כלל משטח אופקי אלא מיד מתחיל שיפוע תלול לרדת.

    ככלל, קשה עד בלתי אפשרי להתנהל ללא סיוע באזור המלונות והאטרקציות.

בשכונות המגורים המצב קשה יותר, לפי התלונות ולמרות ההבטחה המצוטטת לעיל מ- 2005. אחת התלונות החוזרות היא בנושא הנמכות מדרכה. זה נכון גם בשכונות שנבנו אחרי 1988 (המועד בו התקבל התיקון לחוק העיריות בנושא הנמכת מדרכות). הטופוגרפיה של שכונות המגורים באילת קשה (בניגוד לחלק מאזור המלונות), ולכן הנמכת מדרכות היא תנאי לתנועה בטוחה בכיסא גלגלים ממונע. דוגמא בתמונה להלן מ"שחמון".

על התלונה הזאת קיבלנו תשובה חד-משמעית, צריך לעקוב אחרי הביצוע. באוקטובר 2006 כותבת מנהלת מחלקת התכנון בעירייה למשרד השיכון וגורמים אחרים:

לפי המקומון LOCAL של אילת ממרץ 2007, יש תנופת שיפוץ ברחובות העיר. אפשר לצפות מהעירייה לוודא הנמכת מדרכות ומתן עדיפות לאזורים שמתגוררים בהם נכים. רצף של מדרכות נגישות יעודד את הנכים להשתמש בכ"ג ממונע / קלנועית ולהזדקק פחות למוניות.


בתחילת 2007 הגיעה תלונה על היעדר תחבורה ציבורית נגישה לנכים שבעקבותיה הופיע יו"ר העמותה, יובל וגנר, בראיון ברדיו.

משיחה עם מתלוננת עולה שבתנאים מתאימים היו לה כל מיני חלופות, אך הן לא קיימות באילת:
1. יש אוטובוסים נגישים, אך הנהגים לא מתקרבים למדרכה ולא קושרים את כיסא הגלגלים. בתנאים האלה היא מגדירה את הנסיעה באוטובוס כמסוכנת.
 
2. המרחקים לא גדולים בתוך העיר, אך היעדר מדרכות נגישות לא מאפשר שימוש בכ"ג ממונע / קלנועית. הטופוגרפיה של העיר לא מאפשרת תנועה עצמאית בכ"ג רגיל.
 
3. רכבי הסעה עם מעלון (יש בודדים) גובים (כנראה) לפי תעריפים של אמבולנס פרטי. נסיעה קצרה ביותר לקופ"ח וחזרה עלולה לעלות מאות ש"ח. אם הנכה צריך מספר בדיקות / טיפולים בחודש, לא יישאר לו הרבה מהקצבה…
 
מוניות נגישות ישרתו גם תיירים נכים (ישראלים וזרים). נכים ישראלים עשויים לוותר על הגעה ברכב שלהם אם הצירוף של טיסה ומוניות נגישות יענה על הצרכים. התקנות החדשות לחוק השוויון אמורות לעודד רכישת "מוניות לונדון".
 

ב- 2008 מתפרסם אצלנו סקר נגישות חופי אילת. באוגוסט 2009 הגיעה תלונה שאין אף חוף נגיש ממש למשתמשים בכיסאות גלגלים. חסר גם בריכה ציבורית והנכים נדחפים לרכוש מנוי יקר במלונות.

במרץ 2009 הגיעה תלונה מפורטת על הנמכות מדרכה לא תקניות בעיקר ברחובות ששת הימים וקדש ברנע. מהתמונות אפשר להתרשם שחלק מההנמכות טובות למשתמשים בכיסא גלגלים, אך מסוכנות לעיוורים ולאחרים. הבעיה הספציפית היא פסי הולכה (טקסטורה מיוחדת בהנמכת המדרכה) שמובילים את העיוור למרכז הצומת במקום לקצה השני של מעבר החצייה:
 
סכנה להולכי-רגל בכלל ולעיוורים בפרט קיימת כאשר מרצפות / אבנים משתלבות שוקעות ליד אבן השפה:
מדרכה מסוכנת באילת

בראש השנה תשע"א הכותב ביקר באזור "חוף הוילאג'". מסומנים שם שירותי נכים בצמוד למסעדת "המפלט האחרון" ומועדון הצלילה "מרינה דיוורס". שירותי הנכים נראים כך:

שירותי נכים באילת

ואין אפשרות להשתמש בהם למי שזקוק באמת לשירותי נכים.
 

בקיץ 2009 התפרסם משרד האדריכלים שזכה בתוכנית לבניין העירייה החדש (שהקמתו מתוכננת ל- 2010). בהודעה הרשמית מופיעה המלה "נגישות", אך אין פירוט ולא ברור שהכוונה לנגישות לאנשים עם צרכים מיוחדים. כדאי לוודא שהחוק יכובד שם בכל הנוגע לנגישות.


מידע נוסף וקישורים
 
 
 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן