Skip to main content

"הורה איל"ן חיפה" מסכמת שנת פעילות עמוסה ומרתקת

קבוצת הרקדנים "הורה איל"ן חיפה", שתחוג בשנה הקרובה חצי יובל להיווסדה, מסכמת שנת פעילות עמוסה ביותר. הלהקה הוותיקה הינה הראשונה שהביאה לארץ את הקונספט; נוגה רוזנטל, מורה ותיק לספורט בקריות ומאמן בכיר במועדון, חזר מגרמניה והביא למרכז השיקום והספורט של "איל"ן חיפה" בקריית חיים את הרעיון החדשני, קרי, ריקודים של אנשים עם מוגבלות היושבים על כסאות גלגלים, בלוויית בני זוג "עומדים". למותר לציין עד כמה מוזר היה אז לשמוע, לדמיין או לבצע משימה שכזו – אשר היום הפכה לחלק כל כך טבעי מחיי הרקדנים משני הסוגים… מאז הופיעה הלהקה במסגרות שונות – הן בפסטיבלים והן בהופעות למען הקהילה ולקידום נושא הנגישות וקבלת השונה במסגרת מיזמי ההסברה של נגישות ישראל בצפון (נ.י.צ.).
להקת הריקודים הופיעה מאז הקמתה בקביעות בפסטיבל המחול בכרמיאל. השנה הופיעו במסגרת זו שני הרכבים מלהקת הריקודים על כיסאות גלגלים באולם "הורוביץ" במסגרת מיזם "אומנות 100%" ועל מגרש הטניס הסמוך. מליאת הלהקה המונה כעשרה זוגות ביצעה שני ריקודים – ואלס וינאי וסמבה, כוריאוגרפיה: מרגריטה פוליאקוב. מרגריטה מלווה את הלהקה כעשור ומביאה איתה את ניחוח הריקודים הסלוניים ואת הפריצה לזירת התחרויות. יתר על כן, היא הביאה משמעת, עמידה בלוחות זמנים, הקפדה על איכות גבוהה של ריקוד, מבלי לעשות הנחות לא ל"יושבים" ולא ל"עומדים". הרכב נוסף, קטן וייחודי שהופיע מקרב רקדני "איל"ן חיפה" הינו קבוצת הריקוד האומנותי תחת שרביטה של תמר סרוקה. הקבוצה פועלת על טהרת ה"יושבים" בלבד כבר 17 שנים. ברור כי כאן יש צורך בהשקעה רבה בעקבות דרגות קושי גבוהות יותר, מאחר וללא סיוע בן-זוג מתנדב – נדרש מאמץ רב יותר מהיושב לביצוע תנועות הריקוד המורכבות והמהירות. הקבוצה, המונה ארבעה רקדנים, הופיעה בקטע "גלים", כוריאוגרפיה: תמר סרוקה. כל ההופעות היו מרגשות וזכו לתשואות חן-חן של הקהל.
בתחילת השנה האזרחית, לקראת תום אירועי החודש הבינלאומי של האדם עם המוגבלות, קיימה הקהילה הנגישה בשלומי ערב מיוחד וחוויתי בנושא "העלאת המודעות לשונה בחברה" באולם המולטימדיה במתנ"ס שלומי. לערב הוזמנו מתנדבי נ.י.צ. והקהילות הנגישות מאשכול הקהילות בגליל המערבי – מקריית ביאליק, מעכו, מאבו-סנאן ומהמועצה האזורית מטה אשר. לאחר התכנסות וכיבוד כיד המלך לפי מסורת האירוח החם בשלומי, הרצאה, מצגת ודברי ברכה מראש המועצה מר גבריאל נעמן וקברניטי היישוב, חתם את הערב מופע ריקוד אומנותי בכיסאות גלגלים של רקדני איל"ן חיפה – הרכבים שונים של רקדנים, החל מזוגות רקדנים, טריו, רביעייה ועד מליאת הלהקה, רקדו קטעים מוזיקליים שונים (כוריאוגרפיה – מרגריטה פוליאקוב ותמר סרוקה).

הרכבים שונים של הלהקה ייצגו את מועדון הספורט במהלך השנה החולפת בכמה פעילויות נוספות למען הקהילה, תוך חבירה למיזמים של נ.י.צ. לשם קידום נושאי הנגישות וקבלת השונה בקרב קהלים שונים:
• רחלי כהנא וחיה לביא הופיעו במסגרת "שבתרבות" בקריית ביאליק;
• חיה לביא ולובה לוטרשטיין הופיעו ביום המודעות הארצי לחניות נכים בבי"ס יסודי בקריית ים;
• הרכב הרקדנים של תמר סרוקה הופיע זו השנה השלישית במסגרת אירועי החודש הבינלאומי של האדם עם המוגבלות בקריית ביאליק;
• אחת מההופעות המרגשות התקיימה מול קהל רב של הורים, תלמידים ומורים בערב גבורה שאורגן על ידי בי"ס "הבונים" בקריית ביאליק.
חברי החוג יצאו זו הפעם השנייה לטיול גיבוש נגיש עם המדריך ירון מינצברג. הטיול החל בפינת הפיקניק בצומת יפתחאל (המוביל), שם סעדו את ארוחת הבוקר בחברותא, מלווה בתה הצמחים המדהים של חנוך, משם להר הקפיצה ליד נצרת שם עלו בשביל הנגיש עד התצפית מול נוף עוצר נשימה של הגליל לקבלת הסברים מ-ירון אודות ימיה הראשונים של דת הנצרות, לגני אל-מונא בג'וליס ולארוחת מהרים בנס-עמים. מיומה הראשון, מקפידים חברי הלהקה לחוג יחדיו את חגי ישראל ולציין ימי הולדת ושמחות של חבריה וחברותיה.
אחד מאירועי השיא בשנה החולפת היה ערב המחול והמוסיקה על כיסאות גלגלים של רקדני איל"ן חיפה – "ניצחון הרוח על הגוף!" שהתקיים באולם הספורט במרכז איל"ן בחודש פברואר בשעות הערב. מזג האוויר הסוער והקר רק היווה תפאורה מנוגדת לחום הלב ולהתרגשות האמיתית ששררה באירוע. את ערב המחול הנחה בחן ובכישרון רב יוסי פישר מרדיו חיפה; כיבדו אותו בנוכחותם בין השאר ראש העיר קריית ביאליק מר אלי דוקורסקי, סגן ראש העיר חיפה מר עודד דוניץ (שאף נשאו דברי ברכה) וחברי מועצת העיר קריית מוצקין ונציגי "רוטרי" עו"ד משה יונאי ומר אייל בר. הקהל, שגדש את האולם ואת היציע – קיבל באהבה את רקדני להקת איל"ן חיפה שהופיעו בהרכבים (רקדנים "עומדים" עם "יושבים", לעומת רקדנים "יושבים" בלבד) ובסגנונות שונים: ואלס אנגלי, ואלס וינאי, סמבה, ריקודי עם וריקוד מודרני. קטעי הריקודים השונים חוברו על ידי המרקידות והכוריאוגרפיות מרגריטה פוליאקוב ותמר סרוקה. בנוסף לקטעי המחול על כיסאות גלגלים שבצעה הלהקה, הופיעו צמד הרקדנים אורן וזהבה "רק לגעת", חבורת הזמר "כרמל" בשירים עבריים וצמד המוסיקאים "דואו כרמל" בקטעי מוסיקה קלה.

לקראת מלאת לה חצי יובל להיווסדה, ללהקה תוכניות מרגשות והזמנות נוספות להופיע בפני קהלים שונים ומגוונים ולקדם את בשורת הריקודים על כיסאות גלגלים וההשתלבות בחברה.

 

 

 

 

 

 

חברי הלהקה בקטע ריקוד

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן