Skip to main content

הנדסה גנטית במועדון החברתי של המרחב לחיים עצמאיים בגליל

ביום הכי קר גשום ואפל של החורף עד כה, התאספנו כהרגלנו למפגש הדו-חודשי שלנו, כדי לשמוע הרצאה על הנדסה גנטית בצמחים, ירקות ופירות

המפגש התקיים במכללת תל חי, והגיעו 10 אע"מ וארבעה סטודנטים. את ההרצאה שמענו מפי פרופ. רחלי אמיר, שעובדת במיג"ל (מכון ידע גליל), הוא מכון ויצמן של הגליל העליון. רחלי אמיר היא חברת קיבוץ דן, וחשוב לומר ולכתוב שאצבע הגליל משופעת באנשי מדע וחוקרים רבים, הגרים באזור, ומושכים למעלה את כל האזור למצוינות, בייחוד דרך פעילותם המדעית במכללת תל חי, מכון מיג"ל, ופעילות מדעית-חקלאית בכל צפון הארץ.

 

פרופ. רחלי אמיר
פרופ' רחלי אמיר

ההרצאה נפתחה בסקירה קצרה על מה היה לפני ההנדסה הגנטית (1960), כאשר אוכלוסיית העולם הגיעה לשלושה וחצי מיליארד בני אדם, ופחד אדיר השתלט בכל פינה מרעב שעלול לשלוט בעולם. עד אז הפעילות המדעית-חקלאית לטיפוח זנים ומינים בירקות, פירות ודגן הייתה כמו לפני אלפי שנים של ברירה טבעית: מגדלים למשל תפוחי-אדמה, וכאשר מוציאים את היבול, אם מוצאים שיח שיש לו הרבה יותר פירות מאשר לשיחים אחרים, שומרים את הפירות שלו וטומנים אותם בקרקע לגידול (במקום לאכילה) ואז מקבלים שיח תפוח-אדמה פורה יותר. ב-1960 החליט מדען צעיר להפציץ בקרניים מיוננות זרעים שונים, דבר ששינה את ה-DNA של הזרעים. הוא זרע את הזרעים ובדק אחרי זמן את ההשפעה של התהליך על הצמחים. את השיחים הלא מוצלחים הוא עקר וזרק, ואת השיחים היותר מוצלחים הוא טיפח. כך הצליחו להגיע במהירות ליבולים של פי שתיים ואפילו פי ארבע בצמחים. הדבר כמובן גרם לדחיית הרעב במאיים לשנים רבות. מכאן הדרך המדעית לשפר ולהגדיל את היבולים בחקלאות הלכה והשתפרה במהירות.

הבעיה הגדולה בחקלאות הייתה תמיד המזיקים הרבים שאכלו לאנושות לפחות 30% של היבולים. דווקא הישועה באה מישראל (נו, מאיפה יכולה להגיע עוד ישועה לעולם אם לא מישראל, ככתוב: " 10 קבין של ישועה ירדו לעולם, ותשעה קבין של ישועה ירדו על ישראל"). אותו חוקר שוטט לו בנגב וראה באחד הנחלים שלוליות. בחלק מהשלוליות הוא ראה זחלי יתושים, ובחלק מהשלוליות לא היו זחלי יתושים. הוא נטל בדיקות מים מהשלוליות, וגילה שבשלוליות ללא זחלי יתושים היו חיידקים מאיזשהו סוג. הוא לקח את אותם חיידקים ושם אותם בשלוליות עם זחלי היתושים וראה פלאֱ , תוך מספר ימים כל זחלי היתושים נעלמו. מתו. הוא הבין שהוא מצא קוטל חרקים א-לה-טבע. חוקרים אחרים השתילו גנים מאותו חיידק קטלני לחרקים ב-DNA של צמחים שונים, והנה הם לא הותקפו על-ידי חרקים כלל. מכאן שאפשר בעצם להפסיק לרסס נגד חרקים שמחסלים את היבולים, ואפשר פשוט להכניס ל-DNA שלהם את ההגנה שלהם. בארה"ב זה כבר פועל עשורים בחקלאות, באירופה ובישראל עדיין לא, משום חשש מ… לפי דבריה של פרופ. רחלי נאמיר, משום "שקרים שמפיצים מדענים" על האולי שיכול לקרות לאוכלוסיית העולם אם היא תצרוך מזון מהונדס גנטית.

חברי המועדון החברתי במפגש הדו חודשי
חברי המועדון החברתי במפגש הדו חודשי

רחלי הראתה לנו איך מהנדסת גנטית כמוה יכולה ללהטט בצבעים של פרחים: ובעצם היא יכולה תוך זמן קצר ליצור פרח בצבעים שונים, כאשר הצבעים יופיעו רק במקום שהיא כמהנדסת גנטית רוצה שהם יופיעו. כלא כבדיחה, אלא ברצינות היא אמרה שאפשר ליצור פרח מהונדס שסמל מדינת ישאל, בצבעי לבן וכחול, יתנוסס במרכזו.

ההרצאה הייתה מרתקת, ואולי קצת מפחידה. מרתקת משום היכולות הכמעט בלתי-מוגבלות של מהנדסים גנטים לשלוט בעולם כולו, ולא רק בחקלאות, ומפחידה בדיוק מאותן סיבות: היכולות של אותם מהנדסים גנטים לשנות בעתיד גם את בני-האדם!

ינואר 2019

עופר

חברי המועדון החברתי במפגש הדו חודשי

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן