Skip to main content

קטיף עצמי עם כסאות גלגלים

מתחם "תותלאנד" בהוד השרון מאפשר לראשונה פעילות קטיף עצמי של תותים גזר ופרחים, גם לאנשים בכיסאות גלגלים

 

מאת: זאב שרגא, local הוד השרון

 

ביום שישי שעבר נערך במתחם "תותלאנד" בהוד השרון אירוע מיוחד במינו, בו הושק לראשונה מתחם קטיף עצמי מונגש, גם לנכים המרותקים לכיסאות גלגלים. מדובר בפרויקט של ניסים טל, חקלאי ובעלים של מתחם תותי טל, הפועל בצפון העיר מזה 30 שנים. האירוע התקיים במעמד יו״ר השדולה לאנשים עם מוגבלויות, ח״כ נורית קורן, יו״ר נגישות ישראל יובל וגנר, סגן ראש העירייה מאיר חלוואני וההתרגשות הייתה גדולה.

 

המשתתפים באירוע השקת מתחם הקטיף הנגיש
המשתתפים באירוע השקת מתחם הקטיף הנגיש – צילום: עופר סלומון

"לפני כחמש שנים פתחנו מתחם קטיף עצמי לתותים "תותלאנד", מול בית החולים שלוותה והתרחבנו לגידולים נוספים, כשבת הזוג שלי, עינת שפירא שמגיעה מרקע טיפולי, העלתה את הרעיון להקמת חלקה נגישה כבר לפני שלוש שנים, ומאז לא וויתרה עליו," מספר ניסים טל, "הרעיון נראה לנו נחמד כשלעצמו אבל הדברים לא באו לכדי ביצוע עד אוקטובר השנה, אז החלטנו שאנחנו הולכים על זה כשהאתגר היה הביצוע עצמו איך מנגישים שטח מבלי לפגוע באופי החקלאי שלו? אנחנו לא יכולים לדוגמה לסלול אספלט במקום, אז התחלנו בעבודות והגבהנו את הערוגות, הנמכנו את השבילים ויצרנו שביל גישה עם מרחק של 2 מטרים בין ערוגה לערוגה, בסך הכל כדונם וחצי מונגש לחלוטין גם לנכים על כסאות גלגלים, שיכולים לקחת חלק בפעילות החקלאית בדיוק כמו כולם."

 

"מה שהכי שבר את ליבי היה לראות משפחה שמגיעה לפעילות שלנו, שמחה ומלאת חיים, כשאחד מבני המשפחה מרותק לכיסא גלגלים ונשאר מחוץ לפעילות, בזמן שכולם בפנים, קוטפים צוחקים ונהנים," אומרת עינת, הוגת הרעיון, "כל פעם נתקלתי בזה וחשבתי איך אנחנו גורמים לזה שגם הם יוכלו ליהנות, ללכלך את הידיים באדמה, לאכול גזר שקטפו במו ידם. בהתחלה ניסים חשב שנבנה חממה מונגשת אבל לא רציתי שכך זה יהיה, אלא שגם הנכים יוכלו לקחת חלק באותה פעילות כמו כולם, בשדה הפתוח." 

 

איך הרגשת כשראית את הפרויקט יוצא לפועל ביום שישי?

 

"וואוו, אין לי מילים," היא אומרת בהתרגשות, "הגיעו מרותקים לכיסאות גלגלים שרקדו, שמח והתרגשו, ממש אמרו לנו שהגשמנו להם חלום, שיוכלו לקיים פעילות משותפת עם המשפחה ללא הגבלה."

 

הפעיל החברתי עופר סלומון, הוא שקישר בן ניסים ובין יו"ר נגישות ישראל, שסייע בהכוונה להקמתו של הפרויקט. "לפני כמה שבועות פנה אלי ניסים ואמר לי שיש לעינת בת הזוג שלו ״חלום״, להנגיש חלק משדה התותים שלו לאנשים עם בעיות נגישות," אמר סלומון, "הוא שאל אותי מה דעתי? עניתי לו שזה רעיון מצוין ואשמח לסייע להם בכל הכרוך בכך, מיד פניתי לידידי יובל וגנר, שעף על הרעיון. יובל הגיע, יעץ, הדריך ונתן טיפים חשובים לניסים, ואחרי עבודה ארוכה, קשה ומורכבת של כל הצוות, ״תותלאנד תותי משק טל" של ניסים וזולי טל, חנכו את השדה הפתוח של קטיף תותים, גזר, ופרחים, הראשון המונגש בארץ כאן בעיר שלנו הוד השרון…

 

לכתבה המלאה באתר local הוד השרון – לחצו כאן >>

המשתתפים באירוע השקת מתחם הקטיף הנגיש

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן