Skip to main content

לטייל בסין בכיסא גלגלים ממונע

בספטמבר 2013 יצאתי עם בעלי לטיול בן שלושה שבועות בסין, בכיסא גלגלים ממונע.

הכנות

אישור מהחברה שרכשתם הכיסא, לגבי סוג הסוללה. מותר סוללה יבשה בלבד.

עם הכיסא מגיעים עד פתח המטוס, עוברים לכיסא צר ומעבירים אתכם למושבכם. נתקו את החוט מהג'ויסטיק בלבד, והפכו הכיסא למצב ידני, כדי שיועבר לבטן המטוס. אל תסכימו לנתק יותר מזה, קשה בנחיתה לחברו שוב.

קחו כרטיס נכה , שרשום גם בלועזית

אני קיבלתי אותו מ"ארגון נכי ישראל" – 03-9415540

קחו "אקמול "בתיק היד בכניסה להונג קונג בשדה התעופה בדקו לי חום עם לייזר מרחוק

טיול לסין מחייב הערכות מוקדמת, לא ניתן לטייל בסין לבד בגלל מחסומים של תרבות ושפה. רוב הסינים אינם מבינים אף מילה באנגלית. במשך כל הטיול ליווה אותנו מדריך מקומי דובר אנגלית וכן רכב ונהג שדאגו להביא אותנו לכל יעד תיירותי ומסלול, שנקבע עוד מהארץ.

בייג'ינג

הגענו לבייג'ינג אחר הצהריים לאחר טיסה של כ-8.5 שעות. בנמל התעופה חיכה לנו רכב עם 2 רמפות מאולתרות מעץ, בתחילה לא חשבנו שהם יחזיקו את משקל הכיסא אבל בסופו של דבר הם עשו את העבודה. התאכסנו במלון נחמד שנקרא GianguoHotel. החדר היה מותאם לחלוטין לנכים. ליד המלון, במרחק של 5 דקות, נמצא שוק המשי silk market זהו בניין בן 5 קומות הכולל חיקויים של מותגי בגדים, תיקים ועוד. כמובן שיש להתמקח על המחיר. המחיר שמשלמים בסוף מגיע לעשירית מהמחיר המבוקש.

בייג'ינג היא עיר מודרנית, בניינים גבוהים, כבישים רחבים, שווקים ומסעדות, כולל רשתות אמריקאיות מפורסמות כמו מקדונלד וסטארבקס. כל בתי המלון כוללים ארוחת בוקר בסגנון מערבי. המדרכות כולן עם שיפועים לירידה נוחה לכביש, ורוב המקומות והאתרים המפורסמים נגישים לכיסא גלגלים, וזאת תודות לאולימפיאדה שהייתה בשנת 2008 .

קחו בחשבון שתהפכו לאטרקציה מקומית, הסינים מעולם לא ראו כיסא גלגלים ממונע ולכן כולם בוהים בכיסא, מסתכלים ושואלים שאלות.

התחלנו את הטיול בבייג'ינג בביקור בכיכר טייננמן ובעיר האסורה הצמודה לה. העיר האסורה נבנתה עבור הקיסר לפני כ-600 שנה בערך והייתה אסורה לכניסה לכול אדם, למעט הקיסר ונשותיו.
למרות שהאתר בן 600 שנה הוא נגיש לחלוטין לכיסא ממונע. העיר האסורה מתפרשת על שטח גדול וניתן לטייל בה כמה שעות.
המשכנו וביקרנו בכפר האולימפי ובאצטדיון המכונה ״קן הציפורים״.שכמובן נגיש.
בערב טיילנו באזור חוחאי, שהוא אזור בילויים ומסעדות, נגיש לכיסאות גלגלים.

ביום השני ביקרנו באתר המפורסם בבייג'ינג החומה הסינית. ניתן להגיע בכיסא גלגלים עד החומה עצמה, ישנה תצפית לנוף מדהים, אך העלייה לחומה רק באמצעות מדרגות לאורכה.

העיר האסורה  החומה הסינית
                          העיר האסורה                                                          החומה הסינית

את היום השלישי פתחנו בביקור בגן חיות של בייג'ינג, כדי לראות פנדות. הגן מותאם לחלוטין לכיסא ממונע. משם המשכנו לארמון הקיץ היפה והמותאם גם כן.
בערב היינו במופע מסיכת הזהב. זה מופע מרשים מאוד הכולל עשרות שחקנים, תפאורות שמתחלפות כל כמה דקות, במות זזות ואפילו מפלי מים זורמים.
המשכנו לשוק האוכל המפורסם של בייג'ינג – שוק הכולל עשרות דוכנים המוכרים אוכל "שרק לראותו בלבד". השוק מתקיים על מדרכה רחבה ונגישה.
ליד שוק האוכל נמצא רחוב וואנפוגינג, זה מדרחוב בסגנון מערבי הכולל חנויות ושווקים של מזכרות.

ביום הרביעי נסענו לראות את מקדש השמיים. המקום נגיש לכיסא ממונע, ברחבה לפני הכניסה למקדש ניתן לראות מחזה שלא רואים בארץ בדרך כלל, עשרות זקנים מתעמלים, משחקים ורוקדים לצלילי מוסיקה.

את היום החמישי ניצלנו לקניות בשווקי בייג'ינג כולל שוק הפנינים ושוק יושי. כמובן גם כאן נגישים, וחובה להתמקח על המחירים.

שנחאי

עזבנו את בייג'ינג ברכבת מהירה (300 קמ״ש) והגענו לשנחאי תוך 5 שעות. בשנחאי התאכסנו במלון

ocean.

שנחאי היא בירת העסקים של סין, מצד אחד גורדי שחקים מפוארים ומצד שני שכונות עוני. בשנחאי כל המדרכות נוחות, כוללות שיפוע וירידה לכביש אך מרבית החנויות גבוהות ולא נגישות.

את הביקור בשנחאי התחלנו במגדל הטלוויזיה, הנגיש לחלוטין, זהו מגדל בגובה 270 מטר בערך, כאשר מעלית מהירה מעלה אותך לגג הבניין תוך כמה שניות.

חלקו העליון של המגדל כולל שני מפלסים, המפלס התחתון נגיש לכיסא גלגלים וממנו ניתן לראות את כל שנחאי. המפלס העליון כולל ריצפה שקופה העשויה זכוכית הנמצאת בגובה של 270 מטר עליה ניתן ללכת, זוהי חוויה מדהימה אך לא מומלצת למי שסובל מפחד גבהים.
הגישה לרצפת הזכוכית מחייבת עלייה של 3 מדרגות ולכן אינה נגישה לכיסא ממונע, וספק אם כדאי לעלות בכיסא רגיל.

מקומות נוספים שביקרנו בהם בשנחאי הם טיילת הבונד על שפת הנהר עם תצפית לכל גורדי השחקים של שנחאי. רחוב ננג׳ינג שהוא מדרחוב ארוך הכולל חנויות, מסעדות ובניין בן 5 קומות רק למוצרי מזון ואוכל מוכן מכל סוג ומין.

באופן כללי שנחאי יקרה יותר מבייג'ינג. אך בכול זאת קניות במחירים זולים ניתן למצוא בשוק

xinyang fashion and gift market בתחנת המטרו של מוזיאון המדע והטכנולוגיה.

ארוחות ערב:

מי שרוצה לנסות ארוחה בסגנון קצת שונה, שיבקר באחת ממסעדות ה

hot pot. בארוחה בסגנון זה מניחים לפניך ע״ג פלטה חמה סיר עם מים רותחים וצלחות עם סוגים שונים של ירקות נודלס ובשר. כל אחד טובל בסיר ומבשל בעצמו מה ולכמה זמן שהוא רוצה.
אפשרות נוספת לארוחת ערב מומלצת ומדהימה, אכלנו במסעדה בסגנון " טפיאקי" שף מבשל מולך, על פלטה חמה, ארוחת 'אכול כפי יכולתך' דג סלמון, בשרים שונים, ירקות נודלס או אורז וכמובן שתייה וקינוחים.

מקדש השמים   שנחאי
                מקדש השמים                                                             שנחאי

כעת לפי התוכנית היה עלינו לטוס משנחאי לשיאן, אך להפתעתנו הרבה לא אפשרו לנו לטוס, מאחר וכיסא הגלגלים כבד מידי לטענתם.

כל הניסיונות לנסות לטוס בחברות אחרות נתקלו בסירוב דומה, מחוסר ברירה נשארנו לילה נוסף בשנחאי ולמחרת לקחנו רכבת מהירה חזרה לבייג'ינג ומשם לקחנו רכבת מהירה 5 שעות לשיאן.

שימו לב! בסין לא מאפשרים לטוס טיסות פנימיות עם כיסא גלגלים ממונע, רק טיסות בינלאומיות.

שיאן

הגענו לשיאן, שיאן הייתה בירתה הקדומה של סין. גם בשיאן חיכה לנו מדריך נחמד ורכב, כמובן עם רמפות מאולתרות מעץ. בית המלון

grand Noble Hotel היה מוקם באזור מרכזי והחדר היה מתאים לחלוטין לנכים.

בשיאן ביקרנו כמובן באתר "חיילי הטרקוטה", אתר בו נמצאו קבורים מתחת לאדמה אלפי חיילים עשויים מחימר שנועדו להגן על הקיסר והעיר. האתר כולו נגיש לנכים בכיסא ממונע, וכן ניתן להשאיל כיסא גלגלים בכניסה.

כמו כן ביקרנו בשיאן ברובע המוסלמי הכולל שוק ססגוני מרהיב, בעיקר בשעות הלילה, ממוקם ברחוב ולכן נגיש ברובו.
ביקרנו בפגודת אווז הפרא ובחומות העיר העתיקות שרוחבן 13 מטר ואורכן מעל 13 ק״מ, אך אין כלל גישה לכיסאות גלגלים. הנכה משלם עבור הכרטיס, נכנס עד הרחבה בהתחלה. למי שיכולישנן מדרגות וניתן לשכור אופניים ולרכוב לאורך החומה.

הונג קונג

משיאן טסנו להונג קונג. למרות שהונג קונג שייכת לסין כאן הדברים מתנהלים אחרת לגמרי. הכסף כאן הוא אחר, דולר הונג קונגי, לכן כדאי שלא יישאר לכם כסף סיני "יואן"מזג האוויר הוא חם ולח.

כבר בשדה חיכה לנו רכב עם רמפה תקינה, כולל רצועות קשירה. בהונג קונג התאכסנו במלון

Eaton הנמצא ב0Nathan road שהוא רחוב מרכזי. כול הרחובות מתאימים לנכים בכיסאות, בכול מעברי החצייה צלצול לעיוורים, מלא חנויות. באופן כללי מרבית החנויות והמסעדות אינן נגישות, כך שאם אתם רוצים לאכול עדיף להיכנס לקניונים.

בהונג קונג ישנם מספר שווקים, כאשר ליד המלון נמצא שוק הלילה Temple street . שוק רחוב גדול ונגיש. המחירים כאן יקרים יותר מאשר סין אך עדיין זולים בהשוואה לארץ.

מקומות שמומלץ לבקר בהם בהונג קונג הם: לקחת מעבורת "סטאר "כ- 8 דקות ולעבור לאי הונג קונג. מעבורת נגישה כמובן. ושם שתי אפשרויות :
לקחת משם אוטובוס (קו 19) ולהגיע לויקטוריה פיק שזו תצפית מגבוה על כל הונג קונג, או לקחת אוטובוס (קו 260) לנסוע לעיירה "סטנלי" שעל שפת הים, ולבלות בטיילת יפה עם חנויות ומסעדות נגישות. מרבית האוטובוסים הם נגישים.

טרה קוטה    ארמון הקיץ, בייג'ינג

אתר הטרקוטה                                                             ארמון הקיץ בביג'ינג

לסיכום: סין היא לא מה שחשבתם. זו מדינה מודרנית עם תשתיות מפותחות, גורדי שחקים, רכבות מהירות, מסעדות ברמה גבוהה, שווקים וחנויות יוקרה. הסינים הם אנשים חרוצים, נחמדים אך ההתנהגות שלהם שונה: הם לא ייתנו קדימות לכיסא גלגלים, הם נוהגים בצורה מפחידה ולא נותנים זכות קדימה להולכי רגל, הם אוכלים ברעש ומדברים בקול רם.

סין אינה זולה כמו שחושבים. מציאות ניתן למצוא בעיקר בשווקים. מי שרוצה לחוות את סין אבל להימנע מנסיעות מיותרות שיטוס לבייג'ינג בלבד. מי שבכל זאת מעוניין להגיע גם לערים נוספות צריך לקחת בחשבון נסיעות ארוכות ברכבת ללא שירותים מותאמים לנכים.