Skip to main content

מיזם נגישות במכללת עמק יזרעאל – נדבך נוסף להגברת המודעות

נגישות ישראל צפון-נ.י.צ. משתפת פעולה מזה מספר שנים עם קורס ייחודי המתקיים במכללת יזרעאל בהנחיית ד"ר שרית אלקלעי: "מרטוריקה לפרקטיקה" הווי אומר "מדיבורים למעשים פרקטיים" כלפי האנשים עם המוגבלויות בחברה הישראלית ולמענם בכל מקום בו הם נמצאים, הן בתוך חברת בני האדם בכל מקום ובאקדמיה בפרט, כמורים וכתלמידים.

מזה מספר שנים מנהלי ומתנדבי נ.י.צ. מעורבים בקורס בצורה פעילה; במתן הרצאות, ארוחות חושים והשתלבות פעילה בתלמידים מן המניין – כיוזמה מרגשת של מנחת הקורס הקודמת ד"ר נעם לפלר-לפידות.

בשנה הנוכחית שתי סטודנטיות בקורס, חן טוויג וקארין צרויה, בליווי פעיל שלי, הכינו עלון להפצה ובו הן מסבירות בפרוטרוט את מה שהן מתכננות לעשות בפועל כדי לקדם את התלמידים עם הלקויות באקדמיה לשיויון מלא, לתעסוקה מתאימה ולעצמאות כל אדם כפי יכולתו הוא – ואת כל זה הן מפיצות כפרויקט הגמר בקורס: "מרטוריקה לפרקטיקה".

בנוסף, הן החליטו לממש הלכה למעשה את נושא הנגישות לכל אדם עם מוגבלויות ולערוך הפנינג נגישות ביום בו מתקיימת הרשמה למכללה והמקום יהא מוצף בסטודנטים שניתן לגייס אותם גם למטרת הנגישות. עזרתי להן בהכנות כמיטב ידיעותיי בהכנת את השטח להסברים ולהדגמות בנושאי הראיה – עם כיסוי עיניים, השמיעה – עם אטמי אוזניים קשת גדולה וניידות עם הסברים והמחשות על כיסא הגלגלים שלי שאני מתנייד עימו. סייעו לי אשתי אפרת ומנדב נ.י.צ. איציק ברייאר.

יישר כוח לחן ולקארין על הבחירה שלהן בנושא כל כך חשוב בתוך החברה הישראלית ובכלל, כדי לקדם בלי אבל ואולי וכמה ולמה את כל האנשים עם המוגבלויות בחברה הישראלית לשיויון מלא , לתעסוקה מתאימה ולעצמאות כל איש ואיש כפי יכולתו הוא. למדנו כבר כי כל המעז, מנצח ובגדול. גם אנוכי ישראל כנכה ניידות 100%, לא אסב עוד את מבטי עוד לאחור, רק קדימה והלאה.

המסר הועבר במלואו על מנת שאין אדם אשר יתעלם או יפגע באנשים עם המוגבלויות, וכל אדם יפנים מעתה את המסר לכדי תובנת חיים ויעביר אותו הלאה. בתודה מקרב לב ובהערכה רבה למנחות הקורס ד"ר שרית אלקלעי ונסרין קייס האסיסטנטית מכל תלמידי הקורס.


מילים שכתבה מנחת הקורס ד"ר שרית אלקלעי:

"במהלך חמש השנים האחרונות נרקם ומתהדק הקשר בין מתנדבי עמותת נגישות ישראל צפון לבין הסטודנטים והסגל במכללת עמק יזרעאל, וזאת בין היתר במסגרת הקורס אותו אני מלמדת "מרטוריקה לפרקטיקה".  אני מלווה את הקורס זו השנה השלישית וזכיתי להכיר שלושה מתנדבים נפלאים – שושנה גרינברג, נירה שלח, וישראל שפירא.  אני נפעמת בכל פעם מחדש לראות את התרומה של המתנדבים לסטודנטים בקורס הן בהעלאת המודעות והרגישות לצרכים מיוחדים של אנשים שונים, והן בשיתוף בסיפורים האישיים שלהם.  החוויה הזו מרגשת ומקרבת את הסטודנטים אל המתנדבים ואל עולמם, ומאפשרת להם היכרות אישית עם הקשיים לא רק דרך למידה אקדמית "יבשה".  אני שומעת מהסטודנטים במשובים על הקורס שהחוויה הזו השפיעה עליהם מאוד וכי הם לוקחים את הלמידה הזו הלאה ומפיצים אותה בקרב אנשים נוספים.  דוגמה לכך הייתה בשבוע שעבר במיזם שעשו שתי סטודנטיות בקורס – קארין וחן – אשר הקימו "דוכן נגישות" בהפנינג שנערך במכללה לכלל הסטודנטים.  במהלך המיזם סטודנטים רבים התנסו בחוויה של לנסות לתקשר כאשר על אוזניהם יש אוזניות ממסכות רעשים, וניסו לאכול כשעל עיניהם כיסוי עיניים.  בדוכן חילקו עלונים העוסקים בשוויון הזדמנויות בתעסוקה לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, וישראל ואיציק – מתנדבי ני"צ נכחו, הסבירו, שיתפו, וקירבו את כלל הסטודנטים של המכללה אל עולמם.  אני רוצה להודות לכל מתנדבי העמותה בשמי ובשם הגב' נסרין קייס שמסייעת לי להעביר את הקורס, ולאחל לכולנו עוד שנים רבות של שיתופי פעולה מוצלחים

.

ד"ר שרית אלקלעי
החוג לפסיכולוגיה והחוג למדעי ההתנהגות
מכללת עמק יזרעאל

".

 

הסטודנטיות חן טוויג וקארין צרויה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן