Skip to main content

הפנינג נגישות חוויתי וארוחת חושים בבי"ס דליות ביקנעם

נגישות ישראל קיימה מיזם נגישות בבי"ס דליות ביקנעם, שכלל שיעורי מבוא בנגישות לתלמידים, ארוחת חושים למורים והפנינג נגישות חוויתי

כהקדמה לפעילות ההתנסות החווייתית של עמותת נגישות ישראל לתלמידי בית החינוך "דליות" ביקנעם, עברו תלמידי שכבת ד' שיעורי א'-ב' של נגישות, שהיוו הכנה לקראת ההפנינג החווייתי שהתקיים שבוע אחר כך.

 

בשיעורים נחשפו התלמידים לנושא הנגישות ולמשמעות המושג, דיברו על ההבל בין שונות חיצונית ופנימית ועל היכולת שלהם לקבל את השונה ולסייע לתלמידים בסביבתם.

 

בנוסף לכך נערכה ביום א' 12.5.19 ארוחת חושים לצוות המורים של ביה"ס.

המורות אכלו את המנה הראשונה בארוחת החושים עם כיסוי על העיניים
המורות אכלו את המנה הראשונה בארוחת החושים עם כיסוי על העיניים

המיזם החל בהרצאה שהועברה על ידי ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי, מנהלת נגישות ישראל צפון-נ.י.צ.; בהרצאתה חלקה רויטל עם המורים את סיפור הקמתן של עמותת נגישות ישראל ושלוחתה הצפונית נ.י.צ. ואת העקרונות הבסיסיים של הנגישות וקבלת השונה.

בהמשך הובלו המורים בעיניים מכוסות לחדר אשר הוכן מראש לארוחת חושים, במהלכה כל מנה נאכלה תוך הדמיית מוגבלות שונה: עיוורון, מוגבלות פיזית וכבדות שמיעה ולוותה בסיפור אישי מרגש על ידי מדריך עם מוגבלות תואמת בהנחייתו של גיורא. הארוחה הייתה מקסימה ומרגשת, והעבירה היטב את המסר. צוות המורים התגלה כצוות מחויב, סובלני, סבלני ומבין את הצרכים.

שבוע לאחר מכן, התקיים שלב הגברת המודעות לתלמידי שכבת ד' בבי"ס. התלמידים התנסו במוגבלות פיזית (ידיים ורגליים) במוגבלות שמיעה ובמוגבלות ראייה – ואף הם שמעו את סיפורו האישי של מדריך עם מוגבלות תואמת.

הילדים משחקים בקוביות עם כפפות מגבילות על הידיים
הילדים התנסו במוגבלות בידיים באמצעות משחק בקוביות עם כפפות מגבילות

תודה מיוחדת למנהלת בית הספר הגב' עופרה הירש, אשר ליוותה במילותיה החמות את הפעילות. להלן כמה מדברי המשוב ששלחה מפי צוות בית הספר: 

– "זה היה מסוג המפגשים שלא משנה כמה שנים אתה במערכת, זה מאוד משמעותי ועוצמתי. כמה למידות ותובנות בשעה וחצי כאדם וכאשת חינוך. תודה רבה עופרה"

– "מהנה ללמוד נושא כל כך חשוב ואנושי, בצורה חווייתית. עכשיו מחובתנו להשכיל ולהעביר הלאה גם כן. פעילות חווייתית ומלמדת.

תודה על החשיפה!

– "תודה, עופרה, על ההזדמנות לקחת חלק בפעילות שהיא בעיניי בגדר חובה. לראות ולשמוע אנשים שמצליחים להתמודד עם אתגרי החיים ומצליחים למרות הכל ואף על פי…."

ולאחר הפעילות עם התלמידים: 

"הייתה פעילות נפלאה, מגוונת וחשובה. התכנים הועברו לילדים בצורה חווייתית ומשמעותית. נהנינו מאוד ולהתנסות והמפגש עם הסיפורים האישיים היה ערך מוסף עצום. המשפט של רויטל מהשבוע שעבר :"אין דבר שאי אפשר – יש דבר שלא רוצים מספיק" הוצג הלכה למעשה וחיבר את הילדים. תודה על הזכות לקחת חלק – בטוחה שזו חוויה שהילדים יזכרו לעוד הרבה זמן. אחד מהילדים אמר לי היום : "זה היה היום הכי טוב

".

התלמידים הולכים בטור עם כיסוי על העיניים
התלמידים התנסו בהליכה עיוורת עם כיסוי על העיניים

התלמידים התנסו בהליכה עיוורת עם כיסוי על העיניים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן