Skip to main content

חדשות

העמותה ערכה הפנינג נגישות בבית החינוך ע"ש אריק איינשטיין בפתח תקוה

קטגוריה: חדשות העמותה

ב- 4.1.2015 נערך הפנינג נגישות חווייתי עבור תלמידי כיתות א' בבית ספר "בית חינוך ע"ש אריק איינשטיין" בפתח תקוה.

במהלך כחודש עסקו התלמידים בנושא הנגישות כהכנה ליום השיא שנערך עם מדריכי עמותת נגישות ישראל. במהלך חודש זה ובמסגרת הפרויקט א' ב' של נגישות, עברו התלמידים שיעורים בנושא נגישות, דרכם נחשפו למושגי יסוד מעולם הנגישות, לערכי השונות והיכרות ראשונית עם המוגבלויות השונות. בהמשך דנו בכיתות עם המורות בשאלות: האם המוגבלות משפיעה על יחסינו בכיתה או בחברה? כיצד יתמודדו עם סיטואציה בה ישתלב ילד עם מוגבלות בכיתה? כיצד יאפשרו לו להרגיש כאחד האדם? ועוד.. .

את פניהם של מדריכי העמותה, קיבלו בבית הספר כרזות עם סלוגנים בנושא נגישות אשר נתלו בשטחי בית הספר במסגרת הפעילות המקדימה בכיתות והוכנו על ידי המורות והתלמידים.

ביום זה השתתפו התלמידים בהפנינג חווייתי אשר כלל שלוש תחנות התנסות חווייתיות (מוגבלות בראייה, מוגבלות בשמיעה ומוגבלות בניידות). בכל תחנה זכו התלמידים להכיר באופן אישי אדם עם מוגבלות, שפרש בפניהם את סיפור חייו – הקשיים, ההתמודדויות, ההצלחות ויותר מהכול 'כיצד אנחנו יכולים לעשות אחרת'. בנוסף בכל תחנה חוו התלמידים 'מהי המשמעות של להיות אדם עם מוגבלות'- הם עברו משימות שונות על כסא גלגלים שמדמות את ההתמודדות של ילד עם כסא גלגלים בבית הספר, חוו טעימות עיוורות של גלידה מבלי היכולת לראות וחוו את עולמם של החירשים תוך כדי היכרות עם שפת הסימנים.

התלמידים עברו בצורה מופתית בין תחנה לתחנה, תוך דאגה לא לפספס אף חוויה. הם הביעו סבלנות וסקרנות רבה שהתבטאה בשאלות רבות את המדריכים השונים בשטח. גם צוות המורים נראו כנסחפים לחוויה.

לסיכום היום התכנסו התלמידים וצוות המורים לשיחה מסכמת אודות חוויות שעלו במסגרת המפגש עם מדריכי העמותה.
מבין התגובות שעלו:

"אנשים עם מוגבלות יכולים לעשות כמעט כל דבר, אבל אם קשה להם הם יכולים לבקש עזרה ואנחנו צריכים לעזור להם".

"יש כאלה שגם למדו לנסוע על כסא גלגלים ולהביא דברים בעצמנו בלי עזרה ויש כאלה שכן היו צריכים עזרה אבל זה לא אומר שהם לא היו עצמאיים, הם עדיין עצמאיים, אבל הם פשוט מתקשים קצת".

"למדתי איך אפשר לעזור לאנשים שצריכים עזרה".

"למדנו ששפת הסימנים זה שאם מישהו חירש, אז יכולים לתקשר איתו עם הידיים ואז הוא יכול להבין".

 

לסיומת מרגשת ומפתיעה סימנו התלמידים בשפת הסימנים את השירים 'שווים' ו'אני ואתה' כהמנון בית ספרי.

מבין התגובות של צוות בית הספר לפרויקט:

פזית רייכר, מנהלת בית הספר: "ברצוני להודות לכל צוות המדריכים ולליאת מנהלת אגף החינוך על כך שבחרתם להגיע אלינו, לבית החינוך ע"ש אריק איינשטיין, ולחשוף את תלמידי שכבה א' העונים לשם דור פורצי הדרך ליום כל כך מרגש ,עוצמתי ורלוונטי.

אריק איינשטיין אמר "אני ואתה נשנה את העולם" מבחינתנו זו לא עוד סיסמא אלא, זו השפה המדוברת והמוטמעת הלכה למעשה, אנחנו גאים להיות השגרירים לדור ההמשך, גאים לשתף ולייצר שפה משותפת בין כל באי בית החינוך. קבלת האחר והמענה האדיב עבור אותה אוכלוסייה הזקוקה להכלה, לחיבוק עוטף ולהבנה הינה שזורה באמנה בבית החינוך. 

קבלת האחר, ראיית המוגבל, הכרת שפת הסימנים וראיית ההכלה הם הערכים שיובילו אותנו ללמידה משמעותית כשערך האחריות, הנתינה והקבלה עוטפים אותנו בכל רגע .

השינוי מתחיל כאן – גאים לפרוץ דרך ומבטיחים להמשיך עם תוכנית א-ב של הנגישות, כי מבחינתנו נגישות שווה רגישות". 

נירית, רכזת חברתית: "תודה רבה לכולנו, הילדים עברו התרגשות מאוד גדולה וחוויה מעצימה. כמה דברים 'בשם כל תלמידי וצוות בית החינוך, אנו רוצים להודות לכם על תרומתכם להעשרת הידע של דור ההמשך בנושא כל כך חשוב ואקטואלי – הנגישות. נושא הנגישות של ציבור הנכים קשור בקשר ישיר לרגישות שחובה שכל אחד ואחד מאיתנו ישכיל לסגל בעבור עצמו ובכלל. חובה זו מוטלת עלינו מהיותנו אזרחים במדינת ישראל ומהיותנו אמונים על חינוך והקניית ערכים לדור ההמשך. תודה מעומק הלב מכולנו על היותכם אור שמאיר, מלמד ומעצים את כולנו".

תודה רבה לגב' פזית רייכר מנהלת בית הספר לצוות ולהנהלה – על הנכונות, ההקשבה ההתגייסות והעשייה למען שילוב שוויוני ונגיש. תודה רבה!

 

 

 

 

הפנינג נגישות בבית החינוך ע"ש אריק איינשטיין

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן