Skip to main content

שלושה-עשר הדיברות לבחירת נכס נגיש

אז החלטתם להתרחב? לעבור? מזל טוב! הכנו לכם מדריך קצר לבחירת נכס נגיש. המדריך מדבר על נכסים שמיועדים לקבלת קהל כללי ובכלל זה קהל עם מוגבלויות. מדובר בהמלצות ולא הנחיות והוא אינו מחליף התייעצות עם מורשה הנגישות שלכם.

אז החלטתם להתרחב? לעבור? מזל טוב!

הכנו לכם מדריך קצר לבחירת נכס נגיש. המדריך מדבר על נכסים שמיועדים לקבלת קהל כללי ובכלל זה קהל עם מוגבלויות. מדובר בהמלצות ולא הנחיות והוא אינו מחליף התייעצות עם מורשה הנגישות שלכם.

מאחר וחקיקת הנגישות מחייבת, מומלץ ביותר במסגרת תהליך איתור נכס לבחון גם היבטי נגישות, זאת על מנת להימנע ממצב בו נדרשת השקעה כספית גדולה בהנגשתו או שמגלים בדיעבד שלא ניתן מסיבות הנדסיות ו/או כלכליות להנגישו.

חשוב לזכור שקהל המטרה של אנשים עם מוגבלויות הוא 18% מהאוכלוסיה ולכן כדאי להנגיש בשביל לאפשר לאוכלוסיה זו להיות לקוחותיכם. הנגשה של עסק היא החלטה להשקיע במטרה להגדיל את כמות הלקוחות והרווח, וכמו הסיסמה של העמותה – "עסק נגיש שווה עסק מרוויח".

  1. היוועצות עם מורשה נגישות: קחו יועץ מורשה נגישות. בחינת נכס מראש אינה יקרה ובכוחה לחסוך עלויות רבות ולמנוע תלונות ותביעות.
     
  2. אישור מורשה נגישות: אבל בקשו לראות אישור מורשה נגישות מתו"ס (מבנים, תשתיות וסביבה) לנכס עצמו ולשטח הציבורי. אם בוצע שיפוץ – חשוב לוודא שהאישור ניתן אחרי השיפוץ. תייקו אצלכם את האישור. גם כשיש אישור מומלץ לבצע בדיקה של מורשה נגישות מתו"ס מטעמכם – כך אם יתגלו פערים, תוכלו לדרוש את הנגשתם או מימון להנגשתם כחלק מהסכם ההתקשרות. 
     
  3. תחבורה וחניות נגישות: אתם רוצים להיות הכי נגישים – אתם רוצים להיות הכי קרובים לתחנת אוטובוס, רכבת ושתהיינה חניות נכים נגישות.
     
  4. דרך גישה נגישה: לכו מהחניה הנגישה ומהכניסה לרחוב לכניסה לנכס המוצע ובדקו שיש הנמכת מדרכה בכל מקום, שהדרך פנויה ממכשולים ושהמעלית מהחניה אליכם נגישה. שכיסא גלגלים יכול להתגלגל ללא מכשולים וללא מדרגות וללא שיפוע חריג.
     
  5. בתי שימוש נגישים: גם הקרבה לבתי השימוש חשובה לנגישות. ישנם מצבים שמחייבים בתי שימוש נגישים במשרד או בחנות וישנם מצבים שלא. אם אין לכם בתי שימוש בשטח שלכם, שימו לב שאתם באותה קומה – מומלץ שהמרחק לא יעלה על 60 מטרים בבניין שקיבל היתר בניה לאחר 2009 (בבניינים ישנים יותר המספרים מעט שונים).
     
  6. התאמה לעיצוב פנים: נכס ריק תמיד נראה ענק. האם אחרי שתכניסו את כל מה שאתם צריכים לנכס עדיין יהיה מקום? חשוב לוודא שיהיה אפשר לשמור על מעברים ברוחב של 90 ס"מ לפחות, ובמעברים ראשיים 130 ס"מ לפחות, באופן שוטף. יש לוודא שבקצה המעברים ישנם שטחי תמרון לכסא גלגלים בקוטר 150 ס"מ.
     
  7. דלת. פתחו את הדלת. שימו לב שהרוחב האמיתי (זה שאפשר לעבור בו בלי להשאיר סיבי בגד על הדלת) הוא לפחות 80 ס"מ.
     
  8. רצפה. אם כשהרצפה נקיה אתם יכולים לדמיין שאתם בהחלקרח – היא לא מתאימה לקבלת קהל.
     
  9. תאורה. אתם רוצים תאורה טובה כדי שיראו את מה שיש לכם להציע, אבל לא מסנוורת (גם אחרי שתכניסו את הריהוט).
     
  10. שילוט. אתם רוצים שהקהל יגיע לקבלת הקהל – ודאו שהשילוט שמוביל אליכם ברור.
     
  11. רעש. האם השטח שלכם שקט? רעש בעייתי מאוד עבור לקוחות רבים כשהם מקבלים שירות.
     
  12. אזור לעובדים בלבד. אזור לעובדים בלבד לא חייב להיות נגיש, אבל כדאי להנגיש אותו באופן בסיסי מראש כדי לאפשר לעצמכם לשכור עובדים עם מוגבלות בקלות. מה כדאי לוודא? דלתות רחבות, מרחבי סיבוב מספיקים, בית שימוש נגיש, מטבחון בגובה נוח וריהוט נגיש.
     
  13. סיכום והחלטות: בהתאם לממצאים תדעו מה המשמעות מבחינת השלמות הנגישות. זמן כתיבת ההסכם הוא הזמן לדרוש מהמשכיר לטפל בהשלמות הנגישות כנדרש בחוק. חשוב מאוד לערב עו"ד לסיוע וליווי בתהליך.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן