Skip to main content

חדשות

משלחת של "נגישות ישראל" השתתפה בכנס ENABLE באו"ם

קטגוריה: חדשות העמותה

המשלחת יצאה בתחילת השבוע (7.6) מישראל לייצג את עמותת נגישות ישראל בכנס

ENABLE השנתי באו"ם במסגרת ה-CRPD – האמנה בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות

משלחת של 8 אנשים ובראשם מנכ"לית העמותה עו"ד מיכל רימון ומייסד וגזבר העמותה רני בנימיני, יצאה בתחילת השבוע מישראל לייצג את עמותת נגישות ישראל בכנס

ENABLE השנתי באו"ם במסגרת ה-CRPD – האמנה בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות שישראל אשררה בספטמבר 2012.

מטרת העמותה בנסיעה זו, היא להגביר את שיתוף הפעולה הבינלאומי עם גורמים וארצות מקבילים שמקדמים כל אחד בתחומו את נושא הנגישות והשילוב. הרעיון הוא כי בהעברת מידע גלובאלית נוכל יחד לייצר מציאות נגישה יותר ומשלבת יותר בזמן קצר יותר, זאת אם נאפשר לכל אחד ללמוד מהטעויות וההצלחות של מקביליו בתחום, בארגונים שונים ומדינות שונות.

מעבר להשתתפות בדיונים עצמם המתקיימים באו"ם בניו יורק, הצליחה "נגישות ישראל" לקבוע פגישות עם מספר גורמים מעניינים וחשובים במסגרת הביקור, ביניהם:

סגן יו"ר משלחת ישראל לאו"ם, השגריר דוויד רוט וצוותו, בהם נלי שילה, נדב יסוד ומיכל כרמלי, לסגירת קצוות לקראת ארוחת החושים שתוכננה ליום רביעי ה-10/6 עבור כ-30 דיפלומטים מרחבי העולם. במסגרת הניסיון להציג לעולם את הצדדים החיוביים של מדינת ישראל, אלה שבמסדרונות האו"ם לעיתים נוטים שלא לאפשר הצגתם; השגריר רוט שמח להציג חוויה כזו המביאה רצון טהור לשתף, לשלב ולקדם זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בארץ ובעולם.

המשלחת נפגשה גם עם הקונכ"ל עידו אהרוני, במטרה לבחון אפשרויות לקדם קשרים בינ"ל ולמצוא דרכים חדשות מקוריות ומעשירות לקדם את הנגישות גם ברמה הגלובאלית העולמית. הקונכ"ל התרשם מפעילות העמותה והביע הסכמתו לסייע בקידום מטרותיה מול גורמים יהודיים וכן כאלה שאינם יהודיים. הוא כינה את פעילות העמותה ככזו שיכולה לסייע למשרד החוץ במאמציו להראות את ישראל באור חיובי, תוך התמקדות בהישגים והצלחות ולא בסוגיות סביב הקונפליקט באזור. מנכ"לית נגישות ישראל, עו"ד מיכל רימון, הסכימה עם דבריו וציינה שהעמותה תשמח לסייע בכל דרך ורואה עצמה מחויבת להמשיך ללמוד ולחלוק מידע עם העולם, על מנת לוודא שרמת המקצועיות והחדשנות של ההנגשה בישראל תהיה מהגבוהות שיש. עוד ציינה, כי לצד העובדה שהמשלחת שלנו כבר נחשפה לפתרונות נגישות מתקדמים ומרשימים בעיר ניו יורק, הרי שראינו גם בלא מעט מקומות מקרים בהם גם לנו יש מה לתרום מסיפורי הצלחה ישראליים בתחום ונשמח לשלב כוחות לקידום הנושא.

אחרי התרגשות מצולמת בכניסה לבנייני האו"ם, המשלחת נכנסה אל מושב הפתיחה של כנס ה

ENABLE הדן באמנת זכויות אנשים עם מוגבלות.

מעבר לאירועים שסביב הכנס, ניצלה העמותה את הביקור לקביעת פגישות עם גורמים מקומיים העוסקים בנגישות ביום-יום. במסגרת זו, המשלחת הוזמנה לבקר באירוע חינוכי ראשון מסוגו שהתקיים ביום שני, 8/6 במנהטן – אירוע המסכם שנת פעילות המקדמת אורח חיים בריא בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים מבתי ספר ציבוריים בעיר. במסגרת הביקור נפגשה המשלחת עם ברברה, האחראית על נושא חינוך מיוחד במחוז 75, הכולל את חמשת הרובעים של העיר ניו יורק ומתברר כי הוא המחוז עם מספר הילדים עם צרכים מיוחדים המשלובים במערכת החינוך – הגדול בעולם. המשלחת הציגה לברברה בקצרה את העמותה ופעילותה במיוחד בתחום החינוך וסוכם כי נמשיך להיות בקשר לבחון שיתופי פעולה והפרייה הדדית לקידום נושא השילוב במערכת החינוך. הפגישה והביקור התאפשרו הודות לקשר חם שנוצר עם כריס נואל, שהוא הגורם האחראי על הנגשת פארקים בניו יורק ואיתו נקיים פגישה ביום שישי ה-12/6.

ביום שלישי 9/6, הוזמנו ע"י כריס נואל לישיבת צוות תכנוני של פארקים וגני משחקים של רובע מנהטן. עו"ד אוראל גלולה לפיד ואור כהן, חברי המשלחת, יצאו לייצג את העמותה במפגש מעניין זה. אחרי נסיעה ממושכת (מאוד) ברכבת התחתית של נ"י, תוך בדיקת התחנות הנגישות (המעטות) של התחתית והגילוי המרעיש שגם בנ"י זה שיש מעלית לא אומר בהכרח שהיא עובדת… הגענו לקווינס ופגשנו את צוות האדריכלים, המתכננים והמבצעים של הפארקים וגני השעשועים של נ"י על כל 5 רובעיה. ראינו איך הלכה למעשה נבנים גני שעשועים ופארקים נגישים לילדים והורים עם ובלי מוגבלות כדבר שבשגרה. הצוות הניו-יורקי התרגש מהקשר עם נציגי העמותה ושמח לחלוק מידע ולשמוע על הנעשה אצלנו בישראל ולנדב טיפים שיוכלו לסייע לנו בקידום הנגשת פארקים גם אצלנו. הביקור הסתיים בידיעה שללא ספק יש לנו מה ללמוד מהניסיון וההטמעה של נגישות בפארקים בניו יורק והעמותה תדאג להמשיך ולקדם קשר זה גם בעתיד.

אחרי נסיעה קצרה של אוראל ואור חזרה לעיר במונית (לאור הקשיים הרבים שנתקלו בהם בדרכם לפגישה) המשלחת הגיעה ישירות לפגישה ב

MoMA עם פרנצ'סקה רוזנברג מנהלת תכניות קהילה ונגישות במחלקת החינוך של המוזיאון, שחלקה מניסיונה העשיר על הנגשת מוזיאונים בפרט ואומנות בכלל לכל סוגי המוגבלויות ואף הדגימה באמצעות אורן בליצבלאו, נציג המשלחת העיוור, איך אנשים עיוורים ולקויי ראייה יכולים גם הם "לגעת באומנות" וליהנות מהחוויה. פרנצ'סקה חלקה עם המשלחת את הניסיון הרב שיש למוזיאון עם פעילויות עם גיל הזהב בכלל וחולי דמנציה בפרט. היא ציינה את החשיבות המובנת שבהכשרת צוותים מקצועיים במוזיאון למתן שירות נגיש יותר ואף סיפרה על מפגשים שנעשו בנושא עם צוות המוזיאון, אך עם זאת ציינה שבשונה מישראל אין כאן חובה משפטית לקיים הדרכות אלה, כך שחלק גדול ממאמציה מתועלים לשכנוע ורתימת צוותים לנושא.

העמותה חלקה עם פרנצ'סקה את נסיונה הרב בהדרכות מקצועיות לשיפור נגישות השירות ואף דובר על בחינת שיתוף פעולה עתידי במסגרתו העמותה תציע הדרכה חווייתית שכזו לצוות המוזיאון .

העמותה התמקדה בהכנות לקראת ארוחת החושים שקיימה לעשרות דיפלומטים מהעולם, ולמרות עומס הפגישות הרב והג'ט לג שלא הניח – חברי המשלחת ייצגו את העמותה ואת ישראל בכבוד רב במעמד ייחודי זה.

 

(בסוף הכתבה – קישורים לסיקור בכלי תקשורת שונים בישראל).

 

 

 

 

 

 

 

מושב הפתיחה של כנס ה ENABLE באו"ם

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן