Skip to main content

טור אישי

תקנות הנגישות – עוד ארוכה הדרך…

מאת: יובל וגנר, נשיא ומייסד עמותת נגישות ישראל18/12/2016 כמידי שנה, מצוין ב- 3/12 ברחבי העולם 'יום שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות'. מדינת ישראל פועלת לקידום השוויון כחלק מאמנה בינלאומית בהובלת האו"ם מ- 2006. מדינת ישראל הצטרפה לאמנה זו ב- 2012...

יד כותבת מסמך על שולחן עם פטיש שופטים וספרים

מאת: יובל וגנר, נשיא ומייסד עמותת נגישות ישראל
18/12/2016

כמידי שנה, מצוין ב- 3/12 ברחבי העולם 'יום שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות'.


מדינת ישראל פועלת לקידום השוויון כחלק מאמנה בינלאומית בהובלת האו"ם מ- 2006. מדינת ישראל הצטרפה לאמנה זו ב- 2012 והיא אחת מ 169 מדינות שהצטרפו ומחויבות לאמנה.
https://www.un.org/development/desa/disabilities

בישראל התהליך החל בחקיקת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות בשנת 1999 וב- 2005 עבר פרק הנגישות כחלק מחוק זה. הצפי היה שתקנות הנגישות יכתבו ויאושרו בכנסת תוך שנה בלבד, קרי ב 2006.

עברו מאז 10 שנים ומסתבר שהדרך עוד ארוכה עד להשלמת התקנות כולן. נכון להיום (דצמבר 2016) נותרו 12 תקנות שטרם נידונו או טרם אושרו. אפשר רק לדמיין מה היה מצב התקנות ללא העתירה לבג"צ שהגישה עמותת נגישות ישראל נגד משרדי הממשלה השונים והכנסת, בהובלת עו"ד תומר רייף מפירמת עורכי הדין זיסמן, אהרוני, גייר ושות'.

חשוב להבין שככל שהזמן מתארך, כך עולה וגדלה הפגיעה ביכולתם של אנשים עם מוגבלות להשתלב בחברה בשוויון.

אין ספק שזה נמשך יותר מידי, מעל לעשור…

בחצי הכוס המלאה – תקנות שאושרו

בצד של הכוס המלאה, ניתן לציין לטובה את חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות 1998 שבתוכו פרק נגישות נכבד מ 2006 ובמסגרת זו תקנות נגישות רבות שכבר בתוקף ונמצאות בשלבי הטמעה, כגון: נגישות בבניין חדש, נגישות לבנייני מגורים, נגישות למקום קיים, נגישות למקום ציבורי שאינו בניין, נגישות לשירות, נגישות תחבורה ציבורית, ורכבת קלה, אוטובוסים, השכרת רכב, הסעות, טלפוניה, מוסד חינוך קיים, השכלה גבוהה, נגישות לאתר (פארקים של רט"ג וקק"ל), בריכות שחייה, שירותי הדרכה מקצועית.

מדובר בהרבה מאוד עבודה ולעניין זה צריך לפרגן לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים, לוועדת הרווחה, העבודה והבריאות בכנסת, לארגוני אנשים עם מוגבלויות המעורבים ובעיקר לחה"כ הנכבד אילן גילאון כיו"ר תת הוועדה לקידום תקנות הנגישות.

חצי הכוס הריקה – תקנות שטרם אושרו

ובצד הכוס הריקה, עדיין יש הרבה תקנות שטרם אושרו בכנסת כגון: דרכים נגישות, התאמות נגישות במוסדות על תיכוניים להשכלה תורנית או דתית, נגישות בריאות – התאמות פיסיות במרפאות עצמאיות ושירות נגיש – משרד הבריאות טרם העביר טיוטת תקנות מתוקנת, צרכים קיומיים במצב חירום, נגישות שירותי בריאות בקהילה במצבי חירום, נגישות לשירותי שעת חירום, נגישות מסגרות לאנשים עם מוגבלות לצורך נגישות לשירותי שעת חירום, נגישות אירועי פינוי אוכלוסיה וקליטתה במצב חירום, מאגר מידע על אדם עם מוגבלות לצורך נגישות לשעת חירום, נגישות אוטובוסים בינעירוניים, נגישות במוסדות חינוך חדשים, נגישות פרטנית להורה ולתלמיד.

תקופה מאתגרת

מחוץ לכנסת, אנו נמצאים בתקופת הטמעת הנגישות הן במשרדי הממשלה, הן ברשויות המקומיות והאזוריות והן בעסקים ומלכ"רים. מדובר בתקופה מאתגרת, מחד ארגונים רבים מנגישים ומאידך יש כאלה שלא.

עד סוף 2017 כל העסקים בישראל נדרשים להיות נגישים, כמובן למעט אלה שיש להם פטורים, עד סוף 2015 יונגשו כל משרדי הממשלה ועד סוף 2021 יונגשו הרשויות המקומיות.

לצד תהליך ההנגשה, נדרש תהליך ליצירת מודעות בקרב האנשים עם מוגבלויות על מנת שאלה יכירו את זכויות והסדרי הנגישות המגיעים להם. לעניין זה עמותת נגישות ישראל פרסמה באתר מדריך לזכויות הנגישות.

לסיכום – מחד התקדמנו רבות, מאידך הדרך עוד ארוכה.

מאחר ומדובר בנושאי מהותי ל 18% מהאוכלוסייה שהינם אנשים עם מוגבלות, חובה עלינו לעשות הכל על מנת שבשנת 2017 נסיים את תקנות הנגישות ובכך נשפר את איכות החיים של אנשים אלו ובני משפחותיהם החיים בישראל.

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן