Skip to main content

טור אישי

מוניות נגישות – עדיין בגדר חלום!

משרד התחבורה התחייב שעד סוף 2016 יהיו בישראל 1,000 מוניות נגישות, אך בפועל יש רק כ 460 ולא ברור אם הן מציעות שירות לנוסעים עם מוגבלות. אלה שכן פעילות, גובות מחיר מופרז בניגוד לחוק וזמינותן בעייתית בלשון המעטהמאת: יובל...

נהג מסייע לאדם בכיסא גלגלים להיכנס למונית נגישה

משרד התחבורה התחייב שעד סוף 2016 יהיו בישראל 1,000 מוניות נגישות, אך בפועל יש רק כ 460 ולא ברור אם הן מציעות שירות לנוסעים עם מוגבלות. אלה שכן פעילות, גובות מחיר מופרז בניגוד לחוק וזמינותן בעייתית בלשון המעטה
מאת: יובל וגנר, מייסד ונשיא "נגישות ישראל"
20/12/2016

מטרת אחת התקנות שעברו בכנסת הייתה לייצר מוניות נגישות וזמינות בכל הארץ (תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הנחה מאגרת רישיון להפעלת מונית נגישה), תשע"ד-2014).

מונית נגישה הינה כזו המאפשרת כניסה של אנשים עם מוגבלות בכלל וכאלה הנעזרים בכיסא גלגלים או קלנועית בפרט.

מונית נגישה תכלול: סמל כיסא גלגלים על דלת הכניסה ומאחור בצד ימין, מעלון או כבש ומנגנון למניעת תנועה בעת הפעלת המעלון, רוחב פתח מינ' 110 ס"מ, גובה מהרצפה לתקרה מינ' 132 ס"מ, מקום לכיסא גלגלים ברוחב 80 ס"מ ואורך 120 ס"מ, אמצעי לעיגון כיסא הגלגלים, שני מאחזי יד, פס אזהרה על המדרגה בכניסה, אמצעי עליה וירידה מהמונית לאנשים עם מוגבלות בניידות. תעריף הנסיעה רגיל.

שר התחבורה הבטיח שעד סוף שנת 2016 יהיו 1,000 מוניות נגישות.

נכון לסוף 2016 מצב הנגישות בתחבורה הציבורית הינו שהאוטובוסים העירוניים כמעט ונגישים כולם, הרכבת הונגשה גם היא באופן כמעט מלא, הרכבת הקלה בירושלים הונגשה ומה שנותר להנגיש אלו הם האוטובוסים הבינעירוניים (כרגע אלה הם בגדר טיוטת תקנות).

המרכיב האחרון בתמונת הנגישות בתחבורה הציבורית הינו המונית הנגישה. תפקידה לאפשר לאנשים עם מוגבלויות להגיע מביתם ועד לאוטובוס או הרכבת ובחזרה.

משרד התחבורה התחייב שעד סוף 2016 יהיו בישראל 1,000 מוניות נגישות. בפועל מסתבר שיש רק כ 460 מוניות ובכלל לא ברור אם אלה מציעות שירות לנוסעים עם מוגבלות. אלה שכן פעילות, גובות מחיר מופרז בניגוד לחוק וזמינותן בעייתית בלשון המעטה.

עמותת נגישות ישראל נפגשה בעניין עם מנכ"לית משרד התחבורה, במטרה לשפר את התקנות כך שיהיו מוניות נגישות בכל הארץ ובכל תחנת מוניות, שאלה יהיו זמינות בזמן סביר ובעלות רגילה ושיהיה פרסום ארצי היכן וכיצד להזמין מונית נגישה.

מדובר במרכיב מהותי בתמהיל הנגישות ועמותת נגישות ישראל תפעל לפתרון נגיש ונוח עד סוף 2017.

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן