Skip to main content

תג נכה לישראלים בחו"ל

להלן מידע וכמה עצות בנוגע לחניה עם רכב שכור בחו"ל

  • במקומות מסוימים מכבדים רק תו מקומי, כולל תו זמני שמנפיקים בעירייה או במשטרה המקומית או משרד הרישוי המקומי. מומלץ לברר את הנקודה במיוחד כאשר שוהים מספר ימים לפחות בעיר אחת. יש בעיה כאשר מגיעים בסוף שבוע / חג  או כאשר נודדים במהירות ממדינה למדינה.
  • לשים לב למסמכים שצריך להציג כדי לקבל תו / תג זמני.
  • במדינות גדולות כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה ואפילו שוויץ הנהלים והחוקים שונים ממחוז למחוז (או states בארה"ב).
  • לנוסעים לארה"ב – אל תתעצלו, הכנסו למשרד התחבורה האזורי, עם התו/תג הישראלי, תעודת נכה, כרטיס טיסה ותוך מספר דקות תקבלו תו חניה זמני מקורי אמריקני. רצוי לוודא שהסידור קיים לפני הנסיעה, אולי יידרשו מסמכים נוספים או שהסידור יתבטל.
  • הזיהוי הברור של ישראל בתו / תג נכה איננו מומלץ.
  • על עבירות חניה שנחשבות חמורות בארצות מסוימות מטילים קנסות כבדים מאד גם על בעלי תו נכה.
  • יש מידע מפורט מה- International Transport Forum על כיבוד הדדי של תו / תג נכה. המסמך מכיל קישורים לנהלים בכל מדינה (מתוך רשימה). ישראל הצטרפה ל- ITF ב- 2015 אך לא מוזכרת בהקשר של הכרה הדדית בתג נכה בעת כתיבת שורות אלה.
  • יש שוטרים / פקחים שמתחשבים במצב גם כאשר מציבים העתקים מאולתרים של סמל הנכה הבינלאומי מתחת לשמשת הרכב באופן בולט. לפעמים מקבלים תווים כאלה מפארקים לאומיים, מעבורות, חברות השכרה ועוד. חשוב להבין שפתרון מאולתר כזה לא מקנה חסינות מדו"ח חניה או אמצעי ענישה אחרים.
  • בארה"ב (ואולי גם במקומות אחרים) יש הליך של ערעור מהיר ע"י התייצבות בבית משפט עירוני. לפעמים אפשר להקטין קנסות חניה, אך המחיר הוא כמה שעות מהטיול.
  • כדי לקבל מידע עדכני כדאי לפנות לשגרירות המדינה שנוסעים אליה.
  • רגע של אנגלית: המושג הפשוט "תו / תג נכה" מתורגם באופנים שונים באותה שפה בארצות שונות, למשל: blue badge או orange badge באנגליה, park card במסמכי האיחוד האירופי, parking permit בארה"ב ואוסטרליה, disabled person placard בקליפורניה, blue sticker במלטה.


היסטוריה

ביוני 2006 משרד התחבורה הפיץ הודעה על הפסקת הנפקת תו חניה בינלאומי. במכתב שביקשו לפרסם נאמר, בין השאר:

"בהמשך לסיכומים, למכתבים, להנחיות, לחוות הדעת המשפטיות ולשיחותיי עם נציגי הציבור עם  מוגבלויות להלן ההחלטה הסופית בנושא שבנדון:

החל מיום 2.7.06 יפסיק משרד התחבורה את הנפקת תווי חנייה לנכים לחו"ל, מסיבות חוקיות וביטחוניות. צעד זה הכרחי ומתואם עם נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים.

עד להסדרת הנושא מבחינה משפטית ובינלאומית קיימת אפשרות לפנות באופן פרטי לנוטריון ולתרגם לשפת המדינה אליה אתה נוסע את תג הנכה שברשותך וכל מסמך אחר שיראה לך רלוונטי ומועיל  ולפנות לרשויות אכיפת החוק בארץ היעד, על מנת לברר מהן זכויותיך".

במקביל ואע"פ שמהמידע אשר הובא בפנינו אין הסדרים באירופה לתווי חנייה לזרים, אנו כבר פועלים בשני נתיבים שונים להסדיר באופן קבוע את הנושא:

א. פנינו באמצעות יו"ר ארגון CIECA לכלל חברי הארגון באירופה, לקבלת מידע על אופן הכרתם בתווי חנייה לנכים זרים.

ב. הממונה על יחסים בינלאומיים במשרד התחבורה פנתה למשרד החוץ לבדיקת נכונות מדינות אירופאיות להצטרפות להסכמי הכרה הדדיים בינלאומיים לתווי חנייה לנכים, באם יש כאלו."

במסמך של ה- ITF  אפשר להבין שב- 2008 נשלח סקר לכל המדינות החברות והנספחות כדי לשפר את בסיס הנתונים ואת ההכרה ההדדית בתג / תו נכה. ישראל לא מוזכרת שם בכלל (גם לא בין המדינות שלא ענו לסקר).


באוגוסט 2010 פנתה מתנדבת של "נגישות ישראל" למשרד התחבורה בשוויץ בבקשה להנפיק לה תג נכה כתיירת שמשתמשת בכיסא גלגלים. היא קיבלה תשובה מפורטת מאד שעיקריה:

The difficulty is that your country is not a member or a associated country of the ITF. So there could be a problem for the recognition of your parking card. The application and the control of these dispositions are a cantonal (local) matter, they have the executive function in the concrete case. In Switzerland it is not possible to issue a parking card for tourists 


באוקטובר 2014 הנושא נדון בתוכנית "סדר יום" עם קרן נויבך בעקבות פנייה של ניר קדמון, אב לילדה בכיסא גלגלים, שניסה לקבל תו/תג נכה לקראת נסיעה לגרמניה. הם משתמשים ברכב עם מעלון. נציגי חברת ההשכרה בישראל לא ידעו אם יש תג כזה לחו"ל והפנו למשרד התחבורה בישראל. משרד התחבורה הפנה לשגרירות המדינה שנוסעים אליה. ניר שלח מייל לשגרירות גרמניה וקיבל תשובה שישראל לא הצטרפה לתאגיד בין-לאומי (?CEMT)  שמאגד מדינות שמבטיחות הכרה הדדית בתג נכה ולכן התג הישראלי לא מוכר.

משרד התחבורה שלח תגובה לפיה אנחנו מנסים להצטרף לארגון ITF למטרה הזאת והיו התנגדויות. גם באיחוד האירופי התנגדו. במשרד התחבורה לא מכירים את ה- CEMT (הכוונה כנראה לכינוי באנגלית ECMT)  ומבטיחים לבדוק את האפשרויות בעזרת משרד החוץ.
ניר קדמון הדגיש את הקושי בהתנהלות בחו"ל ברכב עם נוסע בכיסא גלגלים ללא תג נכה. באמצע 2015 ישראל הצטרפה ל- ITF אך לא נמצאת עדיין ברשימת המדינות שיש להן הסכמי הכרה הדדית בתג נכה.



עברו כמה שנים מאז ההודעה מ- 2006 ואין שינוי במצב. הנציבות מתנה את הטיפול בנושא בהשלמת הרפורמה בזכאות לתג נכהאמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלויות אושררה ונחתמה, ישראל הצטרפה ל- ITF, אך כל זה לא העניק לנו הכרה הדדית בתג נכה בין ישראל למדינות החתומות על האמנה.

סמל של אדם שיושב בכסא גלגלים על רקע כחול

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן