Skip to main content

חדשות

מיזם נגישות = רגישות בביה"ס בן גוריון בגן יבנה

קטגוריה: חדשות העמותה

ביום שני, 9.1, קיימה עמותת "נגישות ישראל" פעילות הסברה חוויתית לצוות החינוכי ולשכבת כיתות ה' בביה"ס בן גוריון בגן יבנה, במטרה להעלות מודעות ורגישות לאנשים עם מוגבלויות שונות.

הפעילות התקיימה במסגרת תכנית עבודה שנתית של פורום הצרכים המיוחדים בגן יבנה, הכוללת את המחלקה לשירותים חברתיים, מחלקת החינוך הנוער והספורט, המתנ"ס ונציגות ההורים.

לבית הספר הגיעו שתי מדריכות עיוורות, שתי מדריכות בכיסאות גלגלים, מדריכה כבדת שמיעה וחרשת אשר דיברה עם הילדים בשפת הסימנים ודבריה תורגמו סימולטנית ע"י מתורגמנית, במטרה שהצוות החינוכי והתלמידים יתנסו בחוויות חושיות המדמות התמודדות פיזית וחברתית בחיי היום יום של אדם עם מוגבלות ויפתחו שיח בנושא מתוך התנסות פעילה.

למעשה עבור רוב התלמידים, היה זה מפגש ראשון אי פעם עם תופעות של עיוורון או חירשות.

כדי שהתלמידים "יחוו" את המגבלה עליה שמעו, הם ישבו בכיסא גלגלים וניסו לפתוח ולסגור דלת, להעביר כוס מים ולפתור תרגיל שהיה כתוב גבוה על הלוח, כיסו את עיניהם בכיסויי עיניים וניסו לאכול בלי לראות את הצלחת מולם, הרכיבו אוזניות אטומות וניסו לחוות מהי התחושה כאשר לא שומעים ולמדו לאיית את שמם בשפת הסימנים.

 

תלמידים בטעימה עיוורת של גלידה  מדריכה עיוורת ותלמידה

המדריכים עם המוגבלויות חזרו והדגישו שהם בני אדם רגילים כמו התלמידים, אינם מסכנים ואינם זקוקים לרחמים, ועם זאת חשוב להם מאד להציג ולהמחיש את הצרכים השונים המתעוררים כתוצאה מהמגבלה.

במשוב בסיום הפעילות, המליצו התלמידים על השתתפות תלמידים משכבות נוספות, והוסיפו שייקחו איתם את החוויות שחוו להמשך חייהם. "למדנו עד כמה משימות יומיומית פשוטות, יכולות להיות מורכבות ולקחת זמן רב. מה שנראה לנו פשוט ומובן מאליו כמו פתיחת דלת, מזיגת משקה, אכילה, חציית כביש, והאזנה לדברי חבר, הופך למשימה קשה עבור אדם עם מוגבלות. אנו מבינים עכשיו שאנשים עם מוגבלויות הם בדיוק כמונו, מרגישים וחושבים אותו הדבר, רק יש להם מגבלה פיזית". אסור לצחוק עליהם ולזלזל בהם- הם לא פחותים מאיתנו"

עוד למדו התלמידים שכדאי תמיד להציע עזרה, אך בעדינות וברגישות, ולבסוף – כמה חשוב שמקומות ציבוריים כמו בית ספר, מרכזי קניות, משרדים ועוד יהיו נגישים, לטובת שימור עצמאות מירבית.

מנהלת ביה"ס רחל אילוק: "קיימת חשיבות רבה בהכרת השונה והאחר וניהול דיאלוג עמו, מתוך מקום של היכרות וכבוד".

מן המועצה המקומית גן יבנה נמסר כי מדובר בפעילות אחת מסדרת פעילויות יזומות שנועדו להעלות מודעות ורגישות לצורך בקבלת השונה וקידום הנגישות למענו.

דרור אהרון, ראש המועצה: "חברה שמכירה בכל חלקיה כשווים, מכבדת ומקדמת אותם, היא חברה בריאה וטובה יותר. הנחיתי את פורום הצרכים המיוחדים הישובי להוביל תכנית עבודה סדורה בנושא. "

 

תלמידים מחזיקים דפים עם ציורי שפת הסימנים לאותיות הא"ב  תלמידים ומדריכה מסמנים I love you בשפת הסימנים

תלמיד מתנסה בהתניידות בכיסא גלגלים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן