Skip to main content

חינוך חובה – מאמר

מאת: עו"ד מיכל רימון, מנכ"לית עמותת נגישות ישראל

8/08/2011

הכתבה פורסמה במוסף "נגישות" של עיתון "הארץ" שהופק בשיתוף "עמותת נגישות ישראל"



האם תדעו להבדיל בין יין אדום ליין לבן, גם אם נכסה לכם את העיניים? כחלק מתפישת החינוך לנגישות מתקיימים בכל הארץ פעילויות חווייתיות שמטרתן לנפץ דעות קדומות.

מתי לאחרונה יצא לכם לשבת בכיסא גלגלים ולהתמודד עם מכשולים בדרך? מתי טעמתם גלידה מבלי לראות את צבעה? מתי למדתם לומר "אני אוהב אותך", מבלי להוציא מילה מהפה? לקהל הרחב שהשתתף בפעילויות ההסברה והמודעות של עמותת "נגישות ישראל" בשנה האחרונה, היתה הזדמנות לחוות חוויות אלה וגם להכיר אנשים עם המוגבלות אותה חוו, לשיחה בגובה העיניים גם אם העיניים היו מכוסות לאורך כל ההיכרות.

נגישות ישראל מקדמת מזה יותר מעשור את ההנגשה בישראל, במטרה לאפשר את השתלבותם בחברה של אנשים עם מגובלות בכבוד, בבטחה, בשוויון ובמקסימום עצמאות. מתחילת פעילותה הקדישה העמותה הרבה זמן ומשאבים לפעילויות, המגבירות את המודעות לנושא ומטרתן לשנות סטיגמות שליליות המצויות בחברה.

הזדמנות להכיר אנשים עם מוגבלות
בשנתיים האחרונות התמקדה העמותה בנושא החינוך של תלמידי בית הספר ומבוגרים כאחד. בין אם מטרת הפעילות, הינה הגברת המודעות בקרב תלמידים לקבלת השונה ושינוי סטיגמות שקיימות בחברה לאנשים עם מוגבלות, ובין אם המטרה הינה שיפור שירות הניתן על ידי חברה מסוימת לציבור האנשים עם מוגבלות, בכל פעילותיה ניתן למצוא שני מרכיבים חשובים – חוויה אישית והזדמנות להכיר אנשים עם מוגבלות.

אין ספק שהרצאה בנויה היטב הינה דרך טובה להעביר מסרים, אך אנחנו למדנו ששינוי אמיתי של עמדות לא יבוא רק עם דיבורים. הכלי החווייתי וההתנסות הבלתי אמצעית, הן הדרכים להבהיר ולהעביר את המסר שלנו. אנחנו מקפידים כל הזמן לרענן את התחנות שלנו ולהוסיף עוד ועוד תחנות חווייתיות, מהנות ומדליקות שיתאימו למבוגרים ובני נוער כאחד וכל זאת על מנת להעביר למתנסים ולו רק לרגע, את ההרגשה של המוגבלות. כל מתנסה למעשה יכול לקשר זאת למישהו שהוא מכיר, להסתכל לרגע על העולם מהעיניים של האדם עם המוגבלות המדוברת.

את העיקרון של ה"הזדמנות להכיר", משיגה העמותה על ידי שילוב אנשים עם מוגבלויות שונות בפעילויות עצמן. כל אחד מהם עם סיפור אישי של ניצחון והתמודדות, ומוכנות לחשוף את סיפורו  למשתתפים. אותם משתתפים המתנסים בחוויות השונות מקבלים הזדמנות להכיר אנשים החיים את חייהם עם אותה המוגבלות מבלי שיוכלו להסיר כיסוי עיניים, לקום מכיסא הגלגלים וללכת לאחר הפעילות. הפעילות מאפשרת למשתתפים לשאול שאלות ולהכיר את האדם מאחורי המוגבלות. "מאז ההדרכה שעברנו" מעיד יוסי, נהג אוטובוס בחברת מטרופולין שעבר הדרכת שירות נגיש בנגישות ישראל, "כשעולה אדם עיוור לאוטובוס, אני מיד נזכר בלידיה (מנחה בקורס ועיוורת), ומה היא ביקשה שאעשה כנהג כדי להקל על נסיעתה באוטובוס".

"מותר ללחוץ לך את היד?"
גם עבור המנחים עם המוגבלות מהווה החינוך לנגישות חוויה מעצימה, כפי שמספרת ל' (השם שמור במערכת), מנחה עם מוגבלות קוגניטיבית שמשתלבת בתחנה חווייתית-ייחודית, המציגה תחום זה של מוגבלויות למתנ"סים שונים. "שנים הרגשתי שמתעלמים ממני כשניסיתי לספר את הסיפור שלי ופתאום כיתה שלמה של בני נוער בטווח הגילאים שתמיד לעגו לי, מקשיבים, מתעניינים ושואלים שאלות. השיא היה כשהם באו ושאלו אותי אם מותר להם ללחוץ לי את היד –  אף פעם לא שאלו אותי שאלה כזו. הרגשתי ממש חשובה". מהתגובות שהתקבלו מאלו שהשתתפו בסדנא של ל', אין ספק שהיא אכן עשתה גלים וריגשה את המשתתפים בסיפורה.

בין אם מדובר בהפנינג הפתוח לקהל הרחב, כמו זה שהתקיים בנמל ת"א בחודש שעבר, או בהדרכת שירות נגיש, כמו שעוברים נהגי מטרופולין וקווים, ובהדרכות בבתי הספר – אין ספק שמדובר בפעילות שהולכת ומגבירה את פריסתה בכל הארץ. "אני מאמין שרק דרך הגברת מודעות והעלאת נושא הנגישות וקבלת השונה על סדר היום הציבורי, נצליח להביא לשינוי אמיתי בחברה הישראלית", מסכם יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל. "אין ספק שלעומת המצב שהיה לפני עשור, ישראל של היום נגישה יותר ומוכנה יותר לקבל אנשים עם מוגבלות כחלק מהחברה, אך עדיין יש עוד הרבה עבודה לפנינו. העמותה תמשיך לעשות ככל שניתן על מנת לקדם שינוי זה". 

אם גם אתם מעוניינים לקיים פעילות חווייתית אצלכם ברשות, בבית הספר, או בעסק – צרו איתנו קשר


הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן