Skip to main content

חדשות

פועלים לשיפור הנגישות בבחירות הקרובות

קטגוריה: חדשות העמותה

עמותת נגישות ישראל העלתה בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, מספר פתרונות אפשריים לבעיות הנגישות שהתגלו בבחירות האחרונות, במטרה לשפר את הנגישות בבחירות הקרובות

העמותה פועלת מזה שנים רבות לקידום הנגישות בתהליך הבחירות עבור אנשים עם מוגבלות וקשישים שרבים מהם מתקשים הן בהגעה לקלפי ביום הבחירות והן בביצוע הליך ההצבעה עצמו.

במסגרת פעילותנו זו, קידמנו יחד עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות את חקיקת הנגישות בבחירות, נפגשנו פעמים רבות עם נציגי וועדת הבחירות ונתנו המלצותינו לייעול ושיפור ואכן בשנים האחרונות חל שיפור ניכר בהליכי ההצבעה עבור אנשים עם מוגבלות.

יחד עם זאת, בבחירות האחרונה קיבלנו תלונות רבות מאנשים עם מוגבלות ונתקלנו בעצמנו בבעיות נגישות מהותיות המונעות הצבעה עצמאית, שוויונית, מכובדת ובעיקר דיסקרטית כמקובל במדינה דמוקרטית.

הבעיות שהתגלו ופתרונות אפשריים:

כמות הקלפיות הנגישות

לפי הנתונים שפורסמו באתר הוועדה עולה כי נכון להיום קיימות רק 2,186 קלפיות נגישות מיוחדות מתוך 10,640 קלפיות הפזורות בכל הארץ. כלומר אם הקלפי שבה אדם עם מוגבלות בניידות רשום איננה נגישה, הוא רשאי להצביע במקום אחר שהוגדר על ידי ועדת הבחירות כקלפי נגישה מיוחדת.

חשוב להבין כי אדם עם מוגבלות מתקשה להתנייד במרחב הציבורי, המרחב הציבורי העירוני אינו נגיש ברובו, התחבורה הציבורית הנגישה איננה זמינה תמיד ויש לו קושי אמיתי להגיע למרחקים ארוכים גם מסיבות בריאותיות. לאור זאת אנו סבורים כי נכון יהיה להגדיל את כמות הקלפיות הנגישות המיוחדות.

היעדר פרסום מספק בדבר הסדרי הנגישות של הקלפיות הנגישות

בהודעה לבוחר הנשלחת לכל תושבי המדינה אין כל אזכור בדבר הקלפיות הנגישות המיוחדות או הפניה לרשימה כזו. אנו קיבלנו בעמותה תלונות רבות מאנשים עם מוגבלות בניידות שקיבלו את ההודעה לבוחר, ניגשו לקלפי אליה משויכים לפי ההודעה וגילו להפתעתם כי אינם יכולים להגיע אליה כי הדרך לקלפי איננה נגישה וכרוכה בעלייה במדרגות למשל.

גם חשיפת תשדירי הנגישות העוסקים בהסברה על אופן ההצבעה של אנשים עם מוגבלות מועט מידי ואינו מספק.

לפיכך, אנו סבורים כי חשוב לציין כבר בהודעה לבוחר כי אדם עם מוגבלות בניידות שאינו משויך לקלפי נגישה רשאי להצביע בקלפי אחרת שהיא נגישה ולהפנות אותו לרשימה העדכנית או לצרפה להודעה.

בנוסף, חשוב להגביר את היקף הפרסום בכלי התקשורת השונים של הנחיות והסדרי הנגישות ושהפרסום יהיה נגיש קרי בדפוס נגיש, שפה פשוטה וכיו"ב.

בעיית הגעה אל הקלפי

כפי שכבר צוין, אנשים עם מוגבלות מתקשים להגיע אל הקלפי הן בשל היעדר נגישות במרחב הציבורי והן בשל בעיות בריאותיות.

לפיכך אנו סבורים כי חשוב לסייע בהגעתם של אנשים עם מוגבלות לקלפיות ובתוך כך:

  • לייצר קלפיות במקומות בהם קיים ריכוז של אנשים עם מוגבלות וקשישים כמו: בתי אבות, מועדוני קשישים, בתי חולים, מסגרות אחרות;
  • להקים מרכז הזמנות לנסיעה נגישה;
  • לסייע במימון הסעות במוניות נגישות;
  • לסייע במימון הסעיות נגישות לדוגמא של יד שרה;
  • להקים מערך של קלפיות ניידות נגישות;
  • להקים הקמת מערך מתנדבים לליווי והסעה.


היעדר נגישות בדרך לקלפי

בשנים האחרונות המפלגות מעמידות דוכנים ושולחנות מחוץ לקלפיות על המדרכות ובכך הן חוסמות את המעבר לאנשים עם מוגבלות.

לפיכך אנו סבורים כי יש להעביר למפלגות הנחיות ברורות בנושא ולהגדיר מראש תחום שבו הן יכולות להעמיד את הדוכנים וכן להגביר פיקוח ואכיפה בנושא.

בעיית הצבעה דיסקרטית ועצמאית עבור עיוורים ואנשים עם מוגבלות בראייה

לשמחתנו בבחירות האחרונות קיימה ועדת הבחירות המרכזית פיילוט מוצלח עם חברת אורקם ב 12 מרכזי עמותת המרכז לעיוור לשימוש במשקפי אורקם.

לעניות דעתנו זה הזמן לפעול במהירות ולתת מענה מלא בכל הקלפיות הנגישות המיוחדות בפריסה ארצית. ובכך לתת מענה מלא, משלב ושוויוני.

בעיית הצבעה עבור חירשים ואנשים כבדי בשמיעה

אנשים עם מוגבלות בשמיעה מטבע הדברים מתקשים לתקשר עם מזכירות הקלפי וקיבלנו תלונות רבות בנושא.

לפיכך חשוב לפעול באופן הבא:

  • לשפר את ההדרכות לעניין תקשורת עם אנשים עם מוגבלות בשמיעה: דיבור ברור לטובת אלו שקוראים שפתיים, שימוש בכתיבה, שימוש באפליקציית "תמלול בזמן אמת" וכיו"ב.
  • כמו כן פרסמנו באתר מילון שפת סימנים בסיסי במיוחד לבחירות, הכולל סרטונים ידידותיים בנושא. למילון שפת הסימנים – לחצו כאן  

בעיית הצבעה עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

אנשים עם מוגבלות שכלית קוגנטיבית מתקשים גם הם בתקשורת ולכן נקיטת מספר פעולות פשוטות עשויות להקל עליהם באופן משמעותי כגון:

  • עיצוב פתקיות הצבעה מיוחדות תוך תוספת סמלים ייחודיים לכל מפלגה;
  • פישוט לשוני של המידע וההנחיות בדבר אופן ההצבעה;
  • שיפור ההדרכות לעניין תקשורת עם קהל מטרה זה.

נגישות תא ההצבעה – הפרגוד

קיימת חשיבות רבה לכך שהשולחן יהיה נגיש ובגובה שמאפשר נוחות שימוש לאדם בכיסא גלגלים כך שיוכל להיכנס עם הברכיים מתחת לשולחן ולהגיע בנוחות לפתקים השונים.

בנוסף, קיימת חשיבות להימצאותו של כיסא נגיש במקום כדי לסייע לאדם עם מוגבלות בעמידה או יציבות כך שיוכל לשבת בעת בחירת הפיתקית והכנסתה למעטפה.

לפיכך אנו סבורים כי יש לפעול באופן הבא:

  • לעדכן בנהלים את המידות הנדרשות לתא הצבעה עבור אנשים עם מוגבלות בניידות שולחן עומק מתחת לשולחן של לפחות 60 ס"מ, מתחת לשולחן לפחות 70 ס"מ ומעל לא יותר מ 80 ס"מ והימצאות שטח חופשי לסיבוב.
  • לוודא הימצאותו של כיסא נגיש זמין ליד הפרגוד הנגיש.
  • שילוט נגיש שתא ההצבעה הנגיש עצמו יסומן בסמל הנגישות הבינלאומי
  • לקיים הדרכות שרות נגיש לחברי ועדות / מזכירות הקלפי בטרם הבחירות על מנת שידעו כיצד לסייע ולתת שירות עבור אנשים עם מוגבלות המממשים את זכות הבחירה.

עמותת נגישות ישראל מתמחה בהדרכות התנסויות חווייתיות בנושא מתן שירות נגיש ואנו נשמח לסייע בהדרכת נציגי מזכירות הקלפי.

לסיכום

מאז שנת 2005, החלטת הממשלה 2390 לשיפור הנגישות הנגישות בקלפיות, משנה לשנה חל שיפור בעיקר בכמות הקלפיות הנגישה. מדובר בנגישות לאנשים עם מוגבלויות בניידות.

נכון לשנת 2019 ולאחר שעברו 14 שנה נדרש מקצה שיפורים בשני אפיקים במטרה לאפשר לאנשים עם מוגבלות על כל סוגיהם להצביע באופן דיסקרטי ועצמאי.

האפיק הראשון, שיפורי נגישות לאנשים עם מוגבלות בניידות והאפיק השני, שיפור הנגישות כך שתתאפשר הצבעה נגישה ועצמאית למוגבלויות ראייה, קריאה, ושכליות והכל כפי שפורט לעיל.

ההצעות הוצגו והועלו לנציגי וועדת הבחירות לקראת הבחירות לכנסת ה 21. עם זאת, למרות פגישות, מכתבים וטלפונים, נכון למועד זה טרם התקבלה כל התייחסות קונקרטית מעבר להצהרות כלליות על מחוייבות הוועדה לנושא הנגישות.

אנו קוראים לוועדת הבחירות לעשות מקצה שיפורים מעשי ומהותי לשיפור הנגישות לבחירות הבאות בישראל ונשמח כאמור לסייע בהדרכות נציגי מזכירות הקלפי.
 

בחירות 2019

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן