Skip to main content

חדשות

הצבעתם בבחירות? יש כאלה שלהם זאת הייתה משימה קשה!

קטגוריה: חדשות העמותה

החששות שלנו התאמתו לצערנו – הבחירות לכנסת ה-22 לא היו נגישות לאנשים עם מוגבלות!

בחירות לכנסת ה 22 – תעודת עניות לדמוקרטיה בישראל

חקיקת הבחירות הנגישות עבר לראשונה בשנת 2006 ביוזמת עמותת נגישות ישראל ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
באותה תקופה לא היו בכלל קלפיות נגישות ובכלל היה קושי לאתר מקומות לקלפיות נגישות. לכן מה שנדרש בחקיקה היה בסיסי ביותר וכלל קלפי נגישה בכל ישוב, וקלפי נגישה לכל 10,000 תושבים בכל עיר. כאשר קלפי נגישה מוגדרת במקום עם שתי חניות נכים, דרך נגישה, שילוט הכוונה וזיהוי וחדר נגיש ושולחן נגיש ועליו פרגוד ההצבעה.

בישראל יש כ 10,000 קלפיות, מתוכן רק 4,039 נגישות – 40% ומתוכן 2,226 קלפיות נגישות מיוחדות שבאלה ניתן להצביע באם הקלפי שאליה אתה משויך בהתאם לכתובת מגוריך אינה נגישה.

מאז הבחירות לכנסת ה 20 נגישות ישראל פונה לוועדת הבחירות בבקשה לשיפור הנגישות – גם בכמות הקלפיות, גם באופן איתור הקלפי הנגישה, הסעות לקלפי, הנגשה למוגבלויות ראייה, שמיעה וקוגניציה ועוד.

וועדת הבחירות בשיטתיות טוענת שהכל נפלא.

לקראת הבחירות לכנסת ה 21 , יאמר לזכות הוועדה כי זו יישמה פיילוט להצבעה נגישה לעיוורים ב 10 קלפיות באמצעות טכנולוגיות Orcam ולראשונה עיוורים הצביעו עצמאית ודיסקרטית. אין מילים לתאם את התחושות והרגשות של אלה שלראשונה זכו להצבעה עצמאית שוויונית.

והנה הגיעו להם הבחירות לכנסת ה 22 והייתה הזדמנות נפלאה למקצה שיפורים.

לאכזבתנו הרבה אף אחת מבקשתנו לשיפור לא נענתה בחיוב כולל זה שלא נעשה סבב נוסף של הפיילוט להצבעה לעיוורים, כאמור איבוד הזדמנות נדירה להתנסות ולימוד.

בעמותת נגישות ישראל החלטנו לבצע  סקר פועל ביום הבחירות על מנת להביא עדויות על מצב הנגישות בקלפיות, על מנת להוכיח לוועדת הבחירות שהנגישות לא במצב כפי שהם חושבים.

גייסנו מתנדבים מכל הארץ במטרה לבדוק את מצב הנגישות בקלפיות שהוכרזו כ"נגישות מיוחדות" ע"י וועדת הבחירות המרכזית. להלן הממצאים העגומים:


 

סקרנו 71 קלפיות

ב- 80% מהקלפיות שולחן פתקי ההצבעה נמוך ולא ניתן לקחת פתק הצבעה באופן עצמאי.
ב- 55% מהקלפיות לא סומנו 2 חניות נכים כפי שמחייב החוק.
ב- 20% מהקלפיות אין נגישות מהחניה לקלפי – לא חוקי!
ב- 65% מהקלפיות אין שילוט הכוונה לקלפי נגישה – לא חוקי!
ב- 65% לא היה שלט "קלפי נגישה" על יד הקלפי – לא חוקי!

זה מתווסף לתלונתנו  עוד מלפני הבחירות שאתר האינטרנט של הוועדה אינו מספיק נגיש, ותהליך מציאה ואיתור הקלפי הנגישה הינה משימה בלתי אפשרית דווקא לאלה שהכי קשה להם.

נקודת אור ורישום לזכות, שאפו לתאגיד השידור כאן 11 שהשקיעה בהנגשת כל תכניות המדגם ללקויי שמיעה, בכתוביות ושפת הסימנים ראייה  בתיאור קולי ומוגבלויות שכליות קוגניטיביות – בשפה פשוטה.  שאפו.

לסיכום: בחירות לכנסת ה 22 מהוות תעודת עניות לדמוקרטיה בישראל.
עמותת נגישות ישראל קוראת לממשלה החדשה שתוקם להתחייב כבר בהסכמים הקואליציוניים  ל 100% נגישות לכל סוגי המוגבלויות.

 

מעטפה עם סמל נכה בכיסא גלגלים מוכנסת לקלפי

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן