Skip to main content

התפתחות הנגישות בארה"ב

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

בימים אלה עמותת נגישות ישראל מארחת את יו"ר מועצת הנגישות של ארה"ב – האדריכל דאגלס אנדרסון. לקראת בואו הכין עבורנו סקירה קצרה על התפתחות הנגישות בארה"ב ופעילות מועצת הנגישות. 

נגישות כאחת מזכויות האזרח

מאת דאגלס אנדרסון, יו"ר מועצת הנגישות של ארה"ב וחבר איגוד האדריכלים האמריקאיים

תרגום באדיבות תומר אילן

 

עם קבלת חוק "זכויות אמריקאים עם מוגבלות" (ADA American Disabilty Act) לפני כמעט 20 שנה, נגישות לאנשים עם מוגבלות הפכה לאחת מזכויות האזרח בארה"ב. ה-ADA עבר במידה רבה הודות לחקיקה קודמת בתחום זכויות האזרח וכן לקמפיין אגרסיבי של תנועת זכויות הנכים.

 

החוק שעבר ברוב עצום בקונגרס ונחתם ע"י הנשיא ג'ורג' בוש האב בקיץ 1990 התבסס על חוקים קודמים שאסרו על אפליה על בסיס גזע או מין. ה-ADA אוסר על אפליה בשל מוגבלות על ידי גופים פרטיים וציבוריים בתחומי המסחר, השירותים, התחבורה והתעסוקה. מכיוון שאפליה נגד אנשים עם מוגבלות נובעת  גם מהסביבה, ה-ADA קבע תקני נגישות לאומיים עבור תכנון מבנים, מתקנים ומערכות תחבורה.

 

בזמן כניסת ה- ADA לתוקף, למספר מדינות בארה"ב היו כבר חוקי נגישות משלהן. כמה מחוקים אלה מקורם בתקני נגישות שנקבעו ביוזמת תעשיות שונות, חלקן כ-30 שנה לפני ה-ADA. גם תקני בנייה בארה"ב כללו התייחסות מסוימת לנגישות. בנוסף, היו כבר חוקים שחייבו גישה למבנים ולפרויקטים כתנאי לקבלת מימון פדראלי. ניסיונות המוקדמים אלו שיפרו אומנם את הנגישות, אך במידה מוגבלת ומקומית בלבד. עד ל-ADA, רמת הנגישות השתנתה על פי המדינה, העיר ומידת המימון הפדראלי. ה- ADA יצר, לראשונה,  רמת נגישות אחידה בכל המדינה.

 

בתוקף ה-ADA פועלת מועצת הנגישות של ארה"ב, סוכנות של הממשלה הפדראלית שאחראית להגדרת דרישות נגישות עדכניות למתקנים וכלי תחבורה. קריטריונים אלה, המכונים ADAAG, משמשים בסיס לתקנים המחייבים לבניית או שיפוץ של מבנים ומתקנים.וגם לייצור כלי רכב. הם מכסים סוגים רבים של מבנים, כולל חנויות, מסעדות, מלונות, בתי עסק אחרים וכן תחנות תחבורה מרכזיות, שדות תעופה ומשרדי ממשלה. הנחיות כלי הרכב מטפלים באוטובוסים, מוניות שירות, קרונות רכבת וסוגים אחרים של תחבורה ציבורית. מועצת הנגישות פרסמה את ה-ADAAGלראשונה ב-1991, שנה אחרי ה-ADA. מאז, המועצה השלימה עדכון מלא לדרישות המבנים ופרסמה נספחים למבנים ממשלתיים, כולל בתי משפט ובתי כלא, סביבות לילדים ומתקני נופש. המועצה מעדכנת כעת את הדרישות לכלי הרכב ומגדירה הנחיות ורחובות ומדרכות, שטחי טבע ואוניות נוסעים.

 

ניתן להסיק מספר מסקנות מהפעילות רבת השנים של המועצה בפיקוח על תכנון נגיש מכוח ה-ADA. מסקנה אחת היא שדרישות נגישות חייבות להיות מפורטות. תקני ADA מכתיבים דרישות ספציפיות, כגון רוחב הדלתות ושיפוע הרמפות. נגישות מטופלת הן לאנשים עם מוגבלות פיזית, כולל מגבלת ניידות, והן לאנשים עם מוגבלות חושית. קיימת גם גישה הפוכה המעדיפה דרישות מבוססות ביצועים על פני מפרטים מדויקים, כחלק מגישה הוליסטית המכונה "עיצוב אוניברסאלי", המביאה בחשבון תכנון נגיש לכל המשתמשים ולא רק לבעלי מוגבלות. המועצה הגיעה למסקנה שעל מנת להבטיח עמידה בתקנים, עליה לרדת לפרטי פרטים. כמו-כן, אדריכלים ומהנדסים מעדיפים לקבל דרישות מפורטות המאפשרות להם לבצע תכנון שעומד בתקן.

 

חשוב שתקני הנגישות יתעדכנו עם החידושים הטכנולוגיים והאוכלוסייה והסביבה המשתנה. פרופיל אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות השתנה דרמטית במהלך השנים הודות להתקדמות הטכנולוגיה והרפואה. בנוסף, עזרי נגישות טכנולוגיים הפכו למתוחכמים ומגוונים יותר ויותר. המועצה תומכת כעת במחקר מקיף שיאסוף נתונים על האוכלוסייה הנוכחית וסוגי עזרי הנגישות שנמצאים כעת בשימוש.

 

עדכונים בדרישות הנגישות מחויבים גם מחידושים בתחום הבנייה ובטכנולוגיות שונות. בעדכון ל-ADAAG, המועצה כללה קריטריונים מפורטים לכספומטים, כולל תכונות "דיבור ממוחשב" שמתאפשרות הודות לטכנולוגיות שלא היו קיימות כשהגדירו את ההנחיות לראשונה. המועצה הוסיפה גם דרישות למעליות מונחות יעד, סוג חדש של מעליות יעילות יותר. לאחרונה, סוגים חדשים של מכשירים אינטראקטיביים, כגון מכונות לממכר מוצרים, כרטיסים ועמדות מידע ממוחשבות הפכו לנפוצות. מסכי מגע ותכונות אינטראקטיביות אחרות של מערכות אלה יוצרות אתגרים חדשים בתחום הנגישות.

 

המועצה הסיקה גם שהכללת הנגישות בתקני הבנייה ובמנגנונים לאכיפת התקנים, תורמת רבות לעמידה בדרישות. דרישות ה-ADA נמסרות ברמה הפדראלית אך תקני הבנייה ואכיפתם מתבצעת בארה"ב ברמת המדינות והרשויות המקומיות. עם זאת, ה-ADA מאפשר למדינות לקבל אישור שחוקיהן עומדים בתקן ADAאו אף מחמירים ממנו. בנוסף, ה-ADA מתייעץ רבות עם גופי תקינה בתחום הבנייה בנוגע לעדכוני תקני הנגישות. כתוצאה מכך תקני בנייה ברוב מדינות ארה"ב כוללים דרישות נגישות דומות מאוד לאלה של ADA.

 

בנוסף לאכיפה, הדרכה והסברה חיוניים גם הם לעמידה בתקנים. מענה מוסמך לשאלות הנוגעות ליישום תקני הנגישות בסביבות מיוחדות ולפרשנות של דרישות מסוימות חשוב ביותר לאדריכלים, מהנדסים, פקידי ועדות תכנון ובניה וגורמים אחרים הנדרשים לעמידה בתקנים. המועצה מספקת באופן סדיר הדרכה וסיוע טכני לציבור כמענה לצרכים אלה. מידע נוסף באתר המועצה www.access-board.govאו בדוא"ל [email protected].

 

 

המחבר מונה למועצת הנגישות של ארה"ב ב-2003, ע"י הנשיא בוש ומשמש כיו"ר המועצה. כמו-כן הוא שותף במשרד LCM Architects בשיקגו המייעץ לחברות Fortune 500 בתחום עמידה בתקני נגישות.

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן