Skip to main content

בית הכנסת היכל רפאל הונגש לנכים

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות
בית הכנסת היכל רפאל בנתניה. החזית מפוארת, אבל הנכים נשארו בחוץ
בית הכנסת היכל רפאל בנתניה. החזית מפוארת, אבל הנכים נשארו בחוץ.
הרמפה שיועדה לכניסת נכים, לפני השיפוץ
הרמפה שיועדה לכניסת נכים, לפני השיפוץ ואחרי (למטה):
הרמפה שיועדה לכניסת נכים, אחרי השיפוץ. צילום באדיבות Ynet
צילום: באדיבות Ynet

ניצחון האור על החושך, כך ניתן להגדיר את ההישג שרשם לזכותו אברהם רואש, פעיל חברתי לקידום זכויות הנכים, הנאבק וצלח את מאבקו למען הנגשת בית כנסת "היכל רפאל" בנתניה. רואש בתגובה לנגישות ישראל: "אין הניסים והתשועות באים, אלא במקום שיש מעטים עיקשים וגיבורים המקדשים מלחמת קודש למען הצדק והאדם. ועם כל הצניעות, ובלי שום יומרה, לזאת פניי".

אברהם רואש (30) הוא אדם דתי, תושב נתניה הסובל משיתוק מוחין. הוא פנה אל גבאיי בתי הכנסיות "היכל רפאל" ו"אם הבנים" בנתניה וביקש מהם להתאם את דרכי הגישה כך שגם ציבור הנכים יוכל לבוא ולהתפלל בתוכם. ארבעה חודשים לאחר שבקשתו לא נענתה, פנה אברהם ובאמצעות עו"ד גיא אופיר הגיש תביעה לבית המשפט השלום בפתח תקווה בדרישה לחייב את ההיכלים להנגיש עצמם מתוקף חוק הנגישות.

כבר לפני כשנה, בטרם הגשת התביעה קרא רואש יחד עם קול השרון וביקש מעיריית נתניה את התערבותה בנושא. בעקבות ההד התקשורתי לו זכתה הקריאה, עיריית נתניה העבירה במועצת העיר החלטה בה נקבע, כי בתי כנסת הזכאים לתמיכה עירונית, יצטרכו להקצות חלק מתקציב השיפוצים להנגשת המבנים לנכים. הבעייתיות בבתי כנסת בעיר ידועה מזה שנים ארוכות. נשים נכות מתקשות להגיע לעזרת הנשים, לרוב בקומה השנייה, בשל אי-יכולתן לעלות במדרגות, ואילו ציבור הנכים בכיסאות גלגלים אינם יכולים לעלות במדרגות ולעתים לעבור דרך פתחי הדלתות הצרות. כך, למשל, במרבית בתי הכנסת בנתניה, השירותים אינם נגישים לציבור הנכים, הנאלץ לוותר על שהייה בבית כנסת או להיעזר בציבור המתפללים כדי להיכנס לשם.

כאמור, רק לאחר השימוש בהליך המשפטי ובאמצעות העו"ד גיא אופיר השתפר המצב ובית הכנסת "היכל רפאל" הודיע לתובעים כי הוא רואה בחשיבות העניין, ולכן אישר תקציב מיוחד לשדרוג הרמפה. עם השלמת העבודה הוזמן אברהם רואש עם בא כוחו, העו"ד גיא אופיר, לבחון את המלאכה ולהתפלל בבית כנסת. רואש אכן הגיע אל בית הכנסת, התפלל בו ואף התכבד על –ידי המתפללים בעלייה לספר התורה.

רואש: "על-פי הסכם הפשרה המתגבש בימים אלה, ביננו לבין "היכל רפאל", הליך ההנגשה צפוי להתרחב ובית הכנסת "היכל רפאל" יהיה מותאם באופן מלא גם לנכים וגם לנכות". ועוד מוסיף רואש וחותם את דבריו בקריאה נוספת אל בית הכנסת "אם הבנים": "לימדו מהי דרך ארץ והנגישו עצמיכם לתפילת הנכים". "אם הבנים", בית הכנסת הנוסף המוזכר בכתב התביעה, טרם נענה לקריאתו של רואש וההליך המשפטי עוד נמשך.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן